Data modyfikacji:

Ćwicz dla swojego serca!

Autor: Paulina

Czy wiesz, że wystarczy 2,5 godziny aktywności fizycznej tygodniowo, żeby zmniejszyć ryzyko chorób serca aż o 30 proc.?! To zaledwie 21 min ruchu dziennie! Poznaj korzyści uprawiania sportu dla twojego serca - dbaj o nie i ciesz się długowiecznością!

Współczesna sytuacja, będąca wynikiem postępującej urbanizacji i uprzemysłowienie, nie wygląda zbyt obiecująco. Choć coraz więcej osób zabiega o poprawę prowadzonego przez siebie stylu życia, to kultura fizyczna, w szczególności w krajach rozwiniętych, utrzymuje się na bardzo niskim poziomie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje: aż 60% społeczeństwa nie uprawia żadnego sportu i prowadzi siedzący tryb życia, który jest jedną z głównych przyczyn chorób cywilizacyjnych XXI wieku w tym m.in. chorób układu krążenia.

Na tym nie koniec wstrząsających statystyk. W 2013 roku zarejestrowano w Polsce około 1 mln zachorowań na miażdżycę, 100 tys. zawałów serca i 65 tys. udarów mózgowych, a 3 mln. Polaków choruje na nadciśnienie tętnicze. Winę za to ponosimy przede wszystkim my sami. Zła dieta i brak ruchu nie tylko niekorzystnie wpływają na naszą sylwetkę, lecz także atakują nasz organizm od środka! Cierpi na tym jeden z kluczowych organów - serce.

*Dzisiejsze świat i ludzie zmieniają się nieustannie. Przeczytaj również o problemach starzejącego się społeczeństwa.*

Sport to zdrowie

Regularne uprawianie sportu korzystnie wpływa na organizm, szczególnie w kontekście funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. Jedną z najistotniejszych ról podczas wysiłku fizycznego odgrywa właśnie serce wraz z układem krwionośnym. Przypomnij sobie, co czujesz podczas intensywniejszego cardio. Jak sądzisz: czy twój trening wydolnościowy byłby możliwy, gdyby nie wzmożona praca serca? To dzięki naszej "pompce" tlen jest doprowadzany do ciężko pracujących mięśni. Szybsza praca serca to wyższe tętno i sprawniejsze dotlenianie krwi, a także idąca za tym lepsza termoregulacja organizmu.

Serce jak dzwon

Sama widzisz, że silne serce to silna i zdrowa ty. Jego siłę zbudujesz nie inaczej, jak dbając o kondycję. Serce jest bowiem mięśniem, a jak doskonale już wiesz, najlepiej na nie działają ćwiczenia. Dzięki twojej systematycznej aktywności staje się większe, silniejsze i wydolniejsze, tłoczy znacznie więcej krwi. W efekcie normalizuje się poziom cukru we krwi. Spada ilość “złego” cholesterolu (LDL) a wzrasta poziom “dobrego” (HDL).

Wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa także na ciśnienie tętnicze. Co więcej, systematyczne treningi sprawiają, że przekrój naczyń krwionośnych ulega podwojeniu lub nawet potrojeniu!

Podczas treningu warto również monitorować pracę serca. Dzięki temu lepiej zrozumiesz funkcjonowanie swojego ciała oraz będziesz w stanie zmierzyć swoje postępy.

Nie tylko prewencyjnie

WHO opublikowało badania dowodzące, że wystarczy 150 minut (2,5 h) wysiłku fizycznego w ciągu tygodnia, aby obniżyć ryzyko chorób serca aż o 30 procent. Co w takim razie z chorymi osobami? Czy dla ich serc jest już za późno? Wprost przeciwnie! Sport jest konieczny w rehabilitacji schorzeń kardiologicznych. Regularne ćwiczenia fizyczne pozwalają w dużym stopniu zapobiegać powtórnym zawałom serca i udarom mózgowym oraz są nieodłącznym elementem rekonwalescencji po przebytych zabiegach.

Jedną z trzech najczęściej występujących chorób układu krążenia jest zwężenie zastawki aortalnej. Sposobem na ratunek dla osób, u których nie można wykonać konwencjonalnego zabiegu, jest TAVI, czyli przezcewnikowa implantacja zastawki aortalnej. Dzięki tej relatywnie młodej metodzie leczenia można uniknąć operacji na otwartym sercu. Po zabiegu spokojna, ale systematyczna aktywność fizyczna jest wręcz zalecana w celu zachowania sprawności i zdrowia.

Zapamiętaj!

Troska o serce nie może polegać tylko na przesadnym jego oszczędzaniu i unikaniu wysiłku. Dbałość o jego zdrowie to przede wszystkim poddawanie go systematycznym obciążeniom. Najlepszą metodą podnosząca sprawność serca jest ruch i stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń. Dzięki aktywności fizycznej i zdrowej diecie będziesz cieszyć się sprawnym sercem przez wiele lat!


Artykuł powstał na potrzeby kampanii społecznej realizowanej przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne (PTK), European Society of Cardiology (ESC), European Association of Percutaneous Cardiovascular Interventions (EAPCI) oraz Asocjację Interwencji Sercowo-Naczyniowych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego (AISN PTK).

www.stawkatozycie.pl

Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.
żeń-szeń właściwości

Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

2019-09-09
Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.
materace

Materac zdrowotny dla osób z problemami kręgosłupa. Jaki wybrać?

2019-09-05
Dzięki specjalistycznemu materacowi nie tylko zadbasz o kondycję swojego kręgosłupa, ale w końcu będziesz wypoczęty i pełen siły. Sprawdź!
cholesterol jak obniżyć

Cholesterol - jak obniżyć? Domowe sposoby i dieta

2019-09-03
Zdrowa dieta to podstawa leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, ale co to tak naprawdę znaczy „zdrowa”? Chcesz wiedzieć co jeść mając wysoki cholesterol i jak obniżyć cholesterol bez leków? Przeczytaj.
dynia

Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni

2019-08-27
Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne, dowiedz się więcej!