Data publikacji:

Czy węglowodany są dobre na odchudzanie?


Węglowodany powodują tycie – kto tego chociaż raz nie słyszał, będąc na diecie? Moda na diety wysokobiałkowe i tłuszczowe tylko pogłębia to błędne przekonanie. Tymczasem węglowodany są głównym źródłem energii i nie można z nich całkowicie rezygnować. Trzeba wiedzieć, które powinny pojawić się w jadłospisie, a które faktycznie należy wyeliminować. Jakie węglowodany są zatem dobre na odchudzanie? Które z nich pozwolą nam się cieszyć wymarzoną sylwetką?
makaron

Węglowodany w diecie odchudzającej


W diecie odchudzającej należy przede wszystkim wziąć pod uwagę węglowodany złożone. Przynoszą one wiele korzyści dla zdrowia. W odróżnieniu od węglowodanów prostych, są jedynie minimalnie przetworzone, przez co posiadają znacznie więcej witamin i innych cennych wartości odżywczych. Energia z nich uzyskana uwalniana jest stopniowo. Węglowodany złożone są też dobrym źródłem błonnika, przez co na długi czas zapewniają uczucie sytości. Dzięki temu jesteśmy mniej narażeni na podjadanie między posiłkami.

Z diety odchudzającej należy przede wszystkim wyeliminować węglowodany proste, do których należą przede wszystkim: cukier, białe pieczywo, biały ryż, biały makaron, słodycze i produkty wysoko przetworzone (często będące źródłem m.in. cukru). Węglowodany dobre na odchudzanie to przede wszystkim produkty pełnoziarniste i to o nich należy pamiętać nie tylko podczas procesu zrzucania zbędnych kilogramów.

Węglowodany, a odchudzanie: pełnoziarniste pieczywo


Jeśli ograniczamy węglowodany w diecie odchudzającej, nie musimy całkowicie rezygnować z pieczywa. Zamiast zwykłej kajzerki warto wybrać bułkę pełnoziarnistą, a zamiast białego pieczywa – pieczywo razowe. Tego typu wyroby są mniej przetworzone i zawierają więcej błonnika. Są również bogatym źródłem witamin z grupy B. Trzeba tylko pamiętać, że pełnoziarniste produkty są cięższe, dlatego pełnoziarnista kajzerka będzie więcej ważyć niż zwykła. Są to jednak „dobre” kalorie, które są niezbędne w diecie, więc nie należy jedynie przesadzać z ilością spożywanego pieczywa.

Kasze na odchudzanie


Warto odczarować znienawidzone w dzieciństwie kasze, bowiem są to węglowodany bardzo dobre na odchudzanie. Kasze można spożywać zarówno na słodko, jak i na słono. Jaglana, jęczmienna, gryczana, bulgur… Wybór jest naprawdę spory. Kasze są cennym źródłem wielu witamin i mikroelementów pozytywnie wpływających nie tylko na sylwetkę, ale przede wszystkim na zdrowie.

Często kasze źle smakują dlatego, że są źle ugotowane. Kluczowe jest bowiem wypłukanie kasz wrzącą wodą przed ich ugotowaniem bądź uprażenie w garnku lub na suchej patelni. Ten zabieg usunie goryczkę z kasz, dzięki czemu całe danie będzie smakować znacznie lepiej.

Płatki owsiane na diecie odchudzającej


Płatki owsiane to nie tylko owsianka. Doskonale sprawdzą się jako baza zdrowych ciasteczek i ciast, a nawet naleśników. Zdecydowanie to węglowodany dobre na odchudzanie. Owsianka przygotowana ze świeżymi lub suszonymi owocami oraz łyżką orzechów i nasion (np. chia) skutecznie zapewni energię przez kilka godzin. Zastąpienie zwykłych, dosładzanych płatków płatkami owsianymi skutecznie wysmukli talię i zapewni zdrowie. Płatki owsiane zawierają witaminy z grupy B, dużo żelaza, magnezu i cynku.

Jakie węglowodany na odchudzanie stosować? Bataty


Węglowodanami dobrymi na odchudzanie będą również bataty. Doskonale zastąpią one ziemniaki, a swoim intensywnym pomarańczowym kolorem sprawią, że cały posiłek będzie prezentował się smakowiciej. Bataty, w przeciwieństwie do zwykłych ziemniaków, mają lekko słodki posmak. Są bogate w beta-karoten. Pieczone w piekarniku z minimalną ilością tłuszczu to świetna propozycja jako dodatek do obiadu lub kolacja.

Propozycja węglowodanów na odchudzanie. Ryż brązowy


Jeśli do tej pory zastanawiałeś się, jak węglowodany a odchudzanie ze sobą współgrają, to właśnie ryż brązowy jest dowodem, że nie każde węglowodany tuczą. Zamiast wysoko przetworzonego ryżu białego wystarczy wybrać ryż brązowy, który pozbawiony jest jedynie łuski otaczającej ziarno. Jest mniej przetworzony, dlatego też trochę więcej czasu zajmie jego przygotowanie (25-30 minut, zamiast 10-15). Ryż brązowy jest źródłem witamin z grupy B oraz błonnika. Zawiera również ceramidy – rodzaj tłuszczów, które pozytywnie wpływają na stan skóry.

Makaron pełnoziarnisty


Miłośnicy spaghetti i wszelkiego rodzajów makaronu nie muszą rozpaczać nad wyeliminowaniem ulubionych dań. Wystarczy biały makaron zastąpić pełnoziarnistym, który coraz łatwiej jest dostępny w sklepach. Nie różni się za specjalnie w smaku, a syci na dłużej i można zjeść go dzięki temu mniej. Podobnie jak inne produkty pełnoziarniste, jest źródłem witamin z grupy B oraz błonnika.
Autor: Agnieszka Ragus