Data modyfikacji:

Suplementy diety. Które naprawdę działają?

Autor: Joanna Stanuch

Zima to czas, gdy media bombardują nas reklamami suplementów diety na dosłownie każdą dolegliwość - począwszy od nadwagi, poprzez słabe paznokcie, niedostateczną odporność, aż po słaby apetyt. Odpowiedz sobie szczerze: czy przed ich zakupem sprawdzasz dokładnie ich potencjalną skuteczność? Okazuje się, że wiele firm produkujących suplementy nabija nas w butelkę. Dziś parę słów o moich doświadczeniach tego typu środkami, czyli co przyniosło efekty, a co warto sobie odpuścić.

Suplement diety, a lek. Zapamiętaj różnice

Warto uświadomić sobie, że suplementy diety a leki to dwie różne sprawy. Nieraz oczekujemy od tego typu środków magicznego działania w postaci cudownego samopoczucia czy pięknej skóry “od zaraz”. Niestety, to nie takie proste - jak sama nazwa wskazuje, suplementacja związana jest z uzupełnieniem diety o konkretne, cenne wartości odżywcze.

Leki są wskazywane konkretnym dolegliwościom i wymagają stałego nadzoru przez inspekcję farmaceutyczną. Nie dotyczy to suplementów - pieczę nad nimi sprawuje tylko inspekcja sanitarna, nie mają także konkretnych, medycznych wskazań - służą uzupełnianiu diety. Co ciekawe - wprowadzenie suplementu na rynek nie wymaga od ich producentów sporo wysiłku - wystarczy powiadomienie sanepidu i dostarczenie wzoru opakowania.

Jak rozpoznać suplement od leku? Najłatwiej poszukiwać zwrotu “suplement diety” na opakowaniu - jest on konieczny w przypadku tego typu produktów, zaś jego brak wiąże się z zagrożeniem karą ich producentów. Przykład mogą stanowić liczne wyroby dedykowane problemom z zatokami - w ostatnim czasie, jeden z ich producentów był zmuszony ponieść karę za to, że reklamował produkt jako lek wówczas, gdy w istocie klasyfikuje się on jako suplement.

Fałszywa suplementacja - 5 suplementów, które ci szkodzą

W takim razie - na co warto uważać? Które z produktów suplementują nie naszą dietę, a jedynie portfele producentów? Liczne badania potwierdzają, że istnieje grupa suplementów, która nie dość, że nie przyniesie nam oczekiwanych efektów stosowania, to dodatkowo może nawet zaszkodzić.

Guarana

Popularny środek mający zapewnić nam pobudzenie i energię to nic innego, jak kofeina. Przyjmowana w sporych dawkach jest niekorzystna dla nadnerczy i poziomu cukru we krwi. Na dodatek, preparaty z jej dodatkiem nie należą do najtańszych. Lepiej pozostań przy naturalnej kawie, lub jej zamiennikach.

Jagody Acai

Uprzedzając sprzeciwy - owszem, są zdrowe i bogate w witaminę C, jednak daj się zwieść, że zrzucisz dzięki nim parę kilo, jak często zapewniają producenci suplementów z ich dodatkiem. To tak nie działa!

Żeń-szeń

Kolejny ze specyfików, mający wspomagać koncentrację i dodawać energii. Najnowsze badania wskazują, że suplementacja z jego wykorzystaniem niekorzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną. Ponownie - lepiej napić się dobrej kawy.

Witaminy A i E

Nie przyjmuj ich “dla zasady”, a jedynie wtedy, gdy stwierdzono u ciebie niedobór wymagający suplementacji! Spożywane w nadmiarze, witaminy A i E mogą szkodzić m. in. wątrobie.

Wapń w tabletkach

Sądziłaś, że wpływa zbawiennie na twoje kości? Muszę cię rozczarować. Dowiedziono, że spożywanie suplementów wapnia zwiększa ryzyko zawału serca (nadmiar odkłada się w żyłach), a także powoduje choroby nerek. Wapń najbezpieczniej przyswoisz wraz z żywnością - warto dodać, że muszą mu towarzyszyć witamina D i K2.

Suplementy bezpieczne i skuteczne

Nie wszystkie suplementy diety należy posłać do lamusa. Istnieje całkiem pokaźna lista tych, które odpowiednio stosowane przyniosą ci dobre korzyści, a przy okazji nie zaszkodzą zdrowiu. Wśród nich znajduje się kilka, które przetestowałam na sobie i mogę przyznać, że naprawdę działają. Zanim jednak zdecydujecie, jaki suplement diety dobierzecie do swoich oczekiwań, warto skonsultować to z ekspertem - dietetykiem bądź waszym lekarzem, który stwierdzi ewentualne niedobory wymagające uzupełnienia.

Suplementy na porost włosów i paznokci

Nas - kobiety - przede wszystkim interesują te suplementy, które wspomogą nie tylko codzienną dietę, ale i pielęgnację. Obok całego morza specyfików, które nie przynoszą efektów znajduje się kilka, prostych suplementów, które w bezpieczny sposób pomogą dbać o włosy, skórę i paznokcie.

  • Cynk - doskonały na problemy z trądzikiem. Zapewne słyszałaś o potencjale maści cynkowej w walce z wypryskami? Okazuje się, że jego niedobory mogą wzmagać problem trądziku. Jeśli masz stwierdzoną niedostateczną ilość cynku w organizmie, śmiało suplementuj i ciesz się piękną cerą!
  • Kwas hialuronowy - popularny składnik kosmetyków i król medycyny estetycznej występuje również w tabletkach. Stosowany “od wewnątrz” zatrzymuje wodę w skórze i łagodzi zmarszczki.
  • MSM (Metylosulfonylometan) - mało popularny, a cudownie skuteczny suplement na porost włosów. Wspomaga produkcję keratyny i kolagenu, które są receptą na bujną czuprynę.
  •  Kwas Hialuronowy 100 mg 60 kaps. - 89,90 zł

    Suplementy na odporność i zdrowie

    Boisz się przeziębienia? Suplementy diety to dobry sposób, by mu zapobiegać pod warunkiem, że wybierzesz te odpowiednie.

  • Tran - bogaty w kwasy omega-3 i omega-6, które wspomogą twoją odporność, ale i pracę mózgu.
  • Żelazo - na jego niedobór cierpią zwykle kobiety - nietrudno o niego zwłaszcza, gdy nie spożywamy czerwonego mięsa. Jeśli twój poziom żelaza jest zbyt niski, suplementuj je w trosce o odpowiedni transport tlenu do komórek.
  • Witamina D - wspomaga wchłanianie wapnia i dba o kondycję układu krwionośnego.
  • Suplementy wspomagające odchudzanie

    Zapewne jesteś świadoma, że podstawą efektywnego odchudzania są dieta i sport. Gdy spełnisz te warunki, możesz sięgnąć po jeden z poniższych suplementów dla wzmocnienia rezultatu.

  • Spirulina - składa się w 60% z białka hamującego apetyt.
  • Selen - gdy cierpisz na jego niedobór, wiąże się to ze zbyt niskim poziomem hormonów tarczycy odpowiedzialnych za odpowiedni metabolizm.
  • Cynamon - naturalny suplement, stabilizujący poziom cukru (a tym samym zmniejszający uczucie głodu). Pamiętaj: wybieraj cynamon cejloński!
  • Jakie są wasze doświadczenia z suplementacją?

    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...
    5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

    Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

    2019-12-28
    Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.
    żeń-szeń właściwości

    Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

    2019-09-09
    Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.