Data modyfikacji:

Jak schudnąć z brzucha? Dieta i ćwiczenia

W dzisiejszym świecie miliony osób zadają pytanie, jak schudnąć z brzucha. Z jednej strony dominuje kult ciała, a z drugiej atakuje ludzi epidemia otyłości. Szybki i stresujący styl życia to otwarte wrota do wygenerowania nadprogramowych kilogramów. Pandemia koronawirusa zablokowała wielu osobom możliwość regularnych ćwiczeń w fitness clubach. Sprawdź, co zrobić, żeby schudnąć z brzucha skutecznie!

plaski brzuch

Jak schudnąć z brzucha – co jeść?

Ogólnie rzecz biorąc, dieta jest niezwykle ważna w procesie odchudzania czy kształtowania sylwetki. Wiele osób boi się efektu jo-jo, czyli nawrotu kilogramów. Z niektórych poglądów wynika, że sama redukcja zbędnych kilogramów może być sporym wysiłkiem, ale jeszcze większym jest utrzymanie wymarzonej figury. Jeśli chodzi o dietę, to wiele zależy od stanu wyjściowego – czyli od tego, ile kilogramów dana osoba ma do zgubienia. Inaczej będzie się odchudzać osobą mająca 5 kg nadwagi, a inaczej osoba, która musi schudnąć 50 kg.

W diecie istotne jest regularne spożywanie posiłków, które zawierają duże ilości warzyw i chudego mięsa (najlepiej białego). Zamiast białego pieczywa należy spożywać pieczywo pełnoziarniste (na przykład chrupkie). Można wprowadzić do diety kasze i ryż (najlepiej brązowy lub czarny). Można zastępować jeden lub dwa posiłki koktajlami dietetycznymi.

Nie należy nastawiać się na głodówki albo wyłącznie na diety z torebek, gdyż po szybkiej utracie kilogramów powrót do normalnego jedzenia może spowodować efekt jo-jo. Co więcej, bezpieczne odchudzanie to zrzucanie 4 kg w skali miesiąca. Żadne cudowne diety ani magiczne preparaty nie przyczynią się do trwałej walki z nadwagą czy otyłością. Jednakże na rynku jest wiele cennych suplementów diety, które wspomagają odchudzanie. Chodzi tu głównie o produkty, które przyspieszają metabolizm. Skuteczne mogą być spalacze tłuszczu, ale one są rekomendowane jedynie dla zdrowych osób, które prowadzą aktywny tryb życia. Taki środek nie zadziała bez ćwiczeń fizycznych.
Nie wolno zapominać o wodzie – ilość płynów przyjmowanych w ciągu doby nie powinna być mniejsza niż 2 litry. Woda eliminuje toksyny z organizmu. Można ją zawsze mieć przy sobie, by zapobiec chęci sięgnięcia po słodkie napoje gazowane i soki z dużą zawartością cukru.

Co jeść, żeby schudnąć z brzucha?

Nadprogramowe kilogramy nie zawsze są efektem siedzącego trybu życia. Otyłość pojawia się przy chorobach tarczycy (choroba Hashimoto) oraz u osób z insulinoopornością (przedwstęp do cukrzycy). W przypadku, gdy tyje się dosłownie „od powietrza”, warto udać się na badania profilaktyczne. Problem z tarczycą wykluczy lub potwierdzi endokrynolog (badanie krwi, USG tarczycy). Jeśli chodzi o insulinooporność, to nie zawsze ujawni się ona w badaniu poziomu glukozy na czczo. Dość często trzeba zrobić krzywą cukrową, która od razu wychwyci to schorzenie. 

