Data modyfikacji:

Kurkuma – właściwości,  wartości odżywcze i zastosowanie

Wiele osób ma ją w swoich kuchennych przyprawnikach, jednak nie każdy wie, jak wiele dobroczynnych właściwości posiada. Kurkuma to wyjątkowa przyprawa, która prócz walorów kulinarnych, wyróżnia się wspaniałym wpływem na zdrowie i urodę. Dowiedz się, jak możesz ją wykorzystać!
Kurkuma – właściwości,  wartości odżywcze i zastosowanie.

Kurkuma – cudowna przyprawa z Indii

Kurkuma to przyprawa w formie żółtego proszku produkowanego z korzenia ostryżu, wyglądem przypominającego imbir. Cechuje się intensywnym kolorem oraz właściwościami barwiącymi. Pochodzi z Indii, gdzie od wielu wieków znana jest jako środek na rozmaite dolegliwości chorobowe. Według źródeł historycznych, już w 600 r. p.n.e. wiedziano o jej prozdrowotnym działaniu!

Kurkuma – właściwości. Co skrywa korzeń ostryżu?

Najcenniejszym składnikiem zawartym w kurkumie jest kurkumina – antyoksydant o działaniu przeciwzapalnym. Ponadto w kurkumie obecne są spore dawki witamin z grupy B, a także witaminy E i K. Żółta przyprawa jest bogata w minerały: żelazo, magnez, fosfor, cynk oraz wapń.

Kurkuma – zastosowanie

Kurkuma kojarzy się przede wszystkim z aromatycznym dodatkiem do dań kuchni azjatyckiej. Warto wiedzieć, że niepowtarzalny smak to nie jedyny atut tej przyprawy. Prócz walorów kulinarnych, gwarantuje ona szereg korzyści dla zdrowia, a nawet dla urody.
  • Kurkuma na odchudzanie
Czy wiesz, że 100 g kurkumy to jedynie 390 kcal? Biorąc pod uwagę to, że do przyprawiania dań stosuje się zaledwie szczyptę przyprawy, to bardzo niewiele. Kurkuma może, a nawet powinna znaleźć się w jadłospisie osób odchudzających się. Zawarta w niej kurkumina pobudza metabolizm oraz wspomaga usuwanie toksyn i złogów z organizmu, poprawiając skuteczność diety.
  • Kurkuma – właściwości zdrowotne
Trwające badania nad kurkumą wskazują, że może ona hamować postęp schorzeń układu nerwowego, takich jak choroba Alzheimera i depresja. Podejrzewa się również, że przyprawa może być bardzo korzystna dla osób borykających się z jaskrą oraz zapaleniem spojówek.

Warto pamiętać, że regularne spożywanie kurkumy poprawia odporność organizmu. Zawarte w niej witaminy wzmacniają układ immunologiczny, zaś antyoksydanty zmniejszają ryzyko występowania chorób nowotworowych.

Kurkuma – jak stosować ją w pielęgnacji?

Miód z kurkumą i mlekiem to znakomity przepis na prostą maseczkę dla cery trądzikowej. Indyjska przyprawa działa antyseptycznie, dlatego wspaniale sprawdza się w zwalczaniu niedoskonałości. Ciekawostką jest to, że pomimo swojego koloru, kurkuma działa rozjaśniająco – dodając odrobinę do pasty do zębów, przygotujesz domowy zabieg wybielający.

Kurkuma – przeciwwskazania. Kto nie może jej spożywać?

Duża zawartość kwasu foliowego zawarta w kurkumie mogłaby wskazywać, że to idealny produkt dla kobiet w ciąży. Niestety, przyszłe mamy nie mogą jej spożywać, ponieważ kurkuma może powodować skurcze macicy, doprowadzając nawet do poronienia.

Przyprawy nie powinny stosować również osoby, które borykają się z kamicą nerkową i zażywają leki przeciwzakrzepowe.

Kurkuma – jak stosować ją w kuchni?

Jeśli chcesz skorzystać z działania kurkumy, pamiętaj, że musi być ona spożywana w towarzystwie piperyny (substancji zawartej w pieprzu). Dobroczynna kurkumina bez piperyny wchłania się bardzo opornie. Wobec tego, chcąc pić wodę z kurkumą, nie zapomnij dodać do niej odrobinę pieprzu. Kurkuma to idealny dodatek do dań kuchni azjatyckiej, aromatycznych sosów, a także sałatek czy zup.

Jeśli nie przepadasz za smakiem kurkumy, a mimo to chcesz wypróbować jej działanie, optymalnym rozwiązaniem okażą się suplementy diety z kurkuminą i piperyną.

Zdjęcie: Envato Elements