Data publikacji:

Olej palmowy - dlaczego powinniśmy unikać go jak ognia?

Autor: Joanna Stanuch

Nie tak dawno byliśmy świadkami afery wywołanej wokół popularnego kremu do smarowania, który rzekomo miałby wzmagać ryzyko rozwoju nowotworów. I choć producent w miarę sprawnie wyszedł z niezręcznej sytuacji, na nowo rozgorzała debata nad jednym ze składników słodkiego produktu - olejem palmowym. Dlaczego definitywnie powinniśmy unikać żywności z jego zawartością? Gdzie spotkamy go najczęściej?

Choć brzmi zupełnie niewinnie i naturalnie, olej palmowy to jeden z najgorszych wrogów zdrowego odżywiania. Dokładniej, mowa o jego rafinowanej postaci, ponieważ w nieprzetworzonej wersji posiada liczne, odżywcze składniki,  w tym m.in. beta-karoten  i  antyoksydanty. W przemyśle spożywczym sprawdza się jednak przede wszystkim w formie stałej, do której uzyskania jest konieczna obróbka termiczna oleju, a ta powoduje wzrost poziomu szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych, które z diety powinniśmy bezwzględnie eliminować.

Czym grozi spożywanie oleju palmowego?

Według badań, spożywanie utwardzonego oleju palmowego przyczynia się do powstawania wielu groźnych chorób, w tym nowotworów, schorzeń układu krwionośnego, otyłości oraz bezpłodności. Brzmi dramatycznie, prawda? Wszystko to spowodowane jest gigantycznym poziomem (ok. 50%)  nasyconych kwasów tłuszczowych.

Gdzie spodziewać się wroga?

Niestety, na rynku czai się cała gama produktów, które powinniśmy omijać szerokim łukiem chcąc dbać o zdrowie. Oleju palmowego na listach składników poszukujcie także pod nazwami takimi jak „utwardzony tłuszcz roślinny” czy „olej roślinny”. Jako, że jest o wiele tańszy niż zdrowe oleje, takie jak np. kokosowy czy rzepakowy, producenci żywności sięgają po niego wyjątkowo chętnie

Oleju palmowego spodziewajmy się przede wszystkim w:

  • Słodyczach (batonikach, czekoladach, ciastkach),
  • Fast foodach,
  • Lodach,
  • Słonych przekąskach (np. chipsach),
  • Margarynach,
  • Mrożonkach,
  • Serach topionych,
  • Słodkich płatkach śniadaniowych.
  • Dla wielbicieli słodkiego kremu, których medialna afera zmusiła do przeanalizowania jego składu mamy jednak dobre wieści – samodzielnie możecie przygotować jego zdrową, domową wersję, którą można zajadać łyżkami!

    Kliknij zdjęcie, aby sprawdzić przepis na zdrowy krem czekoladowy

    zdrowe przekąski

    Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

    2019-10-02
    Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!
    weganizm

    Jak przejść na weganizm? Dieta roślinna w 10 krokach

    2019-09-27
    Chcesz rozpocząć dietę roślinną lecz nie wiesz, od czego zacząć? Podpowiadamy, jak przejść na weganizm bezpiecznie, smacznie i przyjemnie.
    soki

    Dieta sokowa – na czym polega oczyszczanie organizmu sokami?

    2019-09-20
    Dieta sokowa uznawana jest za dietę oczyszczającą oraz detoksykującą. Czy jednak na pewno jest bezpieczna? Dowiedz się więcej!
    książki o zdrowym odżywianiu

    Książki o zdrowym odżywianiu – polecane tytuły

    2019-09-18
    Rozpoczynasz swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem i potrzebujesz pomocy w opracowaniu pełnowartościowego jadłospisu? A może chcesz poznać tajemnice wpływu pożywienia na ludzki organizm? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w książkach o zdrowym odżywianiu. Poznaj nasze polecane tytuły dla wegan, miłośników mięsa i osób na diecie bezglutenowej!
    dieta pudełkowa

    Jak być fit i nie zwariować? Może dieta pudełkowa?

    2019-09-18
    Choć w byciu eko i trendy chodzenie na skróty nie jest najpowszechniejszą z dostępnych opcji, nie jest przecież niedopuszczalne. Dlaczego by nie spróbować odrobinę ułatwić sobie życie, zamiast wciąż robić sobie pod górkę?
    deser chia

    Nasiona chia – jak jeść modny superfood?

    2019-09-12
    Jeśli zastanawiasz się, co możesz przygotować z nasion chia, jak jeść ten zdrowy dar natury oraz jak wpływa on na twój organizm przeczytaj artykuł!