Data publikacji:

Witamina D. Suplementować czy nie?

Autor: Joanna Stanuch

Jesienią i zimą media i liczni lekarze alarmują, by suplementować witaminę D. W końcu słońce, które jest dla człowieka jej głównym źródłem w chłodniejszych porach nie może jej nam zapewnić, co wpływa na odporność organizmu. Wokół witaminy D krąży wiele kontrowersyjnych opinii - liczne grono osób sądzi, że gdy nie zachodzi ryzyko jej niedoboru, nie powinno się je suplementować. Jaka jest prawda?

Witamina D w ludzkim organizmie odgrywa niebagatelną rolę. Jest wytwarzana w skórze poprzez działanie promieni słonecznych. Do najważniejszych jej funkcji należą usprawnianie wchłaniania wapnia z jelit i nerek, mobilizacja wapnia z kości, poprawa mineralizacji kości i zębów, polepszenie wchłaniania fosforu. Dodatkowo, reguluje prawidłowe wydzielanie insuliny, wzmacnia odporność i działa przeciwnowotworowo. W ostatnim czasie można zauważyć wzrost mody na suplementację tej witaminy. Czy jednak warto łykać kapsułki bez jakiegokolwiek przygotowania?

Witamina d - niedobór należy stwierdzić

Zauważyłam, że dzięki medialnemu boomowi na suplementację witaminy D wiele osób co roku, wraz z nadejściem jesieni gna do aptek, by zaopatrzyć się w cudotwórcze kropelki czy kapsułki. Tymczasem, większość specjalistów stawia sprawę jasno - suplementować należy, owszem, ale tylko wtedy, gdy fachowiec stwierdzi niedobór witaminy D.

Kontrolę poziomu witaminy D w organizmie zaleca endokrynolog. Jako, że niejednokrotnie trudno jest się do niego dostać, wiele osób decyduje suplementować się “na wyczucie”, zaopatrzając się w promowane na szeroką skalę środki. Wielu specjalistów wskazuje, że popularne suplementy z witaminą D zawierają jej zbyt małą dawkę, lub co gorsza - mogą być dla organizmu toksyczne! Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie zbadanie poziomu witaminy oraz uzyskanie recepty na środek polecany przez specjalistę.

L. Evelyne, Top 10 Suplementów Diety - 21,93 zł

Kiedy zbadać poziom witaminy D? Niedobór i jego objawy

Warto być świadomym sygnałów, jakie wysyła organizm podczas, gdy poziom witaminy D jest niedostateczny. Do badań powinny skłonić nas przede wszystkim następujące objawy:

  • Zaburzenia widzenia,
  • Bóle kostno-stawowe,
  • Biegunka,
  • Niesmak w ustach,
  • Bezsenność,
  • Utrata apeytu.
  • Uwaga - nadmiar witaminy D także daje o sobie znać. Odczują go ci, którzy nierozważnie sięgają po suplementy. Gdy witaminy D jest zbyt wiele, zauważysz następujące symptomy:

  • Wymioty i biegunka,
  • Osłabienie
  • Stałe uczucie pragnienia,
  • Świąd skóry,
  • Bóle głowy,
  • Wzmożone oddawanie moczu,
  • W skrajnych przypadkach: zaburzenia rytmu serca.
  • Witamina D - optymalne dawki

    Według European Food Safety Authority, maksymalne dobowe dawki witaminy D prezentują się następująco:

  • noworodki i niemowlęta: 1000 j.m. na dobę
  • dzieci w wieku 1-10 lat: 2000 j.m. na dobę
  • dzieci i młodzież w wieku 11-18 lat: 4000 j.m. na dobę
  • dorośli i seniorzy z prawidłową masą ciała: 4000 j.m. na dobę
  • otyli dorośli oraz otyli seniorzy: 10 000 j.m. na dobę
  • kobiety ciężarne i karmiące piersią: 4000 j.m. na dobę
  • F. Zaidi,Witamina D kluczem do zdrowia - 21,18 zł

    Kiedy koniecznie przeprowadzić badania?

    Objawy niedoboru to jedno, z kolei inną, palącą kwestią są choroby, przy których obowiązkowo musisz badać poziom witaminy D. Gdy jest nieprawidłowy, może to zaburzyć proces leczenia.

