Data publikacji:

Co to jest indeks glikemiczny?

Czy wiesz, że różne choroby i zaburzenia wymagają zmiany sposobu odżywiania? Tak właśnie jest w przypadku cukrzycy czy insulinooporności. Osoby, które dopiero rozpoczynają dietę, dostają zalecenie spożywania produktów z niskim IG i całkowitego wyeliminowania tych z wysokim. Sprawdzamy, co to jest indeks glikemiczny, dlaczego jest tak ważny i kto powinien zwracać na niego uwagę.

indeks glikemiczny

A co to jest ten indeks glikemiczny?

Zacznijmy od podstaw – co to jest indeks glikemiczny lub IG? To sposób, w jaki analizuje się żywność pod kątem poziomu glukozy. Mówiąc dokładniej, jest to określany procentowo wskaźnik, na podstawie którego wiadomo, jak szybko dane produkty spożywcze powodują wzrost stężenia cukru we krwi. W trakcie oznaczania IG dla różnego rodzajów jedzenia porównywano ich wpływ na glikemię z tym, jaki zapewnia taka sama dawka węglowodanów w formie czystej glukozy.

Jak w takim razie podzielono indeks glikemiczny? Wyróżniono jego trzy rodzaje:

Dlaczego indeks glikemiczny jest tak ważny?

Wiesz już, co to jest indeks glikemiczny. A dlaczego IG jest tak ważny? Na podstawie wskaźnika można określić nie tylko tempo, w jakim wzrośnie poziom glukozy we krwi. Wskazuje on również na czas, przez jaki będziesz odczuwać sytość.

Dzięki sprawdzaniu indeksu glikemicznego w wybranych produktach spożywczych możesz także ograniczyć uczucie zmęczenia i senności po posiłkach. Jest to szczególnie ważne u osób ze zdiagnozowanymi problemami z gospodarką węglowodanową, ale o tym opowiemy ci więcej poniżej.

Kto powinien zwracać uwagę na indeks glikemiczny produktów?

Na indeks glikemiczny produktów muszą przede wszystkim zwracać uwagę diabetycy! Osoby, u których zdiagnozowano cukrzycę, a nawet już stan przedcukrzycowy, są szczególnie narażone na szkodliwe skutki spożywania artykułów żywnościowych o wysokim IG. Podobnie jest w przypadku rozpoznanej insulinooporności – zbyt duży i szybki wzrost glukozy po posiłku może być niebezpieczny.
Czy to oznacza, że reszta ludzi jest bezpieczna i może bez obaw spożywać produkty o wysokim indeksie glikemicznym? Zdecydowanie nie. Jak za chwilę się przekonasz – tego typu artykuły spożywcze są źródłem niezdrowych węglowodanów prostych, które należy ograniczyć. W przeciwnym razie zwiększasz ryzyko zachorowania na miażdżycę, cukrzycę typu II czy niebezpieczny wzrost wagi, który może prowadzić nawet do otyłości.

Produkty z niskim, średnim i wysokim indeksem glikemicznym

Odpowiedzieliśmy już na najważniejsze pytania, czyli: co to jest indeks glikemiczny i dlaczego IG jest tak ważny. Czas sprawdzić, jak to wygląda w praktyce. Które z produktów mają niski, średni i wysoki wskaźnik?

Do produktów o niskim IG zaliczamy przede wszystkim mięso, ryby i owoce morza oraz jajka. W tej grupie znalazły się także cukinia, cebula, kalafior, ogórek, marchewka, burak, bakłażan czy seler naciowy. Jeśli chodzi o owoce, to osoby na diecie z niskim IG mogą bez obaw sięgać na przykład po truskawki, borówki, śliwki, jabłka, gruszki, mandarynki i wiśnie. A co z produktami zbożowymi? Bezpieczne są na przykład otręby pszenne oraz kasza gryczana i jęczmienna pęczak.

Produkty o średnim IG to między innymi banany, kiwi, rodzynki, ananas, pieczone i gotowane ziemniaki, bób, bataty oraz słodka kukurydza. W grupie produktów zbożowych można natomiast wyróżnić makaron ryżowy, brązowy ryż, kaszę kuskus czy kaszę jaglaną.

Z kolei w grupie produktów o wysokim IG znalazły się płatki owsiane i kukurydziane, biały ryż, białe pieczywo, rzepa, purée z ziemniaków i dynia czy arbuz.