Data modyfikacji:

Czy trampolina szkodzi na mięśnie dna miednicy?

Autor: Joanna Stanuch

Ćwiczenia na trampolinach w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. To połączenie aktywności fizycznej ze świetną zabawą - nie można więc dziwić się, że coraz więcej kobiet decyduje się na zajęcia w stylu jumping frog. Naukowcy podkreślają jednak, że tego rodzaju aktywność może mieć bardzo zły wpływ na mięśnie dna miednicy. Na czym polega zagrożenie?

Mięśnie dna miednicy - co musisz o nich wiedzieć

Mięśnie dna miednicy znajdują się na jej dnie, a ich zadaniem jest utrzymywanie organów wewnętrznych w odpowiednim układzie. Opierają się o nią pęcherz moczowy, macica oraz jelita. Pod wpływem dużych przeciążeń, więzadła mięśni mogą się rozciągać, a to powoduje ich osłabienie. Obciążenia zagrażające twojej miednicy generuje na przykład… skakanie.

Dlaczego tak się dzieje? Przy każdym podskoku, narządy “odbijają się” od mięśni dna miednicy. Aby pozostały w odpowiednim miejscu, miednica musi się odpowiednio napiąć. Niestety - te mięśnie bardzo powoli wracają do stanu rozkurczu.

Warto podkreślić, że skurcz mięśni miednicy podczas skakania nie należy do bezpiecznych, ponieważ nie możesz go w pełni kontrolować. To reakcja fizjologiczna, można nawet rzec, że ratunkowa - dla twoich wnętrzności. Ten fakt nieco odczarowuje modne ćwiczenia na trampolinach.

Trampolina - fitness, który szkodzi?

Czy wobec tego, ćwiczenia na trampolinach to jeden, wielki pic na wodę? Oczywiście, przy okazjonalnych wypadach do parku trampolin, czy na zajęcia jumping frog, nie ma prawa stać się nic złego. Co jednak, jeśli uczęszczasz na nie często, przez kilka miesięcy? Niestety - ryzykujesz wieloma, przykrymi problemami zwłaszcza, gdy znajdujesz się w grupie ryzyka.

Osłabione mięśnie dna miednicy. Komu doskwierają?

Grupą kobiet, które powinny zrezygnować ze skocznego fitnessu są przede wszystkim panie po przebytej ciąży. Ten stan sam w sobie wymusza na twoich mięśniach dna miednicy ogromny wysiłek. Skakanie uniemożliwi im pełną regenerację. Niestety, bywalczyniami zajęć z jumpingu często są młode mamy, które chcą szybko powrócić do formy sprzed ciąży. Na negatywne efekty ćwiczeń narażone są również kobiety w starszym wieku.

Osłabienie mięśni miednicy: objawy

Jak rozpoznać, że powinnaś zadbać o swoją miednicę i zrezygnować z podskoków? Objawów problemu nie da się przeoczyć. Słabe mięśnie miednicy zwiastują:

  • Nietrzymanie moczu, kału,
  • Naglące parcie na pęcherz,
  • Niekontrolowanie moczu podczas kichania, wysiłku,
  • Mniejsza satysfakcja seksualna,
  • Bóle w okolicach lędźwi.
  • Jeśli zauważasz którykolwiek objaw u siebie, zrezygnuj z ćwiczeń na trampolinach - inaczej kłopoty będą się pogłębiać!

    Jak ćwiczyć na trampolinie bezpiecznie?

    Jeśli trenowanie jumpingu do tej pory nie przyniosło ci negatywnych skutków, nie musisz popadać w panikę. Szacuje się, że 1 trening tygodniowo u zdrowej kobiety nie powinien zaowocować przykrymi dolegliwościami. Trampoliny są dedykowane osobom z dużą świadomością swojego ciała. Warto pamiętać i o tym, że tego typu treningi nie powinny być katorżnicze - podobno przerwa po każdych, dziesięciu minutach skakania pozwoli twoim mięśniom miednicy wrócić do właściwego stanu. Jeśli jednocześnie zadbasz o nie stosując proste i skuteczne ćwiczenia na wzmocnienie, problemy nie powinny się pojawić.

    Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy

    Czy osłabione mięśnie miednicy można wzmocnić? Jak zapobiec problemom w przyszłości? Podstawa to regularny trening. Pamiętaj, że to, że mięśni miednicy nie widać, nie oznacza, że nie powinnaś o nie dbać. Pewnie zdążyłam cię już przekonać, że ich rola w twoim zdrowiu i samopoczuciu jest naprawdę spora.

    Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy powinny polegać na jej kontrolowanych skurczach. Oto, jak możesz zacząć:

  • Podczas oddawania moczu, wstrzymaj go całkowicie, aby wyczuć, o które mięśnie dokładnie chodzi (nie powtarzaj tego regularnie: jeden lub dwa razy wystarczą).
  • Mięśnie dna miednicy ćwicz na leżąco, z ugiętymi w kolanach nogami. Pamiętaj, że pośladki i brzuch powinny być rozluźnione. Doprowadź do skurczu mięśni i wytrzymaj tyle, ile dasz radę. Przerwa między skurczami powinna trwać dwa razy tyle, ile sam skurcz. Wykonaj 10 powtórzeń w 3 seriach.
  • Uwaga: podczas ćwiczeń zwróć uwagę na prawidłowy oddech. Przed skurczem weź głęboki wdech, a potem powoli wydychaj powietrze.
  • Ćwiczyć możesz wszędzie

    Jeśli pracujesz przy biurku, możesz ćwiczyć mięśnie miednicy w godzinach pracy. Wystarczy, że usiądziesz w lekkim rozkroku, ze stopami całkowicie opartymi o podłogę. Oprzyj przedramiona na udach i lekko pochyl się w przód. Napnij mięśnie tak, jakbyś chciała wstrzymać mocz. Skurcz powinien trwać około 5 sekund - potem wykonaj 10 sekundową przerwę. Powtarzaj to ćwiczenie 10-15 razy pod rząd, kilka razy w ciągu dnia.

    Choć sama bywałam na treningach z trampolinami przyznam, że od teraz będę postrzegała je inaczej. Jak widać, nie każdą, modną aktywność fizyczną warto bezkrytycznie gloryfikować. Mam nadzieję, że i ty zaczniesz dbać o kondycję mięśni dna miednicy w sposób prawidłowy. To “inwestycja” na resztę życia!

    biustonosze sportowe dla dużego biustu

    Biustonosze sportowe do dużego biustu

    2020-05-24
    Jak dobrać stanik sportowy do dużego biustu? Ranking najlepszych biustonoszy sportowych w dużych rozmiarów.
    jak się ubrać do groty solnej?

    Jak się ubrać do groty solnej? Co to jest i jak działa?

    2020-05-07
    Grota solna to pomieszczenie stworzone z solnych bloków. Wewnątrz panuje mikroklimat bliski temu, który możesz spotkać nad morzem. Jakie działanie mają wizyty w grocie solnej i jak się do nich przygotować w prawidłowy sposób? Sprawdź też, jak się ubrać do groty solnej.
    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    rowery do ćwiczeń

    Najlepsze rowery do ćwiczeń w domu. Który rower treningowy wybrać?

    2020-04-13
    Rower stacjonarny ma jednak dużo więcej korzyści. Jak wybrać najlepszy rower do ćwiczeń w domu? Przed wami kilka wskazówek.
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Kettlebell. Jakie ćwiczenia? Pomysły na trening

    Kettlebell. Jakie ćwiczenia? Pomysły na trening

    2020-03-11
    Wydaje Ci się, że trening z kettlebellem wspomaga jedynie budowę siły mięśni ramion? Porzuć to przekonanie i sama zacznij trenować z odważnikiem w kształcie kuli z uchwytem, aby harmonijnie wymodelować całą sylwetkę. Prezentujemy 5 ćwiczeń z kettlebellem.