  • Choroby nerek, wątroby
  • Choroby tarczycy,
  • Otyłość,
  • Choroby autoimmunologiczne,
  • Alergie pokarmowe,
  • Depresja.
  • Jeśli doskwiera ci jedna z tych dolegliwości, miej poziom witaminy D stale na oku!

    Witamina D wcale nie wzmacnia kości?

    w 2013 w poważanym czasopiśmie “Lancet” pojawiły się wyniki badań podważające teorię, jakoby witamina D miała chronić układ kostny przed osteoporozą. Badania wskazują, że związek między suplementacją, a gęstością kości jest właściwie znikomy. Naukowcy podkreślili jednocześnie, że suplementacja poprzedzona badaniami nie musi być szkodliwa - witaminę D powinni suplementować w szczególności seniorzy i kobiety w okresie menopauzy, a więc grupy narażone na złamania osteoporotyczne. Żeby jednak suplementacja witaminą D miała sens, musi być połączona z odpowiednią, ustaloną przez lekarza dawką wapnia.

    Naturalna witamina D vs. opalanie

    Najłatwiej zapewnisz sobie witaminę D eksponując skórę na działanie promieni słonecznych. Z drugiej strony: co z ryzykiem raka skóry? Filtry przeciwsłoneczne uniemożliwiają syntezę witaminy D w skórze, lecz ich brak jest dla niej śmiertelnie groźny. Okazuje się, że nie ma powodów do niepokoju - według badań, odpowiednią ilość witaminy D zapewnisz sobie już podczas 15 minutowej ekspozycji skóry na słońce. Nie trzeba zatem wylegiwać się plackiem na plaży w 30-stopniowym upale. W praktyce wystarczy już spacer do sklepu podczas słonecznego, letniego poranka.

    W czym jest witamina D? Źródła pokarmowe

    Należy pamiętać, że gotowe suplementy to nie jedyne źródło witaminy D. Niedobór cię nie dotknie, jeśli w okresie jesienno-zimowym bacznie będziesz przyglądał się swojej diecie. Gdzie występuje witamina D? Oto kilka przykładów:

  • Wątróbka,
  • Mleko i produkty mleczne,
  • Jaja,
  • Oleje roślinne,
  • Sery dojrzewające,
  • Ryby: węgorz, makrela, śledź, dorsz
  • Dostarczanie odpowiednich, dobowych dawek witaminy D wraz z powyższymi produktami będzie rozwiązaniem bezpieczniejszym (trudno jest zjeść więcej, niż masz na to ochotę), a także przychylniejszym dla twojego portfela.

    Jak podchodzicie do kwestii suplementacji witaminy D?

    żeń-szeń właściwości

    Żeń-szeń. Właściwości i przeciwwskazania

    2019-09-09
    Poprawia pamięć, łagodzi stres, a do tego może być stosowany jako naturalny lek na obniżone libido… Mowa oczywiście o żeń-szeniu, którego cenne właściwości doceniono już tysiące lat temu. W ostatniej dekadzie ta azjatycka roślina zdobyła ogromną popularność w Polsce. Sprawdź, czym jest żeń-szeń, jakie są przeciwwskazania do jego przyjmowania i jak działa.
    materace

    Materac zdrowotny dla osób z problemami kręgosłupa. Jaki wybrać?

    2019-09-05
    Dzięki specjalistycznemu materacowi nie tylko zadbasz o kondycję swojego kręgosłupa, ale w końcu będziesz wypoczęty i pełen siły. Sprawdź!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2019-09-04
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    cholesterol jak obniżyć

    Cholesterol - jak obniżyć? Domowe sposoby i dieta

    2019-09-03
    Zdrowa dieta to podstawa leczenia wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, ale co to tak naprawdę znaczy „zdrowa”? Chcesz wiedzieć co jeść mając wysoki cholesterol i jak obniżyć cholesterol bez leków? Przeczytaj.
    Krosty na pośladkach – skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

    Krosty na pośladkach – skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

    2019-08-31
    Trenowałaś całą zimę, by idealnie wyglądać w stroju kąpielowym, ale wciąż wstydzisz się pokazać na plaży bez chusty zarzuconej na pośladki?
    dynia

    Pestki z dyni - dlaczego warto je jeść? Wartości odżywcze pestek z dyni

    2019-08-27
    Pestki dyni są niewielkie, ale zawierają mnóstwo wartościowych właściwości odżywczych. Ich działanie może być niezwykle pomocne, dowiedz się więcej!