Data publikacji:

Chcesz być zdrowa? Jedz śniadanie! [+ mój ulubiony przepis]

Autor: Joanna Stanuch

W porannym pędzie zapominasz o zjedzeniu śniadania? Mam dla ciebie złe wieści - pomijając je, narażasz się nie tylko na złe samopoczucie, ale i na wiele groźnych chorób. Dziś parę słów o tym, dlaczego nie warto wychodzić z domu bez wrzucenia czegoś na ząb, a także jeden z moich ulubionych przepisów na zdrowe śniadanie.

Wpływ śniadania na organizm

Często słyszysz, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. W tym stwierdzeniu nie ma ani grama fałszu: po kilkugodzinnym, nocnym odpoczynku, ale i głodówce, ciało potrzebuje zastrzyku substancji odżywczych, by prawidłowo funkcjonować. Pamiętaj jednak, że musi to być zdrowe śniadanie.

W dobie ciągłego pośpiechu, wiele osób za śniadanie uznaje kubek gorącej kawy, czy soku. Niestety, to za mało, aby pobudzić organizm do rozpoczęcia nowego dnia. A nie potrzeba tu wiele: nawet niewielkie, szybkie śniadanie pomoże ci “rozkręcić” ciało i umysł, pozytywnie zaczynając dzień.

Przyjęte podczas codziennego śniadania składniki mają ogromny wpływ na wydolność psychofizyczną, a więc podejmowanie wysiłku fizycznego i umysłowego w pierwszej części dnia. Okazuje się jednak, że ospałość i rozdrażnienie to nie jedyne efekty, które pojawią się, gdy pominiesz śniadanie. Inne z nich są zdecydowanie groźniejsze.

Pomijanie śniadań, a wpływ na metabolizm

Rezultaty odpuszczania porannego posiłku najszybciej zauważysz, przyglądając się funkcjonowaniu metabolizmu. Dowiedziono, że osoby jedzące śniadanie wykazują niższe poziomy glukozy oraz insuliny we krwi, jak również niski poziom cholesterolu. Ci, którzy rano nie jedzą żadnych posiłków, po latach takich praktyk mają o wiele wyższe stężenie powyższych substancji we krwi.

Wyższy poziom glukozy i cholesterolu często przekłada się na wzrost masy ciała. Wychodząc do pracy o pustym żołądku sprawiasz, że metabolizm przejdzie na zwolnione obroty, tym samym odkładając większą ilość tkanki tłuszczowej “na czarną godzinę”. Dodatkowo, nie jedząc śniadania możesz być niemal pewna, że za parę godzin łapczywie sięgniesz po coś bardzo kalorycznego, by uzupełnić braki. Poranne posiłki powinny pojawiać się u każdego, kto chce cieszyć się dobrym zdrowiem, ale i u tych, którzy planują zrzucenie zbędnych kilogramów. Niektórym może wydawać się to nieco paradoksalne, jednak niejedzenie śniadania skutkuje nie chudnięciem, a tyciem.

Co zyskasz, gdy zjesz rano śniadanie?

Nawet szybkie i nieskomplikowane śniadanie sprawi, że poczujesz różnicę. Uwierz, że warto odpuścić 20 minut dodatkowego snu, by przez resztę dnia czuć się po prostu lepiej. Oto zalety płynące z codziennego jadania śniadań:

  • Szybszy metabolizm,
  • Więcej energii,
  • Brak napadów głodu,
  • Lepsza koncentracja,
  • Mniejsze ryzyko otyłości,
  • Dobry nastrój,
  • Zmniejszenie ryzyka cukrzycy i chorób wieńcowych.
  • Co na śniadanie? Składniki, na które zwracaj uwagę

  • W śniadaniu najistotniejszą rolę odgrywa pełnowartościowe białko. To ono spowalnia wzrost glikemii i wyrzut insuliny, dzięki czemu zachowasz energię na dłużej.
  • Inne substancje, które powinny pojawić się w twoim śniadaniu to węglowodany złożone. Trawią się wolniej, dzięki czemu dodatkowo zadbają o odpowiednie stężenie glukozy we krwi i zapobiegną pojawieniu się uczuciu głodu.
  • To ważne, aby w twoim śniadaniu znalazł się również błonnik pokarmowy. Doskonale opóźnia procesy trawienne, a także poprawia pracę jelit.
  • Powyższe składniki wprowadzisz do codziennego śniadania, jeśli skomponujesz je z produktów zbożowych, warzyw, owoców, chudego mięsa, nabiału czy jaj. Oczywiście - nie musisz stosować wszystkich tych produktów jednocześnie, jednak im więcej, tym lepiej!

