Data modyfikacji:

Olej palmowy - dlaczego powinniśmy unikać go jak ognia?

Autor: Joanna Stanuch

Nie tak dawno byliśmy świadkami afery wywołanej wokół popularnego kremu do smarowania, który rzekomo miałby wzmagać ryzyko rozwoju nowotworów. I choć producent w miarę sprawnie wyszedł z niezręcznej sytuacji, na nowo rozgorzała debata nad jednym ze składników słodkiego produktu - olejem palmowym. Dlaczego definitywnie powinniśmy unikać żywności z jego zawartością? Gdzie spotkamy go najczęściej?

Choć brzmi zupełnie niewinnie i naturalnie, olej palmowy to jeden z najgorszych wrogów zdrowego odżywiania. Dokładniej, mowa o jego rafinowanej postaci, ponieważ w nieprzetworzonej wersji posiada liczne, odżywcze składniki,  w tym m.in. beta-karoten  i  antyoksydanty. W przemyśle spożywczym sprawdza się jednak przede wszystkim w formie stałej, do której uzyskania jest konieczna obróbka termiczna oleju, a ta powoduje wzrost poziomu szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych, które z diety powinniśmy bezwzględnie eliminować.

Czym grozi spożywanie oleju palmowego?

Według badań, spożywanie utwardzonego oleju palmowego przyczynia się do powstawania wielu groźnych chorób, w tym nowotworów, schorzeń układu krwionośnego, otyłości oraz bezpłodności. Brzmi dramatycznie, prawda? Wszystko to spowodowane jest gigantycznym poziomem (ok. 50%)  nasyconych kwasów tłuszczowych.

Gdzie spodziewać się wroga?

Niestety, na rynku czai się cała gama produktów, które powinniśmy omijać szerokim łukiem chcąc dbać o zdrowie. Oleju palmowego na listach składników poszukujcie także pod nazwami takimi jak „utwardzony tłuszcz roślinny” czy „olej roślinny”. Jako, że jest o wiele tańszy niż zdrowe oleje, takie jak np. kokosowy czy rzepakowy, producenci żywności sięgają po niego wyjątkowo chętnie

Oleju palmowego spodziewajmy się przede wszystkim w:

  • Słodyczach (batonikach, czekoladach, ciastkach),
  • Fast foodach,
  • Lodach,
  • Słonych przekąskach (np. chipsach),
  • Margarynach,
  • Mrożonkach,
  • Serach topionych,
  • Słodkich płatkach śniadaniowych.
  • Dla wielbicieli słodkiego kremu, których medialna afera zmusiła do przeanalizowania jego składu mamy jednak dobre wieści – samodzielnie możecie przygotować jego zdrową, domową wersję, którą można zajadać łyżkami!

    Kliknij zdjęcie, aby sprawdzić przepis na zdrowy krem czekoladowy

    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...