Data modyfikacji:

Jak zadbać o zdrowy sen?

Autor: Joanna Stanuch

To, że odpowiednia ilość snu jest ważna nie powinno nikogo dziwić – jego niedobór odbija się przede wszystkim na naszym samopoczuciu. Niewielu jednak wie, jak duże spustoszenie w organizmie może wywołać bezsenność lub sen zbyt krótki. Sprawdźcie, co zrobić, by móc cieszyć się zdrowym snem, a także jak rozpoznać, że w trakcie doby macie go zdecydowanie zbyt mało.

Sen, a zdrowie. Co się dzieje, gdy nie dosypiasz?

Przynoszenie pracy do domu, obowiązki, które zajmują ci czas do późnych godzin nocnych, a potem – budzik o 6 rano. Znasz to? Oczywiście – do wszystkiego można się przyzwyczaić, a stan permanentnego niewyspania szybko wejdzie nam w krew i nauczymy się z nim w miarę sprawnie funkcjonować. Nie zmienia to jednak faktu, że zbyt mała ilość snu oraz w skrajnych przypadkach bezsenność występujące długotrwale odbijają się na kondycji całego organizmu. Czas najwyższy przestać traktować sen jak marnotrawienie czasu – to chwila niezbędna dla twojego ciała, by naładować baterie i zregenerować się po ciężkim dniu. Oto kilka sfer, na które sen wpływa niezwykle istotnie:

  • Odpowiednia ilość zdrowego snu wpływa na prawidłową pracę układu krwionośnego. To oznacza, że dbając o regularne wysypianie się zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób wieńcowych, a nawet udaru mózgu.
  • Śpiąc zbyt krótko narażamy się na podwyższone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Bezsenność wpływa na insulinooporność, dlatego jeśli nie chcesz wkrótce odwiedzić diabetologa, lepiej porządnie się wysypiaj.
  • Zdrowy sen to najlepszy sposób na zachowanie wysokiej odporności. Niewyspany organizm jest bardziej podatny na infekcje, nie ma siły się „bronić”, przez co śpiąc zbyt krótko bardzo łatwo się przeziębiamy.
  • Zdrowie fizyczne to nie jedyny aspekt, na który sen ma istotny wpływ. Odpowiednia ilość snu, a zdrowie psychiczne to jedność – udowodniono, że ludzie z niską jakością snu o wiele częściej borykają się z nerwicą czy depresją.
  • Optymalna ilość snu jest bardzo ważna dla sportowców – wyspani jesteśmy bardziej wydolni fizycznie.
  • Najbardziej oczywisty wpływ sen wywiera na nasz układ nerwowy, który potrzebuje regularnego odpoczynku, by regenerować siły. Nie wysypiając się narażamy się na obniżoną zdolność umysłową, słabszą koncentrację i pamięć i rzecz jasna – nienajlepszy nastrój.
  • Osoby, którym zdrowy sen nie jest obcy wolniej przybierają na wadze. Jeśli chcesz cieszyć się ładną figurą, nie zaniedbuj tej sfery!
  • Śpiąc niedostatecznie długo narażamy się także na szereg innych, poważnych chorób: w tym chorobę Alzheimera, nadciśnienie, miażdżycę.
  • Zdrowy sen – czyli jak długi?

    Ile spać, by sen stał się naszym sprzymierzeńcem w walce o końskie zdrowie? Od lat badania niezmiennie wskazują, że optymalnym czasem snu w ciągu doby jest 8 godzin. Pamiętajmy, że co za dużo, to niezdrowo – sen 10 czy 12 godzinny nie przysłuży się naszemu zdrowiu bardziej, a jedynie wywoła uczucie otumanienia, a nawet bólów głowy.

    Niedobór snu, a zdrowie widoczne gołym okiem

    Jak rozpoznać, że niedobór snu lub bezsenność sieją spustoszenie w naszym organizmie? Oto kilka, fizycznych objawów, które mogą stanowić sygnał, że spędzasz zbyt mało czasu na zdrowym odpoczynku.

