Data modyfikacji:

Białko serwatkowe podczas redukcji

Autor: Karolina

Redukcja, oprócz właściwej diety, związana jest przede wszystkim z regularnym treningiem. Często pomijaną w tym temacie kwestią, szczególnie przez odchudzające się panie, jest ochrona mięśni. Białko serwatkowe pomoże nam nie tylko odbudować tkankę mięśniową, ale i wspomoże spalanie tkanki tłuszczowej. Sprawdźmy zatem, czym ono właściwie jest i jak pomaga nam w okresie wzmożonej aktywności fizycznej.

Ze względu na nasilone procesy kataboliczne podczas intensywnego treningu zwiększa się nasze zapotrzebowanie na białko, które jest najważniejszym budulcem ciała. Sedno tkwi w tym, że nie tylko pożywienie może być jego źródłem dla organizmu. Jeśli nie dostarczymy mu go wraz z pokarmem, zacznie on rozkładać własne tkanki. Skutkiem tego będzie katabolizm białek ustrojowych i zmniejszenie muskulatury. W skrócie mówiąc, jeśli nie dostarczymy organizmowi niezbędnej ilości protein zacznie on rozkładać własne mięśnie. Nie jest to pożądane zjawisko. Tkanka mięśniowa jest niesamowicie cenna - to właśnie ona w dużej mierze warunkuje tempo naszego metabolizmu. Straty wywołane aktywnością fizyczną możemy pokryć właśnie szybko przyswajalnym białkiem serwatkowym.

Czym jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe to nic innego, jak proteina występująca w nabiale. Wytwarzane jest z serwatki – produktu ubocznego podczas produkcji sera. W związku z tym, że oprócz białka zawiera w sobie także spore ilości tłuszczu i laktozy objęta została procesem oczyszczania. By wyizolować czyste białko poddawana jest m.in. ultrafiltracji i sproszkowaniu. Właśnie w tej postaci, najczęściej wraz z dodatkiem substancji smakowych, wprowadzana jest do sprzedaży.

Na grafice: 1. Odżywka białkowa Olimp, 229,90 zł 

Jeśli chodzi o jego skład to jest to w głównej mierze białko oraz znikome ilości tłuszczu i węglowodanów. W zależności od zawartości procentowej białka podzielić je można na: koncentrat białka serwatkowego – około 80% białka, izolat białka serwatkowego – około 85-90% białka i hydrolizat białka serwatkowego – około 90-100% białka.

Białko serwatkowe a redukcja

W trakcie redukcji dużą wagę przykładamy do intensywnego wysiłku fizycznego. Po ciężkim treningu powinniśmy niezwłocznie dostarczyć mięśniom pożywienia. Idealnym sposobem na to jest właśnie białko serwatkowe. Charakteryzuje się ono bardzo dobrą biodostępnością i szybkim wchłanianiem. Takie działanie pomoże nam zapobiec rozpadowi mięśni i spowolnieniu tempa metabolizmu.

Na grafice: 1. Odżywka białkowa Ostrovit, 42,90 zł 

Co więcej, amerykańskie badania nad działaniem białka serwatkowego dowodzą, że może ono korzystnie wpływać na spalanie tłuszczu zgromadzonego na nogach i brzuchu. Naukowcy potwierdzili także, że białko serwatkowe pomaga spalać tłuszcz przy jednoczesnym zachowaniu tkanki mięśniowej oraz wspomaganiu jej wzrostu.

Kiedy sięgać po białko serwatkowe?

Jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie białko serwatkowe jest świetnym rozwiązaniem na dostarczenie mięśniom pożywienia zaraz po treningu. Doskonale sprawdza się ono do regeneracji uszkodzonych podczas wysiłku tkanek oraz budowy nowych. To jednak nie jedyny moment, kiedy warto po nie sięgnąć. Polecane jest ono także zaraz po przebudzenie, kiedy nasze mięśnie są równie wygłodniałe - sprawdzi się również jako dodatek do porannej owsianki czy musli.

Dawkowanie

Dawkowanie powinno być uzależnione od Waszego zapotrzebowania na białko i tego, ile przyjmujecie go wraz z pożywieniem. Jeśli w naszej dieta obfituje w kurczaka, ryb czy jaj, nie powinniśmy przesadzać z jego ilością. Jednak jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie niezbędnej ilości białka, możemy dodać więcej jego sproszkowanej postaci. Rekomendowana ilość to zazwyczaj 20-40 g białka serwatkowego.

Więcej odżywek białkowych znajdziesz TUTAJ.

suplementy dla wegetarian

Jakie suplementy dla wegetarian wybrać?

2022-04-04
Warunkiem każdej diety, także i wegetariańskiej, powinno być to, aby była odpowiednio zbilansowana. Czy suplementy dla wegetarian są w tym pomocne? Sprawdź!
Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

2022-02-13
Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...
Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2021-12-01
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
pole dance

Pole dance dla początkujących. Jak zacząć?

2021-08-01
Pole dance to połączenie fitness, baletu oraz sportów siłowych. Ta dyscyplina stała się w Polsce niesamowicie popularna – już niemal w każdym, większym mieście można znaleźć klub, w którym można trenować taniec na rurze. Masz obawy, czy pole dance jest dla ciebie? O czym powinnaś wiedzieć przed pierwszym treningiem?
ręcznik na basen

Ręcznik na basen – jaki będzie najlepszy?

2021-06-18
Ręcznik na basen pozwala na szybkie wysuszenie skóry i włosów. Zobacz, jaki ręcznik na basen wybrać.
Sportowy prezent na Dzień Ojca - 6 pomysłów

Sportowy prezent na Dzień Ojca - 6 pomysłów

2021-06-14
Nie masz jeszcze pomysłu na prezent na Dzień Ojca? Spokojnie – zostało jeszcze sporo czasu na to, aby znaleźć dla ukochanego taty upominek idealny. Tym razem je...