By

Jesień to czas, w którym wielu z nas dotyka chroniczne zmęczenie, spowodowane nagłą zmianą aury pogodowej i szeroko pojętą „chandrą”. Ten stan może być bardzo niebezpieczny – łatwo pomylić go z poważnymi niedoborami, w tym z niedostatkiem żelaza, które jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sprawdź, jak rozpoznać, że twój organizm domaga się tego cennego minerału, by ustrzec się przed niedokrwistością.

Dlaczego żelazo jest tak ważne?

Media informują nas stale o magicznych suplementach diety, w tym tych zawierających żelazo, które mają wspomóc prawidłowe działanie naszego organizmu. Czemu jednak ten minerał jest tak niezwykle istotny? Okazuje się, że żelazo odpowiada za cały szereg ważnych dla życia funkcji, w tym produkcję czerwonych krwinek, prawidłową pracę serca, sprawność mięśni, odporność organizmu. Najistotniejszą funkcją tego pierwiastka jest jednak uczestnictwo w produkcji hemoglobiny, która odpowiada za transport tlenu do komórek i odbieranie z nich szkodliwego rezultatu przemiany materii – dwutlenku węgla. Szacuje się, że aż 70% procent żelaza znajduje się w naszej krwi. Reszta umiejscowiona jest w organach takich jak śledziona i wątroba, a także w szpiku kostnym i mięśniach.

Czy dotyczy mnie niedobór żelaza?

Pierwsze objawy niedoboru żelaza są bardzo nieswoiste – łatwo pomylić je ze zwykłym przemęczeniem, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Dopiero drastyczniejsze symptomy i badania krwi uświadamiają, że wskutek dietetycznych zaniedbań doprowadziliśmy do niedostatku ważnego minerału. Naszą czujność powinny wzbudzić następujące sygnały:

  • Zmęczenie bez powodu – występujące nawet, gdy dobrze się wysypiamy,
  • Bladość powłok skórnych – ogólny, niezdrowy wygląd, któremu towarzyszą często podkrążone oczy,
  • Obniżona koncentracja – trudności z zapamiętywaniem i skupieniem się,
  • Bóle i zawroty głowy,
  • Obłożony język i ból gardła,
  • Kruchość paznokci (a także charakterystyczne, podłużne wgłębienia), wypadanie włosów,
  • Zajady w kącikach ust,
  • Skłonność do siniaków,
  • Krwawienia z nosa.

Przypisując powyższe objawy innym, mniej istotnym przyczynom możemy w prosty sposób nabawić się chronicznego niedoboru żelaza, a następnie – anemii.

Anemia – czy należy się jej bać?

Anemia to nic innego, jak spadek poziomu dotleniającej ciało hemoglobiny, hematokrytu i erytrocytów. Choroba ta jest bardzo popularna zwłaszcza u dzieci, jednak często doskwiera również kobietom w ciąży (nawet 40% ciężarnych). Choroba może pojawić się również wskutek przewlekłych krwawień czy wrodzonego, pogorszonego wchłaniania żelaza. Najważniejszym jej czynnikiem jest jednak zła dieta. Podstawowym sposobem jej leczenia jest nic innego, jak zażywanie suplementów diety z żelazem, wobec czego większość z nas nie przejmuje się, gdy anemia zostaje u nich zdiagnozowana. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że kolejny niedobór żelaza może wymagać od nas wizyty w szpitalu, podczas której konieczne będzie przetoczenie koncentratu z krwinek czerwonych. Dodatkowo, długotrwała, nieleczona anemia obciążą serce, co w przyszłości może skutkować chorobami układu krwionośnego.

Jak ustrzec się przed anemią?

Jedynym sposobem na zapobieganie tej chorobie jest zdrowe odżywianie, które możemy wspomagać suplementami diety z żelazem. Dawka tego minerału, jaką powinniśmy sobie dostarczyć każdego dnia to 15-20mg. Oto produkty, które pozwolą ci na zachowanie prawidłowego poziomu żelaza:

  • Wątróbka,
  • Wołowina,
  • Pietruszka i jej natka,
  • Jaja,
  • Orzechy,
  • Twaróg,
  • Wszelkie warzywa strączkowe,
  • Otręby pszenne,
  • Mięso drobiowe.

Jak widać, naturalne źródła żelaza nie są zbyt wyrafinowanymi produktami, przez co dostarczanie go sobie każdego dnia nie powinno być problemem. Niedobór żelaza możemy puścić w niepamięć chroniąc się także zażywając suplementy diety.

Suplementy z żelazem

Czy wiesz, które będą najlepiej przyswajalne? Poza kuszącymi zapewnieniami producentów, warto zwrócić uwagę na typ żelaza, jaki znajduje się w preparacie. Dobrze wchłaniają się suplementy żelaza niehemowego w połączeniu z hemowym, a także żelazo chelatowane. Wchłanianiu cennego pierwiastka pomaga również kwas askorbinowy.

Pamiętajcie, że najlepszym źródłem żelaza będzie zdrowa dieta, a suplementy powinny stanowić jedynie rozsądne jej uzupełnienie, lub środek w przypadku, gdy zdiagnozowana zostanie u nas niedokrwistość. Powinni korzystać z nich weganie, jako, że w ich diecie brakuje najważniejszych, naturalnych źródeł żelaza, w tym mięsa, jaj i nabiału. W żadnym wypadku nie czyńmy z suplementów jedynej metody na to, by zachować odpowiedni poziom jakiegokolwiek minerału.

chela

Olimp Labs Chela Ferr – Żelazo 30 kaps. – 12,99 zł

Pamiętajmy o badaniach

Nawet, gdy uważamy, że nasza dieta jest dobrze zbilansowana, warto regularnie wykonywać badania krwi, które pozwolą nam na kontrolowanie poziomu żelaza. Pamiętajmy, że jego spadek może być wynikiem złego wchłaniania, a nie nieodpowiedniej diety – a o tym zdecydowanie powinniśmy wiedzieć. Przy okazji, warto kontrolować poziom innych, niezbędnych dla zdrowia pierwiastków, zwłaszcza magnezu, potasu i wapnia. Zdrowy organizm jest jak dobrze działająca maszyna, w której wszystkie „trybiki” ze sobą współgrają.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz