By

Jeśli pijesz wodę wówczas, gdy odczuwasz pragnienie, to popełniasz błąd. Oczywiście nie polega on na tym, że pijesz wodę, ale na tym, że pijesz ją za późno. Twoje ciało jest już w stanie  odwodnienia. Sporadycznie takie sytuacje nie są bardzo niebezpieczne dla zdrowia, ale jeśli zdarzają się zbyt często, mogą grozić poważnymi konsekwencjami dla organizmu. Dlaczego trzeba pić wodę, jaką wybrać i czy 1,5 l to rzeczywiście optymalna ilość?

Odpowiedz szczerze na 3 pytania:

  1. Czy kawa jest napojem, po który sięgasz w pierwszej kolejności, gdy czujesz zmęczenie?
  2. Czy często miewasz bóle głowy?
  3. Czy sięgasz po wodę głównie wtedy, gdy bardzo chce Ci się pić?

Jeśli choć na jedno z tych pytań odpowiedziałaś prawidłowo, to znaczy, że najprawdopodobniej nie  wypijasz tyle wody w ciągu doby, ile Twój organizm potrzebuje. Przemęczenie oraz bóle głowy, które nie są powodowane żadną zdiagnozowaną chorobą, są najprawdopodobniej efektem odwodnienia na poziomie 1 %. To nie jest jeszcze moment niebezpieczny. Jednak, jeśli doprowadzisz do odwodnienia na poziomie 4 %, to – jak twierdzą naukowcy – możesz mieć już problemy z normalnym chodzeniem oraz płynnym mówieniem.

Z wodą nie ma żartów, ją po prostu trzeba pić. Nie pod postacią herbaty, kawy, czy słodzonych napojów, lecz pod postacią czystej wody, najlepiej niegazowanej.

Dlaczego trzeba pić wodę?

Cały ludzki organizm składa się w 65 % z wody. Traci ją podczas każdej czynności, którą wykonuje w ciągu doby:  w czasie spania, ziewania, jedzenia, mrugania, nie tylko wówczas, gdy zaczyna się pocić. Woda jest dla nas tym samym, co benzyna dla samochodu. Gdy zaczyna jednego lub drugiego brakować, organizm zaczyna gorzej pracować. Zmęczenie to jeden z objawów. Inne to brak koncentracji, kłopoty z widzeniem, senność, przesuszone włosy i skóra, nadmierne tycie, aż w końcu kłopoty z nerkami. Bardzo ważne jest by pamiętać, że woda to jeden z najwartościowszych płynów, ponieważ nie tylko nawilża organizm, ale i dostarcza elektrolitów, które dbają m.in. o prawidłową pracę serca. Woda, to co innego niż płyn. Ludzie często popełniają błąd, sądząc, że właściwie nawadniają organizm, skoro w ciągu dnia wypili kilka kaw, herbat i zupę na obiad. Owszem, przygotowane posiłki zawierają wodę, lecz jej ilość nie jest wystarczająca. Kawa i herbata mają z kolei działanie tzw. diuretyczne, co oznacza, że ich picie szybciej odwadnia organizm. Dlatego ważne jest, by pić czystą wodę.

dlaczego trzeba pić wodę

Dlaczego trzeba pić wodę? Bo jej brak powoduje m.in. zmęczenie i brak koncentracji

ZOBACZ KONIECZNIE: Picie wody dla zdrowia i urody. 30 dniowe wyzwanie. Dasz radę?

Ile wody dziennie?

Najbardziej popularna teoria głosi, że około 1,5 l. I słusznie. Jeśli uprawiasz jakikolwiek sport, lub pracujesz fizycznie powinieneś wypijać jeszcze więcej, ponad 2 l. Dlaczego tak dużo? Przekonujący wydaje się fakt, że samo oddychanie sprawia, że z każdym dniem tracimy około 0,5 l wody. Ale nie tylko ilość wody koniecznej do wypicia jest istotna. Bardzo ważny jest również sposób w jaki ją spożywamy. Szklanka napoju wypita haustem najprawdopodobniej skończy się szybką wizytą w toalecie, a organizm nie zostanie wystarczająco nawodniony. Jak zalecają dietetycy, wodę należy pić małymi łykami, średnio co 10 min 2,3 łyki. Pita w takim tempie pozwala utrzymać elektrolity na właściwym poziomie, co skutkuje lepszą uwagą, kondycją fizyczną, a nawet humorem.

Jaka woda?

Dlaczego trzeba pić wodę już wiecie. Czas na kolejną odpowiedź – jaką wodę wybrać? Lekarze zalecają picie wody niegazowanej, gdyż ta z bąbelkami, zbyt szybko daje uczucie sytości i utrudnia trawienie. Woda niegazowana przyspiesza metabolizm, działa oczyszczająco i właściwie nawilża, dostarczając odpowiednią ilość mikroelementów. Naukowcy uważają, że jeśli dużo się pocisz ćwicząc intensywnie lub w czasie upałów, powinieneś pić wodę wysoko mineralizowaną, ponieważ wraz z potem tracimy cenne mikroskładniki. W pozostałych sytuacjach egzamin najlepiej zdaje woda nisko mineralizowana lub źródlana. Taką również powinny pić dzieci.

Specjaliści zachęcają również do picia wody z kranu, zapewniając, że jest ona dobrej jakości. Zwłaszcza jeśli mieszkasz w stosunkowo nowym budynku i wszystkie instalacje wodne nie są jeszcze zniszczone od osadów kamienia czy rdzy. Bardziej ostrożni powinni być mieszkańcy starych, przedwojennych kamienic. Tam jakość wody może pogarszać stara instalacja. Najbezpieczniejsze jest picie wody z butelki. I pewnie często zastanawiasz się dlaczego jedna kosztuje około 10 zł, a inna, w popularnej sieci dyskontowej około 3 zł. Musisz wiedzieć, że ceny w tym wypadku nie mają nic wspólnego z jakością wody, lecz prawami rynku. Wszystkie butelki dopuszczone do sprzedaży mają wodę nie tylko bezpieczną, ale i dobrej jakości.


 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz