By

Chęć przegryzienia czegoś słodkiego już niejednego z nas odwiodła od wymarzonej sylwetki. Często rezygnacja z ulubionych przekąsek okazuje się nie lada wyzwaniem silniejszym od nas samych. Jednak – dla chcącego nic trudnego. Dobra taktyka to podstawa – jeśli i ty chcesz ograniczyć słodycze w swojej diecie, wypróbuj kilka prostych sposobów na oszukanie organizmu.

Dlaczego właściwie lubimy słodkie przekąski?

Odpowiedź jest prosta i jak zwykle – leży w naszej naturze. Już od zarania dziejów ludzie sięgali po słodycze (oczywiście, najpierw w postaci owoców), jako po formę pokarmu, której spożycie nie grozi zatruciem (groźne lub zepsute rośliny cechowały się gorzkim smakiem). To ewolucyjne upodobanie zapewne pozostaje w nas do dzisiaj. Dodatkowo, nie ukrywajmy – słodycze po prostu poprawiają nam nastrój, między innymi przez podnoszenie poziomu serotoniny. Z tego względu, słodka przekąska to bardzo często pierwsza myśl wtedy, gdy jesteśmy zmęczeni lub gdy chcemy poprawić swoje samopoczucie. Niestety – o równie dobrych efektach nie można mówić w odniesieni do zdrowia i sylwetki.

Jak ograniczyć spożywanie słodyczy?

  1. Jedz regularnie. Jeśli nie dopuścisz do pojawiania się uczucia głodu zmniejszysz szansę, że najdzie cię chęć na słodką przekąskę. Zadbaj o węglowodany o niskim indeksie glikemicznym.
  2. Wypij szklankę wody. Czy wiesz, że uczucie głodu często bywa mylone z pragnieniem? Być może twoje ciało nie domaga się ulubionego batonika, a kilku łyków wody.
  3. Miej zawsze coś pod ręką. Zdrowa przekąska nie jest zła – jeśli wiesz, że w ciągu dnia może złapać cię głód, zabierz ze sobą orzechy, pudełko z sałatką czy owoc.
  4. Nałóg redukuj stopniowo. Wielu ludzi problem ze słodyczami dotyka na tyle, że nie są w stanie odstawić ich natychmiastowo – reakcja organizmu może być taka, jak w przypadku wielu innych używek. Jeśli widzisz, że totalne odstawienie słodkości powoduje rozdrażnienie czy zmęczenie, po prostu stopniowo zmniejszaj ich ilość, aż dojdziesz do momentu, gdy wcale nie będą ci potrzebne.
  5. Nie demonizujmy wszystkich słodyczy. Pamiętajmy też, że szereg produktów uważanych za słodycze w odpowiednich ilościach przyniosą naszemu zdrowie korzyści. Nie odmawiaj sobie od czasu do czasu kilku kostek gorzkiej czekolady dobrej jakości, czy przygotowania domowego, zdrowego deseru.
 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz