Data publikacji:

Tkanka tłuszczowa i jej rodzaje

Autor: Sylwia Stwora

Kobiety narzekają na jej nadmiar, zwłaszcza w okolicach brzucha, bioder, pośladków oraz ud i dobrze wiedzą, że jej zredukowanie to nie raz droga przez prawdziwą mękę. Aby skuteczniej walczyć z niechcianymi boczkami, warto wiedzieć, ze tkanka tłuszczowa dzieli się na dwa rodzaje – brunatną i białą.

Tkanka tłuszczowa pełni w naszym organizmie przede wszystkim funkcje magazynu dla tłuszczu, warstwy termoizolacyjnej, bariery ochronnej dla narządów wewnętrznych przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także źródła energii dla mięśni. Jednak jako paliwo jest wykorzystywana dopiero wówczas, gdy organizm wyczerpie zapas glikogenu, co następuje po upływie ok. 20-30 minut po rozpoczęciu wysiłku fizycznego. Do tego czasu 80 proc. energii pochodzi z węglowodanów, a 20 proc. z tłuszczów. Wraz z wydłużaniem się aktywności, proporcje zaczynają się odwracać.

W naszym organizmie wyróżniamy dwa rodzaje tkanki tłuszczowej – białą (żółtą) oraz brunatną, która wbrew pozorom nie występuje jedynie u małych dzieci, a z wiekiem zanika. Biała tkanka tłuszczowa zlokalizowana jest tuż pod skórą. Jej głównym zadaniem jest magazynowanie tłuszczu w celu stworzenia warstwy izolacyjnej zapobiegającej utracie ciepła. Najwięcej tej tkanki znajduje się w okolicach brzucha oraz bioder.

Z kolei brunatna tkanka tłuszczowa, która swą nazwę wzięła od dużej ilości mitochondriów barwiących ją brunatny kolor, otacza narządy wewnętrzne, a jej rolą jest spalanie tłuszczu poprzez termogenezę, która pomaga utrzymać stałą temperaturę ciała, czyli 36,6 stopni C. U osób szczupłych pierwszej tkanki tłuszczowej jest mniej co wiąże się z mniejszymi zasobami energetycznymi, dlatego druga tkanka pracuje za nią. Nie ma więc miejsca na tworzenie rezerw, stąd, mimo, że takie osoby się objadają, nie mogą przytyć.

Aby zredukować „boczki i fałdki”, trzeba nie tylko na stałe zmienić nawyki żywieniowe i zacząć stosować zbilansowaną dietę. Niezbędne jest też prowadzenie aktywnego trybu życia. Wystarczy poświęcić 30 minut dziennie na wysiłek fizyczny, aby uwolnić katecholaminy (adrenalinę i noradrenalinę) – hormony wspomagające rozpad tkanki tłuszczowej. Forma aktywności fizycznej może być dowolna. Nawet spacer w szybszym tempie czy coraz popularniejszy slow jogging, czyli bieganie, a właściwie truchtanie w tempie umożliwiającym swobodną rozmowę, pomogą zadbać o Twoją linię i zdrowie.