Data modyfikacji:

Zalety gotowania potraw na parze

Autor: Joanna Stanuch

Odkąd posiadam swój parowar, praktycznie niczego nie gotuję już w tradycyjny sposób. Gotowanie na parze to same zalety – jest przede wszystkim szybkie, tanie i do tego bardzo zdrowe. Sprawdźcie, dlaczego jeszcze warto ograniczyć gotowanie potraw w wodzie.

Już ponad rok temu poddałam się zdrowej modzie na gotowanie na parze. Przyznam, że początkowo do zakupu pierwszego, własnego parowaru zachęcały mnie przede wszystkim komfort i szybkość przygotowywania posiłków, jednak po dłuższym czasie ilość zalet płynących z tego rodzaju gotowania pozytywnie mnie zaskoczyła!

Dlaczego warto gotować na parze?

Czy wiecie, że podczas tradycyjnego gotowania potraw w wodzie produkty spożywcze mogą tracić aż do 50% cennych witamin? Najbardziej narażone są na to witaminy rozpuszczalne w wodzie, nieodporne na długotrwale wysokie temperatury, np. witamina C. Nie trzeba już wspominać o tym, że chyba każdej z nas zdarzyło się nieco rozgotować warzywa, wskutek czego nie były tak smaczne, jak planowałyśmy.

Gotowanie na parze rozwiązało wiele moich kulinarnych problemów i dziś praktycznie nie wyobrażam sobie, aby zrezygnować z tej formy przygotowywania posiłków. Niemal całkowicie zrezygnowałam z potraw smażonych, które niegdyś bardzo lubiłam – odkryłam, że po zdrowym ugotowaniu na parze większość mięs może smakować naprawdę wyśmienicie.

Co istotne, gotując na parze:

  • Zachowujemy do 50% więcej cennych witamin;
  • Możemy przygotowywać potrawy bez dodatku tłuszczu
  • Oszczędzamy czas i energię – gotowanie na parze trwa szybciej, jest banalnie proste, a większość urządzeń możemy ustawić na określony czas pracy, dzięki czemu procesu gotowania nie trzeba pilnować;
  • Jedzenie przygotowane na parze jest soczyste, zachowuje ładny kolor
  • Posiłki zatrzymują intensywny smak, dzięki czemu możemy zrezygnować z soli;
  • Kilka potraw możemy przygotować w tym samym czasie;
  • Co wynika z powyższej zalety – mamy zdecydowanie mniej do zmywania :-)
  • Czy w ten sposób możemy gotować wszystko?

    Gotowanie na parze niemal w ogóle nas nie ogranicza. Możemy ugotować ten sposób praktycznie każdego rodzaju żywność – począwszy od warzyw, poprzez wszelkie mięsa i ryby, aż po jajka, makaron i ryż. Szczególnie gorąco polecam przygotowywać na parze wszelkie mięso drobiowe – sądzę, że ugotowane w tradycyjny sposób nie umywa się do przygotowanego w parowarze.

    Jakie urządzenia możemy wybrać?

    Poza zwykłym, piętrowym parowarem elektrycznym, możemy zdecydować się na inne urządzenia przeznaczone do gotowania żywności na parze.  Dziś zaproponuję zarówno coś dla kuchennych tradycjonalistek, jak i zwolenniczek technologicznych innowacji :-)

  • KINGHOFF GARNEK NA PARĘ PAROWAR 5L 24 CM, 5 CZ, KH-3320 - OD 112,00
  • TEFAL VS 4003 - OD 322,00 ZŁ
  • PHILIPS AVENT PAROWAR I BLENDER 2W1 870/22 - OD 439,00 ZŁ
  • A czy Wy lubicie gotować na parze? Jeśli tak, jakie dania wychodzą Wam najlepiej? :-)

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

    2020-09-01
    Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...