Data publikacji:

Indeks glikemiczny – co warto o nim wiedzieć?

Autor: Sylwia Stwora

Nie tylko cukrzycy oraz osoby stosujące dietę Montignac’a powinny wiedzieć, czym jest indeks glikemiczny. IG podpowie Ci, które produkty sprzyjają odchudzaniu, a które nie tylko hamują spalanie tłuszczu, ale także przyczyniają się do jego nadmiernego odkładania.

Za pojęciem indeksu glikemicznego, w skrócie IG, kryje się wskaźnik pozwalający określić zawartość cukru w danym artykule spożywczym. Mówiąc prościej dzieli on produkty węglowodanowe na te, które po spożyciu szybko, średnio lub wolno podnoszą stężenie glukozy we krwi. Wynika to z przyswajalności oraz tempa wchłaniania węglowodanów znajdujących się w danym pożywieniu. Przekłada się to na ilość insuliny, którą wytwarza trzustka, a tym samym na lepsze bądź gorsze spalanie tłuszczu. IG rośnie wraz z tempem rozkładu węglowodanów.

Im dany produkt ma wyższe wskaźnik, tym bardziej sprzyja tyciu, gdyż jest szybko trawiony i wchłaniany oraz powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. Reakcją obronną organizmu jest uwolnienie dużej ilości insuliny, która powoduje spadek ilości cukru, dlatego znów czujesz się głodna i zwykle ponownie sięgasz po wysokowęglowodanowy posiłek. W tym czasie niestrawiony cukier jest magazynowany i odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Do grona produktów o wysokim IG (powyżej 70 jednostek) zaliczamy m.in. chipsy, biały i pszenny chleb, cukier biały, glukozę, kleik ryżowy, miód, płatki kukurydziane, płatki owsiane błyskawiczne, popcorn, ziemniaki gotowane, pieczone i w formie puree, ryż biały, arbuza, bagietkę, suszone daktyle czy dynię.

Z kolei produkty o niskim IG są trawione dłużej, a więc stopniowo podnoszą poziom stężenia cukru we krwi, dlatego są na bieżąco spalane. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim żywność w naturalnej postaci, czyli nieprzetworzoną i nie poddaną znacznej obróbce termicznej. To również produkty z wysoką zawartością błonnika, który obniża poziom glukozy. Niski indeks glikemiczny mają m.in. jabłka, wiśnie, owoce leśne, soja, soczewica, ryby, orzeszki ziemne, świeże morele, mleko, jogurt naturalny bez cukru, grejpfrut.