Data modyfikacji:

Chcesz się pobudzić? Pij yerba mate!

Autor: Joanna Stanuch

Rano trudno ci się dobudzić, a w ciągu dnia masz problemy z koncentracją? Odstaw napoje energetyczne – istnieje o wiele zdrowszy sposób na pobudzenie. Wzorem mieszkańców Ameryki Południowej sięgajmy po yerbę mate, która poza dodaniem „kopa” zapewni nam szereg prozdrowotnych korzyści.

Czym właściwie jest yerba mate?

Często spotykam się z określaniem yerby mate mianem herbaty. Tymczasem, napój ten nie ma z nią zbyt wiele wspólnego – przygotowywany jest nie z liści herbacianych, lecz z ostrokrzewu paragwajskiego, przez co yerbę powinniśmy określać raczej mianem ziół. Jej szczególną popularność zauważamy w krajach Ameryki Południowej, gdzie pija się ją niemal tak często, jak herbatę czy kawę.

Rodzaje yerba mate. Którą wybrać?

Przebierając w typach yerby możemy natknąć się na rozmaite, smakowe modyfikacje, na przykład te z dodatkiem owoców czy innych ziół. Zasadniczo jednak wyróżniamy cztery, podstawowe typy tego napoju.

  • Sin palo – yerba bez gałązek,
  • Ostada – powstająca z liści pieczonych, o słodkim smaku,
  • Arbacua – yerba wędzona, o drzewnym aromacie,
  • Laborada con palo – przygotowywana z gałązkami.
  • Główną różnicą, jaka zachodzi pomiędzy poszczególnymi typami yerby jest smak. Ostada i Arbacua znajdą zwolenników wśród fanów intensywnych aromatów, zaś dwa pozostałe typy to wybór idealny dla tradycjonalistów, którzy lubią po prostu smak świeżych ziół. Sama należę do miłośników yerby w najsurowszej wersji – z gałązkami.

    Jak dobrze zaparzyć yerbę?

    Proces ten daleki jest od zwykłego zalania herbaty wodą, niemniej jednak nie ma w nim nic skomplikowanego. Po pierwsze – przyda nam się specjalne naczynie do przygotowywania yerby, zwane matero lub guampa oraz specjalna rurka z sitkiem u dołu (bombila) pozwalająca wygodnie pić wywar.

    Naczynia do yerba mate mogą być ceramiczne, drewniane czy też wykonane z surowców zwierzęcych (np. z kopyt). To, jakie naczynie wybierzemy do parzenia ziół powinno zależeć od naszych upodobań, jednak warto zwracać uwagę na solidność ich wykonania. Osobiście posiadam matero wykonane z prawdziwego palo santo – bardzo trwałe, łatwe w czyszczeniu i mimo upływu czasu nadal atrakcyjnie wyglądające.

    Yerbę wsypujemy do ¾ wysokości naszego naczynia i zalewamy wodą o temperaturze 70-80 stopni Celsjusza. Nigdy nie zalewajmy yerby wrzątkiem, inaczej pozbawimy ją cennych właściwości! Po kilku minutach, yerba jest gotowa do spożycia. Pamiętajcie, że raz zaparzone zioła możemy śmiało parzyć ponownie (nawet 2 lub 3 razy). Jeśli zaczynacie z piciem yerby i nie pasuje wam jej gorzki smak, napar z ponownego parzenia będzie o wiele łatwiej przyswajalny – delikatniejszy i mniej intensywny.

    No właśnie – co drzemie w yerbie?

    Długo można by wymieniać zalety, jakie niesie picie yerba mate. Działania, jakie wywołują te wyjątkowe zioła zachodzą zarówno w sferze samopoczucia, jak i funkcjonowania organizmu. Oto kilka z nich:

  • Yerba mate niweluje zmęczenie. Co ciekawe – w odróżnieniu od kawy – pobudzenie zachodzi tu bez jednoczesnego rozdrażnienia,
  • Zmniejsza uczucie głodu,
  • Poprawia koncentrację i pamięć,
  • Pozytywnie wpływa na układ oddechowy, minimalizując infekcje, a nawet astmę,
  • Działa bakteriobójczo,
  • Poprawia pracę układu pokarmowego,
  • Sprzyja odchudzaniu,
  • Rozluźnia mięśnie,
  • Stanowi doskonały detoks dla organizmu,
  • Mimo działania pobudzającego, nie wywołuje problemów ze snem,
  • Poprawia odporność,
  • Obniża stres oksydacyjny – co jest ważne zwłaszcza teraz, gdy zagraża nam smog,
  • Stymuluje pracę nerek i krążenie.
  • Szereg atutów yerby zależny jest od bogactwa mikroelementów i witamin w niej zawartych. Znajdziemy w niej witaminę A, witaminy z grupy B, C, E a także cenne minerały: potas, mangan i magnez. Zwłaszcza ten ostatni powinien przekonać zwolenników kawy do sięgania po yerbę, gdyż – jak wiadomo – „mała czarna” ma skłonność do wypłukiwania magnezu z organizmu.

    Kawa, a yerba mate. Działanie pobudzające

    Zioła te mają jeszcze mnóstwo innych, nieocenionych zalet. Podobno wpływają pozytywnie na sprawność seksualną, czy nawet zwalczanie poważnych alergii. Pewne jest jedno – yerbę warto pić choćby dlatego, że stanowi nieco łagodniejszą alternatywę dla kawy, z zachowaniem pobudzających właściwości. Choć kawa pita w rozsądnych ilościach również pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, to jednak łatwo z nią przesadzić – czasem już jedna filiżanka za dużo powoduje u nas rozdrażnienie i rozkojarzenie. Tymczasem, trudno o przedawkowanie yerba mate – działanie pobudzające wystąpi już po jednej porcji, jednak praktycznie nie można z nią przesadzić. Nie wystąpią również negatywne efekty uboczne, takie jak drażliwość. Może warto więc od czasu do czasu popijać te zioła, jako zamiennik małej-czarnej?

    Czy każdy może pić yerbę?

    Nawet zioła mają swoją drugą stronę medalu. Istnieje kilka sytuacji, w których nie powinniśmy sięgać po yerba mate – działanie negatywne wystąpić może u kobiet w ciąży czy osób z chorobą wrzodową. Dodatkowo, choć yerby nie da się przedawkować jako pobudzacza, nie powinniśmy pić jej bez opamiętania. Ostatnie badania zakładają, że zioła te pite w nadmiarze mogą powodować nowotwory przełyku. Nie dajmy się jednak zwariować – 2-3 porcje yerby dziennie na pewno wpłyną na nas pozytywnie, dlatego pijmy ją śmiało i pobudzajmy się naturalnie!

    Są wśród was zwolennicy yerba mate?

    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...