Data modyfikacji:

Dieta niskowęglowodanowa – podkręć ją!

Autor: Karolina

Dieta niskowęglowodanowa ma tak dużo zalet, jak i wad. Często prowadzi do spadku kondycji, pogorszenia samopoczucia i stanu zdrowia oraz problemów z koncentracją. Podpowiadamy, w jaki sposób poprawić jej jakość, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia efektów ubocznych.

Odpowiednia dieta to bardzo istotny element naszego życia. Istnieje mnóstwo najróżniejszych sposobów odżywiania i każdy może wybrać coś dla siebie. Najpopularniejsze z nich to dieta 1000 kalorii, dieta kopenhaska, bananowa, Atkinsa, dieta białkowa, South Beach, dieta śródziemnomorska oraz niskowęglowodanowa. Przyjrzyjmy się bliżej ostatniej z wymienionych.

Dlaczego nasze samopoczucie się pogarsza?

Problemy, które pojawiają się podczas stosowania diety niskowęglowodanowej, związane są z kilkoma czynnikami. Kiedy zaczynamy stosować dietę, zwykle mocno ograniczamy spożywanie kalorii i nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości makroskładników. Nasze ciało zaczyna się buntować. Konsekwencje mogą być różne, a efekt odwrotny od zamierzonego. Z czasem przestajemy tracić na wadze, ponieważ organizm musi walczyć, aby wystarczyło mu energii na codzienne funkcjonowanie. To z kolei może przełożyć się na spowolnienie naszego metabolizmu.

Skutki uboczne

Rezygnacja z węglowodanów może prowadzić niestety do skótków ubocznych m.in. brak spożywania cukru może przyzczynić się do zawrotów, bólu glowy oraz spadku energii, brak pierwiasków: potasu, magnezu czy wapnia może przyczynić się do skurczu mięśni. Natomiast stosowany w diecie niskowęglowodanowej nadmiar białka może powodować pojawienie się chorób nerek i zaostrzenia chorób stawów. Nadmiar białka i zdrowych tłuszczów spożywanych przy diecie Low Carb mogą powodować zakwaszenie organizmu. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie do diety brokułów, sałaty czy pomidorów, które zaliczane są do produktów alkalizujących.

ZDROVIT COMPLEX Witaminy i minerały; 56 tabletek/4,94 zł

Jak ulepszyć dietę niskowęglowodanową?

Jeśli Twoje samopoczucie znacznie się pogorszyło, warto zastanowić się, czy dieta jest dla Ciebie odpowiednia. Nie musisz od razu wprowadzać radykalnych rozwiązań i rezygnować z nowego sposobu odżywiania, pomyśl jednak jak możesz poprawić jakość swojej diety. Istnieje kilka sposobów na jej podkręcenie.

Sposób pierwszy: jedz więcej kalorii

Skrupulatnie zapisuj to, co zjadłaś przez cały dzień, a następnie oblicz kaloryczność swojego jadłospisu. Jeśli jest ona zbyt niska, wprowadź zmiany. Dodaj do swojego menu tłuszcze lub węglowodany.

Sposób drugi: jedz więcej węglowodanów

Czasami złe samopoczucie spowodowane jest spożywaniem zbyt małej ilości kalorii, a niekiedy może być rezultatem niedoboru węglowodanów. Zwróć na to szczególną uwagę, jeśli wcześniej Twoja dieta była bogata w ten makroskładnik. Pamiętaj również, że aktywność fizyczna wzmaga zapotrzebowanie organizmu na węglowodany. Jeśli tego nie dopilnujesz, zacznie Ci brakować energii, a Twoje treningi będą coraz mniej efektywne.

Sposób trzeci: jedz więcej tłuszczów, a mniej białka

Zwykle dieta niskowęglowodanowa determinuje jedzenie dużej ilości białka, a ogranicza spożywanie tłuszczów. Przyjmowanie nadmiernej ilości protein może szkodliwie wpływać na zdrowie. Warto przeanalizować dietę i wprowadzić do niej więcej tłuszczów: Poznaj tłuszcze w swojej diecie

Sposób czwarty: używaj soli

Jeśli spożywasz małe ilości węglowodanów i uprawiasz sport, musisz pamiętać o uzupełnianiu składników mineralnych, a przede wszystkim sodu. Zacznij przyprawiać swoje posiłki solą. To powinno pomóc zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości.

Szeroki wybór poradników dotyczących diet i zdrowego odżywiania znajdziesz TUTAJ. 

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-09-01
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
zdrowe ksiązki kucharskie

Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

2019-11-26
Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

2019-10-02
Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!