By

Mdłości w ciąży są zjawiskiem powszechnym, ale nadal stosunkowo tajemniczym, bo tak naprawdę nie wiadomo do końca, jaki jest ich cel i jedna, pewna przyczyna – a to oznacza, że nie istnieje niezawodna metoda na nudności w ciąży, chociaż ich objawy można minimalizować i łagodzić.

Nudności w ciąży – kiedy i dlaczego się pojawiają: burza hormonów?

Powszechny jest pogląd, że nudności w ciąży wynikają ze wzrostu stężenia ganadotropiny kosmówkowej (a raczej jej obecności w organizmie, ponieważ jest to hormon produkowany wyłącznie w trakcie ciąży) – w skrócie hCG.

Jak już pisałam, nie ma na to niezbitych dowodów, istnieje jednak całkiem sporo przesłanek i poszlak mogących świadczyć za takim wnioskiem:

  • Badania potwierdzają, że objawy nudności nasilają się wraz ze wzrostem stężenia tego hormonu we krwi,
  • Logicznie nasuwa się zatem kolejne pytanie o mdłości w ciąży – kiedy objawy są najbardziej uciążliwe? Dzieje się tak około 10-12 tygodnia ciąży, i to właśnie wtedy stężenie hGC w organizmie jest najwyższe,
  • Wyniki badań pokazują również, że poziom hCG jest wyższy u ciężarnych kobiet cierpiących na nudności, niż u tych przyszłych mam, które takich objawów nie mają.

Nudności w ciąży – kiedy i dlaczego się pojawiają: inne przyczyny?

Część lekarzy prezentuje odmienne zdanie: w ich opinii, za nudności w ciąży nie są odpowiedzialne zmiany hormonalne, a jeśli nawet, to w niewielkim stopniu. Podstawowym argumentem za tą tezą jest niezaprzeczalny fakt, że mdłości ciążowe nie dotyczą wszystkich ciężarnych pomimo tego, że zmiany hormonalne następują u wszystkich.

To podejście zmusza do szukania przyczyn z innej strony, zwracając uwagę np. na:

  • młody wiek matki (nudności rzeczywiście występują rzadziej u kobiet bardziej zaawansowanych wiekiem i doświadczeniem – nudności są zazwyczaj mniej odczuwalne podczas drugiej i kolejnych ciąż),
  • zaburzenia odżywania przed ciążą (np. anoreksja czy bulimia),
  • nadwaga,
  • czynniki psychologiczne: brak gotowości do macierzyństwa, odczuwalne lęki i napięcia, a także zmęczenie i ogólna zmiana trybu życia,
  • czynniki zawodowe: wg badań, nudności występują rzadziej u kobiet pracujących poza domem w stosunku do tych, które dom prowadzą.

Mdłości w ciąży – kiedy i dlaczego powinnaś zacząć się martwić?

Okazjonalne mdłości (mniej-więcej co 2-3 dni), pomimo tego, że są nieprzyjemne i irytujące, nie mają wielkiego wpływu na zdrowie młodej mamy – część lekarzy uważa nawet, że

„sensem” tego zjawiska jest swego rodzaju mechanizm obronny, który zapobiega spożywaniu przez ciebie szkodliwego pokarmu (jak zapewne wiesz, w ciąży często pojawiają się rozmaite zachcianki, dlatego „wykrycie” przez organizm czegoś niepożądanego miałoby prowadzić do reakcji obronnej).

Prawdziwy problem pojawia się w momencie, kiedy nudności w ciąży stają się na tyle mocne i częste (tzw. „niepowściągliwe mdłości ciężarnych”), że zaczynają prowadzić do odwadniania organizmu, a przez to do zaburzeń przemiany materii. Tak silne dolegliwości potrafią nie tylko zmniejszyć komfort życia, ale wręcz być dla niego zagrożeniem – i to nie tylko dla ciebie, ale przede wszystkim twojego dziecka!

Jeśli więc objawi się u ciebie taki problem, natychmiast udaj się do szpitala i poddaj terapii! Łagodniejsze przypadki leczy się zazwyczaj specjalną dietą i wypoczynkiem, trudniejsze – lekami przeciwwymiotnymi i środkami zobojętniającymi kwaśną treść żołądka.

Jeśli więc zastanawiasz się, czy istnieje sposób na mdłości w ciąży, postaram się odpowiedzieć na twoje pytanie.

Dieta w ciąży. Zdrowe przepisy na 9 miesięcy – 17,93 zł

Co na mdłości w ciąży? Odpowiednia dieta i płyny

Mówiąc najkrócej, nie istnieje jeden sprawdzony sposób na mdłości w ciąży. Nie ma również badań potwierdzających to, która z metod ich leczenia jest najskuteczniejsza. W praktyce powinnaś po prostu przyjąć metodę prób i błędów i dopiero wtedy ocenić, w jaki sposób najlepiej walczyć z mdłościami w ciąży. Podzielę się z tobą kilkoma ogólnymi radami – zdecyduj sama, z których skorzystać:

  • Nie odprowadzaj się do głodu – zbyt niski poziom cukru wzmaga mdłości, a irytacja i ogólnie złe samopoczucie również nie ma dobrego wpływu na samopoczucie przyszłej mamy,
  • Unikaj smażonych i pikantnych potraw,
  • Jeśli nudności pojawiają się u ciebie w określonych porach i jesteś w stanie to przewidzieć, zjedz posiłek, zanim się pojawią – jedzenie powinno im zapobiec,
  • Jedz to, po czym czujesz się lepiej,
  • Unikaj widoku i zapachu jedzenia, które wywołuje u ciebie złe samopoczucie,
  • Pij dużo płynów, szczególnie wody, której tracisz najwięcej podczas wymiotów,
  • Jeśli chcesz uspokoić żołądek, dobrze sprawdzi się herbata miętowa lub rumiankowa, a także napar z pomarańczy,
  • Unikaj kofeiny!

Co na mdłości w ciąży? – inne sposoby

  • Nie stresuj się – zredukuj nieprzyjemne sytuacje do minimum,
  • Jeśli wymiotujesz często, zażywaj witaminy – oczywiście te polecane przez lekarza,
  • Wysypiaj się – niedobór snu niszczy dobry nastrój,
  • Odpręż się! Gorąca kąpiel, nieco ruchu czy zwyczajna chwila odpoczynku między aktywnościami to prosty sposób na zapobieganie nudnościom.
Tran islandzki dla ciężarnych – 22,26 zł
 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz