Data modyfikacji:

Dieta na smog? Chroń się poprzez jedzenie

Autor: Joanna Stanuch

Statystyki WHO wskazują, że smog jest przyczyną śmierci 45 tysięcy osób rocznie. To także powód wielu, utrudniających życie chorób. Świadomość na temat zagrożenia rośnie i w naszym kraju - coraz częściej można zobaczyć osoby w maskach przeciwsmogowych. Czy wiesz, że przed smogiem możemy chronić się również poprzez dietę?

Smog - przyczyny zanieczyszczeń powietrza

Zastanawiasz się, jak to jest, że jeszcze kilka lat temu w Polsce o smogu praktycznie nikt nie słyszał? Bynajmniej przyczyną nie jest to, że go nie było. Rozwój zakładów przemysłowych, rosnąca liczba samochodów ale i domostw ogrzewanych węglem sprawiają, że zagrożenie w ciągu ostatnich lat znacznie się zwiększyło. Innowacyjne sposoby wykrywania smogu pozwalają nam na ustalenie, w jakim stopniu aktualnie zanieczyszcza powietrze i co najważniejsze - co w nim się znajduje.

Smog to mieszanina tlenków siarki, azotu i metali ciężkich. Innym, szkodliwym dodatkiem są pyły typowe dla okolicy, w którym smog występuje. Wielkie miasta to główne obszary, którym doskwiera smog - przyczyny tego zjawiska to przede wszystkim spaliny samochodowe i węglowe, pochodzące z wielkich przedsiębiorstw, ale i prywatnych domów oraz mieszkań.

Morderczy smog - skutki dla zdrowia człowieka

Jeśli mieszkasz w wielkim mieście, zapewne nieraz zdarzyło ci się poczuć smog podczas porannej wyprawy do pracy zimą. Nieprzyjemny zapach nie jest jednak tu największym problemem. Smog zabija ze skutecznością równą papierosom. Oto, jakie spustoszenie sieje w ludzkim organizmie:

  • Znacznie zwiększa ryzyko nowotworów płuc, astmy i zapalenia dróg oddechowych;
  • Może powodować udary mózgu;
  • Jest jedną z przyczyn raka jajnika i pęcherza moczowego;
  • Działa destrukcyjnie na stan skóry i włosów.
  • Jak widać - sprawa jest poważna. Lżejsze skutki smogu to m.in. bóle głowy, czy podrażnienie oczu i gardła. Większość z tych osób, które mieszkają w zanieczyszczonych smogiem miastach zapewne spotkała się z podobnymi odczuciami - być może nawet będąc nieświadomymi, że przyczyną złego samopoczucia jest zanieczyszczone powietrze.

    Maska na smog - zapobieganie na co dzień

    Najpopularniejszym sposobem ochrony przed smogiem jest noszenie specjalnej maski wyposażonej w odpowiednie filtry. Najlepsze maski radzą sobie z wychwytywaniem drobnych pyłów (nawet o średnicy 0,3 mm). Powinna radzić sobie również z siarką, tlenkiem węgla i dwutlenkiem azotu. Ważne cechy maski to również komfort jej noszenia (zapewniany np. przez silikonowe wstawki).

    Maska przeciwsmogowa to jednak nie jedyny sposób na zapobieganie skutkom tego szkodliwego zjawiska.

    Wybieraj maski antysmogowe o odpowiednich parametrach.

    Xiaomi ,Maska antysmogowa Airwear - 99,00 zł

    Smog - zapobieganie poprzez dietę

    Okazuje się, że drobne zmiany w codziennym jadłospisie mogą zniwelować niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą smog - choroby i utrudnione oddychanie będą zagrażały wówczas znacznie mniej. Wszystko to opiera się o spożywanie produktów, które zmniejszają zjawisko stresu oksydacyjnego. Nie tak dawno pisałam o tym, jaki wpływ ów stres wywiera na naszą urodę. Należy jednak podkreślić, że największe szkody wyrządza ogólnemu zdrowiu.

    Stres oksydacyjny to utrata równowagi pomiędzy działaniem reaktywnych form tlenu, a zdolnością organizmu do detoksykacji produktów reaktywnych. Prościej mówiąc - to zaburzenie balansu między wolnymi rodnikami, a antyoksydantami. Są na niego narażone osoby nerwowe, żyjące w ciągłym stresie ale i te, które źle po prostu się odżywiają. W takich przypadkach, zjawisko smogu drastycznie zwiększa ryzyko wystąpienia stresu oksydacyjnego.

    Co jeść, by nie bać się smogu

    Sekretem diety antysmogowej są produkty bogate w przeciwutleniacze. W produktach spożywczych poszukuj przede wszystkim witaminy E i C, karetonoidów, polifenoli. Oto przykładowe produkty, które pomogą ci zachować zdrowie wówczas, gdy za oknem straszy smog:

  • Owoce (maliny, jeżyny, wiśnie, aronie, granaty, śliwki, cytrusy)
  • Warzywa (marchew, cebula, dynia, kalafior, rośliny strączkowe)
  • Kiełki,
  • Sos sojowy,
  • Korzeń chrzanu,
  • Ryby,
  • Tłuszcze tłoczone na zimno (mp. olej lniany),
  • Kurkuma.
  • Dieta antysmogowa wcale nie musi być droga i wymyślna. Wystarczy, że w okresie jesienno-zimowym zwiększysz spożycie owoców (np. w postaci koktajli) oraz zadbasz o 4-5 porcji warzyw każdego dnia. Nabyte wówczas nawyki warto oczywiście kontynuować - również w innych porach roku.

    Antysmogowy koktajl przygotujesz w poręcznym blenderze.

    Blender Philips Daily Collection HR2100/00 - 125,62 zł

    Co powinieneś odstawić?

    Nie wystarczy dostarczać sobie antyoksydantów, by być bardziej odpornym na smog - choroby z nim związane przestaną nam zagrażać wówczas, gdy zminimalizujemy maksymalnie przyjmowanie pewnych produktów. Mowa przede wszystkim o papierosach i alkoholu, które drastycznie wzmagają działanie wolnych rodników. Ogranicz również kawę, sól oraz czerwone mięso.

    Zamiast smażyć i gotować w wodzie, postaw na gotowanie na parze - wówczas przygotowywane przez ciebie posiłki dostarczą ci jeszcze więcej cennych wartości odżywczych.

    Problem smogu z pewnością będzie powracał wraz z kolejnymi sezonami. Skoro można choć trochę zminimalizować jego zgubne działanie - dlaczego by nie spróbować? Już dziś zastanów się nad zastosowaniem diety antysmogowej. W końcu do wiosny jeszcze daleko.

    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

    Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

    2020-05-06
    Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...