    Kawa do śniadania - tak czy nie?

    Każdy zakątek świata ma własną kulturę jedzenia śniadań. W Polsce mało kto wyobraża sobie je bez kawy czy herbaty. To dobre rozwiązanie - kofeina i teina naturalnie pobudzają i dostarczają organizmowi cennych antyoksydantów. Warto wypróbować także działanie yerby mate, która z rana dodaje jeszcze więcej energii, niż kawa.

    Warto pomyśleć o dodatkowym nawodnieniu organizmu, którego potrzebujesz z samego rana. Najlepsza będzie dobrej jakości woda mineralna. Nie tak dawno sprawdziłam, jak sprawdza się szklanka wody z sokiem z cytryny po przebudzeniu - efekty okazały się naprawdę rewelacyjne. Poza dobrym nawodnieniem, zyskasz dodatkową dawkę energii i wzmożoną odporność.

    Zdrowe i dietetyczne śniadanie - przepis

    Chcę podzielić się z tobą przepisem na jedno z moich ulubionych śniadań. Nie dość, że na długo gwarantuje uczucie sytości, jest pyszne i szybkie w przygotowaniu.

    Omlet ze szparagami

    Składniki:

  • 2 jajka
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
  • Kilka szparagów
  • Przyprawy: sól, pieprz
  • Przygotowanie:

  • Jajka rozbijam w misce i roztrzepuję na gładką masę. Dodaję przyprawy.
  • Posiekany czosnek podsmażam na oleju, dodaję szparagi. Smażę wszystko 2-3 minuty.
  • Na patelnię wlewam jajka i czekam, aż się zetną. Proces przyspieszysz, gdy patelnię zakryjesz pokrywką.
  • Po kilku minutach omlet jest gotowy. Na wierzch możesz dodać pomidorki koktajlowe, lub plasterki rzodkiewki. Smacznego!
  • Czy pamiętasz o tym, by codziennie jeść zdrowe, dietetyczne śniadanie?

    zdrowe przekąski

    Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

    2019-10-02
    Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!
    weganizm

    Jak przejść na weganizm? Dieta roślinna w 10 krokach

    2019-09-27
    Chcesz rozpocząć dietę roślinną lecz nie wiesz, od czego zacząć? Podpowiadamy, jak przejść na weganizm bezpiecznie, smacznie i przyjemnie.
    soki

    Dieta sokowa – na czym polega oczyszczanie organizmu sokami?

    2019-09-20
    Dieta sokowa uznawana jest za dietę oczyszczającą oraz detoksykującą. Czy jednak na pewno jest bezpieczna? Dowiedz się więcej!
    książki o zdrowym odżywianiu

    Książki o zdrowym odżywianiu – polecane tytuły

    2019-09-18
    Rozpoczynasz swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem i potrzebujesz pomocy w opracowaniu pełnowartościowego jadłospisu? A może chcesz poznać tajemnice wpływu pożywienia na ludzki organizm? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w książkach o zdrowym odżywianiu. Poznaj nasze polecane tytuły dla wegan, miłośników mięsa i osób na diecie bezglutenowej!
    dieta pudełkowa

    Jak być fit i nie zwariować? Może dieta pudełkowa?

    2019-09-18
    Choć w byciu eko i trendy chodzenie na skróty nie jest najpowszechniejszą z dostępnych opcji, nie jest przecież niedopuszczalne. Dlaczego by nie spróbować odrobinę ułatwić sobie życie, zamiast wciąż robić sobie pod górkę?
    deser chia

    Nasiona chia – jak jeść modny superfood?

    2019-09-12
    Jeśli zastanawiasz się, co możesz przygotować z nasion chia, jak jeść ten zdrowy dar natury oraz jak wpływa on na twój organizm przeczytaj artykuł!