Data modyfikacji:

Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

Autor: Marcin Szewczyk

Białko jest jednym z trzech elementarnych makroskładników zawartych w naszym pożywieniu. Mimo że powinno być jednym z najważniejszych składników naszej diety, musimy pamiętać, że jego nadmiar może szkodzić.

Bez białek prawidłowy rozwój i funkcjonowanie jakiegokolwiek organizmu żywego byłyby niemożliwe. Słowo proteina (inna nazwa białek) pochodzi od greckiego protos  - pierwszy. To one bowiem budują nasz organizm – hormony, tkanki, a także są podstawowym składnikiem płynów ustrojowych - krwi, płynu śródtkankowego, mleka.

Jakie funkcje pełnią białka?

budulcową – podstawowy element budowniczy wszystkich tkanek ustrojowych,

immunologiczną  – tworzenie immunoglobulin,

hormonalną – wytwarzanie hormonów mających wpływ na przebieg procesów biochemicznych, (m.in.  hormon wzrostu, insulina),

oddechową - transport tlenu przez cząsteczki hemoglobiny i transferyny,

energetyczną – źródło energii w ostateczności w sytuacji niedoboru tłuszczu i węglowodanów (1 g białka to ok. 4 kcal)

transportową – przenoszenie wielu substancji we krwi (np. witaminy A oraz żelaza)

odtruwającą  - udział przy detoksykacji organizmu

Zapotrzebowanie na białko

Białko u dorosłego człowieka powinno stanowić 10-15 % energii uzyskiwanej z przyjmowanego pożywienia w ciągu doby. To, ile białka powinniśmy przyjmować, zależy od wieku oraz tego, czy pracujemy fizycznie lub uprawiamy sport. Przyjmuje się, że niepracujące fizycznie osoby dorosłe powinny dziennie przyjmować 1 gram białka na każdy kilogram ciała. Jeśli zaś uprawiamy sport lub pracujemy fizycznie – 1,5 grama białka na kilogram masy ciała.

Niedobór białka - objawy

Dieta uboga w nabiał, mięso, ryby, jaja czy rośliny strączkowe może powodować niedobór białka. W krajach Zachodu rzadko mamy z nim jednak do czynienia (częściej nawet mówi się, że spożywamy go zdecydowanie za dużo). Warto pamiętać, że białko nie powinno stanowić mniej niż 10% naszego dziennego bilansu energetycznego. Niedobór białka wywołuje takie objawy jak:

• zahamowanie wzrostu i rozwoju

• kłopoty z koncentracją i procesami myślowymi

• spadek odporności

• gorsze gojenie się ran

• apatia i osłabienie

• brak łaknienia

Warto również przyjrzeć się swoim paznokciom – o niedoborze protein świadczą charakterystyczne białe podłużne linie.

Nadmiar białka

Spożywanie zbyt dużych ilości białka jest również szkodliwe. Nadmiar protein powoduje utratę wapnia przez organizm, co może prowadzić do osteoporozy i kamicy nerkowej. Ponadto obciąża pracę ważnych narządów, takich jak wątroba i nerki.

Dobrymi źródłami białek są: mięso, jaja, orzechy, zboża, rośliny strączkowe oraz nabiał, jak mleko czy ser (na przykład parmezan zawiera aż ok. 40% białka).

Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-11-15
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.