Data modyfikacji:

Trening pliometryczny – na czym polega?

Autor: Sylwia Stwora

Czujesz, że Twoim mięśniom brakuje mocy? Jesteś niezadowolony ze swojej sprawności ogólnej i koordynacji ruchowej? A może jesteś lekkoatletą, trenujesz siatkówkę, boks, piłkę nożną czy inny sport, gdzie skoczność i szybkość są niezwykle ważnymi elementami? Niezależnie od potrzeb, powinieneś postawić na trening pliometryczny.

Za skomplikowanie brzmiącą nazwą, zamiennie stosowaną z treningiem siły eksplozywnej, kryją się zajęcia oparte na ćwiczeniach skocznościowych oraz rzucaniu piłką, zwykle lekarską. Oprócz własnej masy ciała, piłka jest też wykorzystywana jako obciążenie. Ruch pliometryczny bazuje na trzech fazach. Pierwsza to ruch ekscentryczny, czyli gwałtowne i szybkie wydłużenie mięśnia ponad jego długość spoczynkową, w trakcie wytwarza się i magazynuje energia. Wówczas dochodzi do tzw. odruchu miotycznego, czyli procesu obronnego mającego zapobiec nadmiernemu naciągnięciu mięśnia, a tym samym uniknięciu kontuzji. Druga faza to przechodzenie od rozciągnięcia do skurczu, a trzecia – koncentryczna – polega na skurczu mięśnia.

Trening pliometryczny polega na dynamicznym wykonywaniu określonej ilości powtórzeń wybranej liczby ćwiczeń przez konkretną ilość serii, między którymi należy zachować 1-2 minut przerwy. Przykładowo, ciągle wykonujesz 8 ćwiczeń, powtarzając każde 6-10 razy. Trening zawiera np. 2-5 serii. Alternatywnie możesz zamiast ilości powtórzeń wprowadzić ograniczenie czasowe.

Stawiając na trening pliometryczny wzmacniasz siłę nóg oraz mięśni ogólnie, poprawiasz swoją skoczność i szybkość, zyskujesz lepszą równowagę i ogólną sprawność organizmu. Dodatkową korzyścią uzupełnienia swojej codziennej aktywności fizycznej o trening siły eksplozywnej jest możliwość zredukowania poziomu tkanki tłuszczowej, kontrolowanie wagi czy zmniejszenie podatności na kontuzje.

Ponieważ trening pliometryczny wiąże się z intensywnym wysiłkiem powinno się go wykonywać 1-2 razy w tygodniu, zachowując przynajmniej 24-godzinny odstęp pomiędzy kolejnymi zajęciami. Ważna jest systematyczność. Unikaj łączenia treningu plymetrycznego z ćwiczeniami siłowymi.

biustonosze sportowe dla dużego biustu

Biustonosze sportowe do dużego biustu

2020-05-24
Jak dobrać stanik sportowy do dużego biustu? Ranking najlepszych biustonoszy sportowych w dużych rozmiarów.
jak się ubrać do groty solnej?

Jak się ubrać do groty solnej? Co to jest i jak działa?

2020-05-07
Grota solna to pomieszczenie stworzone z solnych bloków. Wewnątrz panuje mikroklimat bliski temu, który możesz spotkać nad morzem. Jakie działanie mają wizyty w grocie solnej i jak się do nich przygotować w prawidłowy sposób? Sprawdź też, jak się ubrać do groty solnej.
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-05-06
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
rowery do ćwiczeń

Najlepsze rowery do ćwiczeń w domu. Który rower treningowy wybrać?

2020-04-13
Rower stacjonarny ma jednak dużo więcej korzyści. Jak wybrać najlepszy rower do ćwiczeń w domu? Przed wami kilka wskazówek.
Taśmy do ćwiczeń

Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

2020-03-16
Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
Kettlebell. Jakie ćwiczenia? Pomysły na trening

Kettlebell. Jakie ćwiczenia? Pomysły na trening

2020-03-11
Wydaje Ci się, że trening z kettlebellem wspomaga jedynie budowę siły mięśni ramion? Porzuć to przekonanie i sama zacznij trenować z odważnikiem w kształcie kuli z uchwytem, aby harmonijnie wymodelować całą sylwetkę. Prezentujemy 5 ćwiczeń z kettlebellem.