Data modyfikacji:

Gotowanie na parze – o czym warto wiedzieć?

Autor: Sylwia Stwora

Chcesz odchudzić swoje menu? W nawyk powinno wejść Ci gotowanie na parze, zwłaszcza jeśli chcesz schudnąć lub utrzymać sylwetkę w ryzach. W ten sposób nie tylko zachowasz wiele cennych składników i minerałów znajdujących się w przygotowanych produktach, ale również zaoszczędzisz czas na przyrządzanie posiłków.

Gotowanie produktów w wodzie pozbawia je 40-50 proc. składników odżywczych, witamin i minerałów, podobnie jak smażenie na tłuszczu, które dodatkowo znacząco zwiększa kaloryczność przygotowywanych potraw. Przyrządzając jedzenie na parze nie tylko zachowujesz całą gamę cennych składników i zaoszczędzasz kalorie.

Ten sposób obróbki termicznej zwiększa siły witalne, polepsza samopoczucie, a przede wszystkim pozwala cieszyć się dobrym zdrowiem i szczupłą sylwetką. Gotowanie na parze sprawia, że dania są lekkostrawne, aromatyczne, soczyste oraz zachowują naturalny kolor.

Na parze możesz przyrządzić niemal wszystko, od warzyw i owoców przez ryż, kasze i makarony po jajka, mięso (zwłaszcza chudy drób), ryby i owoce morza. W ten sposób zrobisz jajecznicę, omlet, mięsne pulpety, lasagne, gołąbki, zupę, a nawet pudding.

Aby gotować na parze, niekoniecznie musisz posiadać parowar. Wystarczy Ci metalowy, bambusowy czy wiklinowy koszyk lub metalowa, dziurkowana wkładka oraz garnek i szczelna pokrywka. Możesz też użyć sitka lub woka.

Do naczynia nalej 2-3 cm wody i doprowadź do wrzenia, następnie włóż specjalną wkładkę, tak aby jej dno nie zamaczało się w wodzie. Ułóż na niej składniki przygotowywanej potrawy i szczelnie przykryj pokrywką. Jeśli woda zanadto wyparuje, dolej nieco wrzątku. Aby nadać daniu odpowiedniego aromatu możesz do wody wrzucić kostkę rosołową lub świeże albo suszone zioła. Nimi możesz też posypać same składniki.

W przypadku ryb najlepiej gotuj je w formie filetów i skrapiaj je sokiem ze świeżej cytryny, a mięso podziel na mniejsze kawałki. Nie używaj soli. Gotując w parowarze, zwróć uwagę, aby produkty wymagające dłuższego czasu obróbki znalazły się w najniższym pojemniku.

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-09-01
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
zdrowe ksiązki kucharskie

Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

2019-11-26
Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!