Data publikacji:

Sposoby na jesienną ospałość – 7 zamienników kawy

Autor: Joanna Stanuch

Ledwo otworzysz oczy i już jesteś zmęczony? Niestety, wielu z nas tak właśnie reaguje na jesienne przesilenie i ogólną, niesprzyjającą aurę pogodową. Dni będą coraz krótsze, a ochota na słodki odpoczynek – większa. Zamiast sięgać po kolejną „małą czarną” wypróbuj zdrowe zamienniki kawy, które w pyszny sposób pobudzą cię do działania.

Kawa – sposób na pobudzenie, czy szkodliwa używka?

Na samym początku warto zaznaczyć, że picie kawy w umiarkowanych ilościach (2-3 filiżanki dziennie) może przynieść nam wiele korzyści – udowodniono, że kofeina przeciwdziała depresji i nowotworom, a dodatkowo usprawnia metabolizm i poprawia nastrój. Dodatkowo, kawa dotlenia mózg, dzięki czemu pozwala nam na lepszą koncentrację.

Jak nietrudno się domyślić, spożywanie kawy ma i drugą stronę medalu – kofeina w ilości większej niż 600 mg na dobę może wpływać na koncentrację destrukcyjnie, obciążać układ pokarmowy, a nawet powodować drgawki i bezsenność. Do głównych objawów przedawkowania kawy zaliczamy pobudzenie ruchowe, spadek nastroju, kłopoty ze snem czy problemy z oddychaniem.

Co zamiast kawy?

To oczywiste, że większość z nas nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez zbawiennej filiżanki „małej czarnej”. Zdarza się jednak, że po wieloletnim przyzwyczajeniu do jej picia, kawa przestaje nam wystarczać jako sposób na pobudzenie – pijemy jedną, dwie filiżanki i nadal nie odczuwamy oczekiwanych skutków. Problem ten zauważyć możemy zwykle jesienią i zimą – kiedy aura pogodowa sama w sobie jest senna, a my najchętniej pogrążylibyśmy się w słodkiej drzemce przez cały dzień. Należy podkreślić, że całkiem spora grupa osób po prostu nie przepada za porannym, czarnym napojem. Wobec tego – co zamiast kawy? Jakie sposoby na pobudzenie okażą się skuteczne, a zarazem bezpieczne?

Zamienniki kawy – naturalne i pobudzające

Inspiracji do naturalnego „kopa” najlepiej poszukiwać w naturze. Często niedoceniania potęga warzyw, owoców i ziół sprawi, że nawet podczas niesprzyjającej, jesiennej atmosfery będziemy czuli się naprawdę świetnie przez cały dzień. Sprawdźcie, co zamiast kawy włączyć w codzienne, śniadaniowe menu.

Sok z buraka

Nie tak dawno zachęcałam was do korzystania z dobrodziejstw buraka jako sokowirówkę i przygotuj energetyczny, buraczany napój. Dla lepszego smaku możesz doprawić go pieprzem, pietruszką czy sokiem z cytryny.

Zielony koktajl warzywny

Witamin stanowiących źródło energii szukajmy w zielonych warzywach, takich jak szpinak czy jarmuż. One także doskonale sprawdzą się jako składnik zdrowego koktajlu, który zapewni nam zastrzyk mocy na cały poranek. Ten zamiennik kawy możesz połączyć z ulubionymi owocami dla lepszego smaku. Doskonale skomponuje się również z otrębami.

Yerba mate

Zapewne wiesz, że yerba mate również zawiera kofeinę – z drugiej strony, ostrokrzew paragwajski dodatkowo zapewni nam dużą dawkę witamin i minerałów, które kawa zwykła „wypłukiwać”. Yerba dostarczy nam potężną dawkę potasu i magnezu, poprawi metabolizm i samopoczucie.

Woda z imbirem i cytryną

Kolejny zamiennik kawy przygotujemy wykorzystując korzeń imbiru, cytrynę i niegazowaną wodę mineralną. 1 łyżkę startego imbiru, sok z połowy cytryny oraz szklankę letniej wody mieszamy ze sobą i gotowe. Efektem jest dotlenienie organizmu, poprawa odporności i nawodnienie.

Zielona herbata

W zależności od sposobu przygotowania, ten zamiennik kawy może nas odprężyć lub pobudzić. Energetyzujące działanie zielonej herbaty wydobędziesz zaparzając ją 2-3 minuty. Napój zlikwiduje senność, usprawni koncentrację, a także podwyższy ciśnienie krwi.

Koktajl z guaraną

Ten składnik zapewne znasz z etykiet popularnych napojów energetyzujących. Choć te sposoby na pobudzenie absolutnie nie są przez nas rekomendowane, sama guarana okaże się przydatna w przygotowaniu doskonałego, porannego koktajlu. 1 łyżeczkę mielonej guarany połącz z wodą niegazowaną wodą mineralną i ulubionymi owocami (polecam banany, mango i borówki). Do pobudzającego koktajlu możesz dosypać dowolne dodatki, takie jak np. nasiona chia. Wskazówka: ten zamiennik kawy doskonale sprawdzi się przed treningiem.

Więcej wody mineralnej

Nie zapominajmy, że zwykły niedobór wody może przyczyniać się do uczucia ospałości. Żadne sposoby na pobudzenie nie zadziałają, gdy nie będziemy wypijać jej odpowiedniej ilości w ciągu dnia! Zwłaszcza jesienią i zimą, gdy pragnienie jest złudunie mniejsze, pamiętajmy o regularnym nawodnieniu. Okazuje się, że woda mineralna zamiast kawy także może wpłynąć pozytywnie na nasze samopoczucie i koncentrację.

A po co wy sięgacie zamiast kawy? Jakie są wasze, naturalne sposoby na pobudzenie?

żeń-szeń właściwości

Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

2019-09-09
Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.
materace

Materac zdrowotny dla osób z problemami kręgosłupa. Jaki wybrać?

2019-09-05
Dzięki specjalistycznemu materacowi nie tylko zadbasz o kondycję swojego kręgosłupa, ale w końcu będziesz wypoczęty i pełen siły. Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2019-09-04
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
cholesterol jak obniżyć

Cholesterol - jak obniżyć? Domowe sposoby i dieta

2019-09-03
Zdrowa dieta to podstawa leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, ale co to tak naprawdę znaczy „zdrowa”? Chcesz wiedzieć co jeść mając wysoki cholesterol i jak obniżyć cholesterol bez leków? Przeczytaj.
Krosty na pośladkach – skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Krosty na pośladkach – skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

2019-08-31
Trenowałaś całą zimę, by idealnie wyglądać w stroju kąpielowym, ale wciąż wstydzisz się pokazać na plaży bez chusty zarzuconej na pośladki?
dynia

Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni

2019-08-27
Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne, dowiedz się więcej!