W chorobie Hashimoto dieta musi być dopasowana do wieku i ogólnej kondycji organizmu. Zalecane jest spożywanie pełnoziarnistego pieczywa, warzyw i owoców, ryb morskich i chudego mięsa. W ciągu dnia można spożywać od 4 do 6 posiłków. Trzeba zrezygnować z cukrów prostych.
W przypadku stwierdzonej insulinooporności brzuch „znika” dzięki spożywaniu produktów z niskim indeksem glikemicznym. Pierwsze efekty pojawiają się dość szybko, a zaletą tej diety jest to, że nikt nie będzie chodzić głodny. Duży wybór produktów z niskim indeksem glikemicznym pozwala na bezproblemowe komponowanie smacznych dań.

Co pić, żeby schudnąć z brzucha?

Jeśli chodzi o napoje, to faktycznie trzeba mocno zweryfikować listę dotychczas przyjmowanych napojów. Bazę stanowi woda – może być to zwykła kranówka, woda źródlana lub woda mineralna. Korzystne efekty daje poranne picie przegotowanej wody z cytryną – taki napój dobrze nawadnia organizm, a poza tym uwalnia go od nagromadzonych toksyn. Przy otyłości można rozpocząć terapię za pomocą wód leczniczych, produkowanych w uzdrowiskach.

Bardzo dobrym pomysłem jest picie zielonej herbaty – chodzi tutaj o jedną z najcenniejszych herbat zielonych rodem z Japonii. Nie należy zastępować jej tańszymi zamiennikami pochodzącymi z innych azjatyckich krajów. Japońska matcha zmniejsza obwody brzucha nawet u osób, które nie ćwiczą. Osoby, które znają właściwości matcha, doskonale wiedzą, że jest to super food spowalniający starzenie, poprawiający pamięć i koncentrację, a także chroniący organizm przed wieloma chorobami. Z powodzeniem zastępuje kawę (nie generuje efektów ubocznych!).

Czego nie jeść, żeby schudnąć z brzucha?

Chociaż wszystko jest dla ludzi, to w diecie odpowiadającej na pytanie, co jeść, aby schudnąć z brzucha, powinno się wyeliminować fast foody i gotowe posiłki kupowane w sklepach. Należy odstawić przekąski i słodycze, a także napoje gazowane i soki produkowane w sposób masowy. Zakazy spożywcze nie zawsze dobrze wpływają na psychikę odchudzającego się człowieka, więc można przyjąć zasadę jedzenia wszystkiego, ale z umiarem. Czyli jeśli czekolada to kostka, a nie cała tabliczka!

Ćwiczenia na schudnięcie z brzucha

Dieta powinna zawsze iść w parze z ćwiczeniami fizycznymi. Ma to szczególne znaczenie u osób, które chcą pozbyć się otyłości. Sama dieta może pozostawić na pamiątkę nieestetyczne fałdy skórne, które można będzie usunąć jedynie w gabinecie medycyny estetycznej. Regularne ćwiczenia pozwolą uniknąć tego problemu. Najpopularniejsze są brzuszki, które jak najbardziej można wykonywać w warunkach domowych. Osoby, które nie czują się na siłach, mogą te ćwiczenia wykonywać za pomocą kołyski.

Dla osób z lepszą kondycją idealnym rozwiązaniem są ławki do ćwiczeń mięśni brzucha. Ławka nie zajmie dużo miejsca w domu, zawsze można ją złożyć i schować do szafy lub pod łóżko.
Bardzo dobrych rezultatów można spodziewać się po aktywności fizycznej na bieżni. Osoby początkujące nie muszą się obawiać, że bieżnia kojarzy się głównie z bieganiem. Można na niej chodzić, a z czasem rozpocząć bardziej intensywny trening. Bieżnia powszechnie uznawana jest za jeden z najlepszych sprzętów sportowych do odchudzania.
Bardzo popularnym urządzeniem jest orbitrek. W jednym czasie można popracować nad wyglądem całego ciała. Podczas ćwiczeń można oglądać ulubione filmy lub seriale, co zachęca do aktywności fizycznej osoby, które praktycznie na nic nie mają czasu.
Zdjęcie:Prostock-studio/Envato Elements