Data modyfikacji:

Suplementy diety – co warto o nich wiedzieć?

Autor: Ola Sztobryn

Witaminy i minerały są niezbędne dla prawidłowej pracy organizmu. Niedobory odbijają się na naszym zdrowiu i wyglądzie. W trosce o dobre samopoczucie i witalność każdego dnia, coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Czy wiemy o nich wystarczająco dużo?

Kilka słów o suplementach diety

Na wstępnie należy zaznaczyć, ze suplementy diety nie są lekami, które zażywa się w przypadku choroby, to środki o charakterze profilaktycznym, przeznaczone dla osób zdrowych. Ich zadaniem jest uzupełnienie diety, są źródłem substancji, które odżywiają organizm. Suplementy diety nie są kwalifikowane jako leki. Dlatego, zgodnie z prawem, nie jest koniczna dokładna analiza kliniczna dotycząca tego, czy dany preparat jest skuteczny. Wniosek? Do reklam zapewniających, że po zażyciu suplementów, nasze włosy i paznokcie na pewno będą pięknie wyglądać, należy zachować odpowiedni dystans.

Kiedy warto sięgnąć po tabletkę

Dobrze wiemy o tym, że witamina C wspiera układ odpornościowy i zażywamy ją w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy podatni na infekcje. Z kolei, gdy odczuwamy niepokojące drganie powieki, sięgamy po magnez. Nic w tym złego, ale warto zastanowić się, o jakie składniki możemy wzbogacić naszą dietę, żeby dostarczyć organizmowi brakujących substancji. Przecież witaminę C znajdziemy w produktach, takich jak: czarna porzeczka, czerwona i zielona papryka, kalafior czy też brukselka. Natomiast magnez uzupełnimy, jedząc płatki owsiane, orzechy laskowe, banany, kaszę gryczaną, szpinak, makrelę, dorsza, aż w końcu czekoladę. Witaminy i minerały spożywane wraz z pokarmem są o wiele lepiej przyswajane przez organizm.

Kiedy suplementy diety zlecił nam lekarz, należy je brać zgodnie ze wskazówkami. Jednak zachęcani reklamami coraz częściej sami sięgamy po różnego typu preparaty. Musimy uważać, bo zbyt duża dawka witamin lub minerałów wcale nie jest zdrowa. Nie wolno przekraczać dziennych limitów. Należy pamiętać o tym, że jeżeli zażywamy kilka suplementów diety jednocześnie, trzeba sprawdzić, czy ich składniki nie są takie same. Tak jak przy każdym leku, dokładna analiza wytycznych umieszczonych na ulotce lub opakowaniu jest koniecznością, zwłaszcza, gdy regularnie zażywamy inne leki. Wówczas warto skonsultować naszą decyzję o przyjmowaniu danego preparatu się z lekarzem prowadzącym.

Musimy wiedzieć, że żaden preparat nie jest w stanie zastąpić zróżnicowanej diety, w której nie brakuje warzyw i owoców. Suplementy diety, jak sama nazwa wskazuje, są jej uzupełnieniem.

Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-11-15
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.