Data modyfikacji:

Źródła białka w diecie bezmięsnej

Autor: Paulina

Mięso nie jest jedynym źródłem białka w naszej diecie. Nie wszyscy jednak wiedzą, skąd jeszcze pozyskiwać cenne dla naszego zdrowia proteiny. Przedstawiamy listę produktów będących źródłem białka w diecie bezmięsnej.

Białko jest jednym z podstawowych budulców tkanki mięśniowej. Aminokwasy są niezbędne do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania naszego ciała. W polskiej tradycji kulinarnej dominującym źródłem protein jest mięso - w szkołach i w domach wielokrotnie wpajane nam było, że niejedzenie mięsa powoduje anemię i spadek siły. Jeżeli nie zjesz kotleta do obiadu, to nie będziesz miała siły, zaczniesz słabnąć i utracisz swój największy skarb - zdrowie. To jeden z mitów krążących wśród znacznej części społeczeństwa. Lista źródeł białka jest bardzo długa - na pewno na drobiu i rybach się nie kończy. O jakości tych aminokwasów świadczą sukcesy sportowców stosujących diety bezmięsne oraz doświadczenia setek tysięcy trenujących wegan i wegetarian.

Białko białku nierówne

Rzeczywiście, nie każdy produkt z wysoką zawartością białka w zupełności pokryje nasze zapotrzebowanie na ten składnik. Ciało człowieka potrzebuje różnych grup aminokwasów, z czego znaczną ich część może zaspokoić mięso. Zjedzenia kawałka chudej wołowiny nie da jednak stuprocentowej gwarancji, że do ciała trafią wszystkie niezbędne składniki. Receptą na to jest odpowiednio zbilansowana, urozmaicona dieta, obfita w różne rodzaje i źródła makroskładników.

Mit: niedobory białka w diecie bezmięsnej

Wegetarianie i weganie wiedzą, o co chodzi: wszyscy próbują wysyłać ich do lekarza na badania. Diagnozują anemię i rychły spadek formy. Tymczasem wystarczy krótki wgląd w wyniki, że wielu z nich to chodzące okazy zdrowia. Nie wspominając o gwiazdach sportu deklarujących weganizm lub wegetarianizm. Nikogo nie zmuszamy do porzucenia diety mięsnej, jednak zachęcamy do wyciągnięcia pewnych wniosków. Osoby, które po wyeliminowaniu większości źródeł białek zwierzęcych dbały o właściwy dobór składników odżywczych, mogą pochwalić się świetną kondycją całego organizmu.

Jakie są źródła białka w diecie bezmięsnej?

Czy wiesz, że w będąc na diecie bezmięsnej, możesz spożywać nawet pięciokrotnie więcej białka niż osoby jedzące mięso?! Jest wiele produktów, które stanowią źródło cennych protein. Białko znajdziesz m.in. w:

  • jajach
  • przetworach mlecznych: sery białe i żółte, w mniejszym stopniu jogurty, kefiry, maślanki itp.
  • ziarnach i nasionach, np. słonecznik, pestki dyni
  • soi i przetworach sojowych: mleko sojowe, tofu, seitha itp.
  • roślinach strączkowych, np. fasola, ciecierzyca, soczewica
  • komosie ryżowej
  • orzechach, np. migdały, orzechy włoskie, orzechy laskowe
  • pełnych ziarnach i kaszach, np. kasza gryczana, kasza jaglana
  • ziarnach juty (konopii)
  • nasionach chia
  • kakao
  • płatkach drożdżowych
  • kiełkach
  • algach.
  • Jak widzisz, lista jest długa i można by ją jeszcze rozszerzyć. Dzięki temu Twój jadłospis może być bardzo urozmaicony.

    suplementy dla wegetarian

    Jakie suplementy dla wegetarian wybrać?

    2022-04-04
    Warunkiem każdej diety, także i wegetariańskiej, powinno być to, aby była odpowiednio zbilansowana. Czy suplementy dla wegetarian są w tym pomocne? Sprawdź!
    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

    2021-12-01
    Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
    Prezenty na Dzień Matki: 9 pomysłów

    Prezenty na Dzień Matki: 9 pomysłów

    2021-05-12
    To, jak wiele znaczy dla mnie mama staram się okazywać nie tylko od święta. Nie zmienia to faktu, że 26 maja jest dniem, który zawsze spędzamy wspólnie, a ja ro...
    Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

    Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

    2020-12-01
    Jeśli znajdą się osoby, które nie lubią pierogów, to z całą pewnością można policzyć je na palcach jednej ręki. Tym bardziej, jeśli chodzi o pyszne, świąteczne ...
    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!