  • Zaburzenia łaknienia – niedobór snu zaburza prawidłowe działanie ośrodka głodu i sytości w mózgu. Jeśli zauważasz, że straciłeś bądź odwrotnie – zyskałeś nadmierny apetyt, najpewniej nie wysypiasz się zbyt dobrze.
  • Problemy z pamięcią – nie potrafisz znaleźć kluczy do domu lub zapominasz o ważnym spotkaniu? A może – pomimo spędzenia nocy przy książkach – zawalasz ważny egzamin? To poważna oznaka, że twoja pamięć zaczyna szwankować wskutek bezsenności.
  • Obniżona koncentracja – nie potrafisz skupić się na prostych rzeczach, trudno ci pozbierać myśli. Znaczy to tylko tyle, że twój mózg potrzebuje odrobiny wytchnienia.
  • Chorujesz częściej, niż zwykle – niedobór snu wpływa na obniżenie odporności organizmu, dlatego nie dosypiając narażasz się na częstsze infekcje.
  • Zdrowy sen, a uroda

    Odpowiednia ilość przespanych godzin ma także niebagatelne znacznie dla tego, jak wyglądamy. To również idealny barometr ukazujący, że śpimy nieco zbyt krótko.

  • Śpiąc co najmniej 8 godzin  na dobę nasz organizm ma czas na regenerację – dotyczy to także skóry. Wyspana cera wygląda promienniej, a podrażnienia i niedoskonałości goją się na niej szybciej.
  • Będąc wyspanym z reguły nie musimy martwić się o sińce pod oczami, które doskwierają osobom niedosypiającym. Odpowiednia ilość snu istotnie wpływa na krążenie, dlatego cera ma zdrowy, prawidłowy koloryt.
  • Dbając o sen zmniejszamy ryzyko wystąpienia obrzęków pod oczami, a nawet cellulitu.
  • Piękne włosy i mocne paznokcie to kolejne zalety płynące ze zdrowego snu. Prawidłowo funkcjonujący układ krwionośny wyspanego organizmu doprowadza do komórek cenne składniki odżywcze, konieczne dla ich prawidłowego rozwoju.
  • Piękne i rozświetlone spojrzenie – nic dodać, nic ująć.
  • Proste sposoby na zdrowy sen

    Jak już wiesz, sen, a zdrowie to niemal synonimy. Czas nauczyć się kilku metod na to, jak sprawić, by przesypiane godziny były naprawdę dobrej jakości. 8 godzin snu w byle jakich warunkach na niewiele się zda, dlatego zadbajmy, by odpływaniu w objęcia Morfeusza towarzyszyły nam:

  • Cisza – choć wielu z nas potrafi zasypiać w hałasie, sen w ciszy jest dla organizmu o wiele bardziej odprężający i nie spowoduje uczucia niepokoju. Alternatywą może być zasypianie do spokojnej, relaksującej muzyki.
  • Przewietrz sypialnię – nawet zimą zadbaj o to, by tuż przed położeniem się spać dobrze przewietrzyć pomieszczenie. Ten prosty zabieg bardzo ułatwia zasypianie.
  • Wygodny materac – skoro przesypiamy 1/3 doby, zatroszczmy się o wygodę i zdrowie kręgosłupa. Wybierzmy dobrej jakości materac, dostosowany do naszej wagi.
  • Odpowiednia temperatura – czyli zachowajmy złoty środek. W twojej sypialni nie powinno być zbyt gorąco, ale też nie za zimno. Skrajności w temperaturze to o wiele większe ryzyko bezsenności i zirytowania.
  • A jak wy dbacie o swój zdrowy sen?

    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...
    5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

    Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

    2019-12-28
    Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.
    żeń-szeń właściwości

    Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

    2019-09-09
    Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.