Data publikacji:

Pronująca, supinująca, neutralna - typy stopy biegacza

Autor: Paulina

Wpadłaś na pomysł, żeby zacząć biegać? Fantastycznie! Chwytaj za buty i biegnij! Jednak, czy zwykłe buty wystarczą? Dowiedz się więcej o typach stopy. Wyjaśniamy pojęcia pronacji i supinacji.

O bieganiu można mówić i pisać książki. Tak też się dzieje, temat to bowiem niezwykle szeroki. Teoretyków biegania nie sposób zliczyć, a z praktykami jest jeszcze trudniej. Świadczy to jednak o jednej ważnej rzeczy: chcemy i lubimy biegać, a jeszcze większą frajdę sprawia nam, gdy podchodzimy do niego świadomie. Pozwala nam to lepiej planować cele i treningi, a także wystrzegać się bolesnych kontuzji.

Dziś poszerzymy Waszą wiedzę o ważną kwestię związaną z bezpiecznym i zdrowym bieganiem, a mianowicie odpowiemy na pytanie: Czym jest stopa pronująca i supinująca. Kilka faktów dot. typów stopy biegacza.

Podstawowe fakty

Zanim zaczniemy, uzupełnijmy wiedzę podstawową. Są trzy podstawowe typy stopy: pronująca, supinująca i neutralna. Każda zachowuje się inaczej, tzn. w inny sposób ustawia się podczas wykonywania kroku. Proces ten związany jest z koniecznością amortyzowania wstrząsów powstałych w trakcie poruszania się. Wiedziałaś, że biegając, obciążasz nogi trzykrotnie większym ciężarem niż podczas spoczynku?! Taki balast to wyzwanie dla mięśni, stawów czy kręgosłupa. Precyzyjne określenie procesu przetaczania stopy od pięty do palców brzmi pronacja.

Stopa neutralna

Szczęściarą jest ta z Was, która może pochwalić się neutralną stopą. Dlaczego? Ponieważ wykonuje ona najbardziej naturalną, a przez to najbezpieczniejszą rotację. Stawiając krok, przetaczasz ją prze śródstopie, co gwarantuje najbardziej optymalne rozłożenie ciężaru ciała, a tym samym lepszą amortyzację. Co więcej, nie potrzebujesz specjalnego typu obuwia.

Nadmierna pronacja

Nadmierna pronacja to typ rotacji, w której stopa zakręca do środka. Przetaczając ją, przenosimy ciężar ciała na wewnętrzną krawędź. Prowadzi to do destabilizacji sylwetki i większego obciążenia stawów. Nadmiernie pronująca stopa zwiększa ryzyko wystąpienia kontuzji. Dlatego osoby z dużą pronacją powinny zainwestować w odpowiednie dla tego typu obuwie. Dzięki specjalnym elementom montowanym w wewnętrznej części buta jest bardziej odporny na nacisk, nie pozwalając stopie niebezpiecznie się uginać.

Buty dla pronatorów

Na grafice: 1. Adidas Revenge Boost 2, 382 zł

Supinacja

Supinacja, zwana także małą pronacją, to ruch, w którym przetaczamy stopę przez jej zewnętrzną krawędź. To również pogarsza amortyzację i stabilizację ciała. W szczególności cierpią podudzia. Do tego typu niestety nie ma specjalnego rodzaju obuwia. Supinatorzy mogą biegać w modele o zwiększonej amortyzacji, które zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji. Pod żadnym pozorem nie powinni korzystać z butów dla pronatorów. Dodatkowe wzmocnienie w wewnętrznej części buta prowadzi do pogłębienia problemu.

Buty dla stopy supinującej i neutralnej

Na grafice: 1. Nike Flex Run 2014, 244,30 zł