Data modyfikacji:

Energia z jedzenia – po co sięgać w okresie zmęczenia?

Autor: Sylwia Stwora

Spadek sił witalnych to dość powszechne zjawisko nasilające się z miesiącami jesiennymi. Mniejsza ilość słońca, niższe temperatury w połączeniu z trudnym okresem w pracy czy życiu osobistym sprzyjają pogorszeniu samopoczucia. Najchętniej położyłabyś się i przespała zły czas, jednak nie zawsze możesz pozwolić sobie na dłuższy odpoczynek. Energii doda Ci odpowiednie jedzenie. Podpowiadamy, po co sięgać w okresie zmęczenia.

W okresie zmęczenia powinnaś wzbogacić swój jadłospis o produkty zawierające magnez. Spore jego ilości dostarczają płatki owsiane, kasza gryczana, suszone owoce, pestki dyni, rośliny strączkowe, migdały, pieczywo pełnoziarniste, kakao czy gorzka czekolada. Zalecana dzienna dawka tego minerału wynosi ok. 300 mg. Dobrze, gdy będziesz łączyć magnez z witaminą B6, która zwiększa jego przyswajanie, a jednocześnie pomaga przy zmianach nastrojów. Najwięcej znajdziesz jej w otrębach pszennych, mięsie z piersi indyka, filecie z łososia, soi, białej fasoli, bananach oraz wątróbce.

Twoim sprzymierzeńcem w walce z chronicznym zmęczeniem i towarzyszącą mu apatią, sennością oraz osłabieniem jest żelazo. Najcenniejszym jego źródłem jest czerwone mięso oraz ryby. Dostarczysz go również z brokułami, szpinakiem i orzechami włoskimi, które dodatkowo zawierają kwasy tłuszczowe omega 3 odpowiedzialne za prawidłową pracę układu nerwowego czy odpornościowego.

Przyczyną zmęczenia może być także niedobór witamin, dlatego uzupełnij swój codzienny jadłospis o warzywa i owoce. Pomarańcze, cytryny, owoce dzikiej róży, czarna porzeczka czy truskawki to doskonałe źródło witaminy C, która poprawi przyswajalność żelaza oraz wzmocni odporność.

Na liście produktów przeciwdziałających zmęczeniu widnieją też żółtko jaja, biała fasola, nasiona słonecznika, ostrygi czy ziarna sezamu, które dostarczają cynk odpowiedzialny za m.in. wygląd skóry, włosów i paznokci, a także redukcję złych skutków nadmiernego stresu.

Najwięcej energii z jedzenia płynie z węglowodanów, jednak spożywane w nadmiarze i w nieodpowiedniej formie mogą przynieść efekt przeciwny do zamierzonego, a przy okazji zaowocować dodatkowymi centymetrami w newralgicznych miejscach. Zatem zamiast ciastek, ciast i innego typu słodyczy sięgnij po koktajl z banana, kiwi, jogurtu naturalnego z dodatkiem otrębów pszennych lub zmiksuj seler z burakiem ćwikłowym, kilkoma kroplami soku z cytryny i niegazowaną wodą. Jeśli chcesz dosłodzić napój, zamiast cukru wybierz miód, który nie tylko szybko doda energii, ale i działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie oraz wzmacnia odporność.

*Aby dowiedzieć się więcej o produkcie, kliknij w jego zdjęcie

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-12-18
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

2020-12-01
Jeśli znajdą się osoby, które nie lubią pierogów, to z całą pewnością można policzyć je na palcach jednej ręki. Tym bardziej, jeśli chodzi o pyszne, świąteczne ...
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.