Data modyfikacji:

Dieta na mózg: co jeść, by pracował lepiej?

Autor: Joanna Stanuch

Myślisz już o powrocie do szkoły lub na uczelnię? Wakacje mijają szybko, a na horyzoncie czeka czas nauki i wzmożonej pracy twojego mózgu. Czy wiesz, że możesz wspomóc jego pracę jedząc odpowiednie produkty? Dziś mam dla ciebie kilka wskazówek dotyczących diety na mózg, a dokładniej lepszej koncentracji i pamięci.

Ile razy spotkała cię sytuacja, w której po prostu nie możesz uczyć się dłużej? Pamięć szwankuje, koncentracja dawno minęła, a przed tobą ważny egzamin. Do tego stres spowodowany myślą, że się nie uda… koszmar! Jestem pewna, że każdy choć raz przeżył coś podobnego. W nauce może przeszkadzać przemęczenie, złe warunki, problemy osobiste, jednak wciąż niewielu docenia to, jak duży wpływ dieta ma na to, jak funkcjonuje mózg. