By

Wielu z nas nie wyobraża sobie stołu wigilijnego bez parującego talerza barszczu z uszkami. Jeśli chcecie zjeść smacznie, zdrowo i dietetycznie, zupa ta będzie świetnym wyborem na Święta. A odpowiednio przygotowana sprawi, że nie poczujecie się ociężali i będziecie mieć siłę na dalsze biesiadowanie. Poniżej przedstawiamy przepis na lekką potrawę, doskonałą na rozpoczęcie wieczoru.

W związku ze zbliżającym się Świętami postanowiłyśmy wziąć pod lupę 12 tradycyjnych potraw wigilijnych. Świąteczna kuchnia nie uchodzi za nazbyt dietetyczną, dlatego w nowej serii podpowiadamy, jak ją ‘odchudzić’, zachowując przy jej walory smakowe i podkręcając ich wartość odżywczą i zdrowotną.
Co roku musimy wybierać: skosztować wszystkich pyszności czy trzymać się diety? Pokazujemy, że okres Bożego Narodzenia nie musi wiązać się z takimi dylematami.

Uszka w wersji fit

Może Was to zaskoczyć, ale odpowiednio przygotowane uszka z kapustą i grzybami są mniej kaloryczne od makaronu. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzić z ich liczbą. Robione są z ciasta, które jest dość silnym ‘zapychaczem’ bogatym w węglowodany. Na porcję barszczu od 4 do 5 w zupełności wystarczy.
Fit uszka? Przede wszystkim zamień zwykłą mąkę białą na pełnoziarnistą, np. żytnią, gryczaną. Podczas przygotowywania uszek warto rozważyć rezygnację z jajka i dodatkowej oliwy – obniży to ich kaloryczność. Zamiast dwóch wymienionych składników warto użyć mleka, które zapobiegnie rozpadaniu się ciasta podczas gotowania.

potrawy wigilijne uszka

Uszka są bardzo smaczne, ale nie przejadaj się nimi za bardzo. Według wierzeń ludowych, należy spróbować każdej z 12 potraw wigilijnych. Ma to nam zapewnić szczęście na cały rok! Zostaw więc miejsce na kolejne dania z tradycyjnego menu.

Wigilijny barszcz czerwony

Tradycyjny barszcz wigilijny to najlżejsza, najmniej kaloryczna potrawa (nie licząc pływających w niej uszek). Podawana jest w wersji niezabielonej. W niektórych domach dodaje się do niego również suszoną/wędzoną śliwkę. Radzimy go ugotować dzień przed Wigilią, dzięki temu przez noc przeniknie aromatami składników i będzie lepszy w smaku.

Składniki:

  • 1 kg buraków
  • 2 l przegotowanej wody
  • marchewka
  • pietruszka
  • pół selera
  • małe jabłko
  • 5 ząbków czosnku
  • cebula
  • zioła: 3 liście laurowe, 3 łyżeczki majeranku, 7 ziarenek czarnego pieprzu, 3 ziarenka ziela angielskiego, tymianek, pół łyżeczki kminku
  • sok z 1/2 cytryny
  • garść suszonych grzybów
  • sól, świeżo mielony pieprz

Na kilka godzin przed rozpoczęciem gotowania zalej grzyby szklanką wody. Potem gotuj je przez około 45 minut we własnej zalewie. Następnie umyj, obierz i pokrój buraki w cienkie plastry. W ten sam sposób przygotuj jabłko. Oczyść marchewkę, pietruszkę i seler. Obierz cebulę oraz ząbki czosnku. Te ostatnie można naciąć przed dodaniem, dzięki czemu ich smak intensywniej przeniknie do zupy. Włóż do garnka ziele angielskie, liście laurowe i ziarenka pieprzu. Wszystko zalej 2 litrami przegotowanej wody. Dodaj grzyby wraz ze szklanką z ich wywaru. Następnie wsyp 1,5 łyżki soli i gotuj na wolnym ogniu, nie przykrywając, przez około pół godziny. Dla dodania kwaskowatości wlej sok z cytryny. Poczekaj aż zupa ostygnie i wstaw ją do lodówki. Następnego dnia wyciągnij jarzyny oraz jabłko. Gotując na wolnym ogniu, dodaj resztę przypraw. W razie potrzeby można jeszcze dolać soku z cytryny oraz wywaru z grzybów. Podane proporcje pozwalają na ugotowanie około 2 litrów barszczu.

Przed świętami zadbaj o swoje kulinarne królestwo: szeroki wybór garnków i patelni znajdziesz TUTAJ.

Wskazówka: nie zabielaj barszczu! Klarowna zupa będzie „lżejsza” dla żołądka. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie barszczu w czystej postaci, to zastąp śmietanę jogurtem naturalnym.

Barszcz z uszkami to dość pracochłonna potrawa. Odpowiednio przygotowany stanowi przepyszny dodatek do każdej wieczerzy wigilijnej. Warto zadbać o to, by był również zdrowy. Smacznego!

Więcej poradników na temat zdrowej diety znajdziesz TUTAJ.

 

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz