Data modyfikacji:

Indeks glikemiczny – co warto o nim wiedzieć?

Autor: Sylwia Stwora

Nie tylko cukrzycy oraz osoby stosujące dietę Montignac’a powinny wiedzieć, czym jest indeks glikemiczny. IG podpowie Ci, które produkty sprzyjają odchudzaniu, a które nie tylko hamują spalanie tłuszczu, ale także przyczyniają się do jego nadmiernego odkładania.

Za pojęciem indeksu glikemicznego, w skrócie IG, kryje się wskaźnik pozwalający określić zawartość cukru w danym artykule spożywczym. Mówiąc prościej dzieli on produkty węglowodanowe na te, które po spożyciu szybko, średnio lub wolno podnoszą stężenie glukozy we krwi. Wynika to z przyswajalności oraz tempa wchłaniania węglowodanów znajdujących się w danym pożywieniu. Przekłada się to na ilość insuliny, którą wytwarza trzustka, a tym samym na lepsze bądź gorsze spalanie tłuszczu. IG rośnie wraz z tempem rozkładu węglowodanów.

Im dany produkt ma wyższe wskaźnik, tym bardziej sprzyja tyciu, gdyż jest szybko trawiony i wchłaniany oraz powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. Reakcją obronną organizmu jest uwolnienie dużej ilości insuliny, która powoduje spadek ilości cukru, dlatego znów czujesz się głodna i zwykle ponownie sięgasz po wysokowęglowodanowy posiłek. W tym czasie niestrawiony cukier jest magazynowany i odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Do grona produktów o wysokim IG (powyżej 70 jednostek) zaliczamy m.in. chipsy, biały i pszenny chleb, cukier biały, glukozę, kleik ryżowy, miód, płatki kukurydziane, płatki owsiane błyskawiczne, popcorn, ziemniaki gotowane, pieczone i w formie puree, ryż biały, arbuza, bagietkę, suszone daktyle czy dynię.

Z kolei produkty o niskim IG są trawione dłużej, a więc stopniowo podnoszą poziom stężenia cukru we krwi, dlatego są na bieżąco spalane. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim żywność w naturalnej postaci, czyli nieprzetworzoną i nie poddaną znacznej obróbce termicznej. To również produkty z wysoką zawartością błonnika, który obniża poziom glukozy. Niski indeks glikemiczny mają m.in. jabłka, wiśnie, owoce leśne, soja, soczewica, ryby, orzeszki ziemne, świeże morele, mleko, jogurt naturalny bez cukru, grejpfrut.

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-09-01
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
zdrowe ksiązki kucharskie

Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

2019-11-26
Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!