Data publikacji:

Jak wzmocnić organizm po chorobie?

Autor: Sylwia Stwora

Mówiąc o odporności, mamy na myśli zdolności obronne organizmu – nabyte lub wrodzone, dzięki którym potrafi zwalczyć atakujące go antygeny. Jej poziom uzależniony jest od wielu czynników zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Odporność obniża długotrwały stres, nieregularne i niezdrowe jedzenie, nadmiar toksyn, niedobór witamin i minerałów, a także mała ilość aktywności fizycznej. Przy częstych infekcjach osłabia ją także terapia antybiotykiem, która z jednej strony zwalcza chorobę, ale z drugiej negatywnie wpływa na pracę organizmu, zaburzając równowagę flory bakteryjnej.

Zacznij od talerza, bo prawidłowe odżywianie to jeden z najłatwiejszych, a zarazem najefektywniejszych sposobów na sprawne funkcjonowanie komórek odpornościowych. Sięgaj po witaminę A, która zwalcza bakterie i wirusy. Znajdziesz ją w żółtych i czerwonych owocach oraz warzywach, a także w szpinaku, tranie, wątróbce, jabłkach czy marchewce. Potrzebna będzie też witamina C zawarta w cytrusach, dzikiej róży, żurawinie, porzeczkach czy papryce oraz witamina E, występująca w soi, słoneczniku, migdałach i jajach. W codziennym menu, które pomoże wzmocnić organizm po chorobie, nie może zabraknąć białka w postaci chudego mięsa drobiowego oraz mleka i jego przetworów, zwłaszcza jogurtów zawierających żywe kultury bakterii.

Naturalnie odporność podniesie też czosnek, miód, chrzan i cebula oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które dostarczysz z tłustymi rybami morskimi (tuńczyk, dorsz, łosoś, sardynki, itp.). Postaw na dania lekkostrawne i gotowane, ciemne pieczywo (cynk) i rośliny strączkowe (żelazo). Zrezygnuj z soli na rzecz świeżych i suszonych ziół, np. natki pietruszki, tymianku, kolendry czy pokrzywy.

Niezbędne będzie ograniczenie do minimum różnego typu używek, czyli kawy, papierosów czy alkoholu, które niszczą witaminy i pierwiastki odpowiedzialne za dobrą pracę układu immunologicznego. Pamiętaj także o odpowiednim wysypianiu się ok. 7-8 godzin dziennie oraz codziennym przebywaniu na świeżym powietrzu. Zadbaj o regularną (2-3 razy w tygodniu po minimum 30 minut) aktywność fizyczną, nawet jeśli miałby to być spacer.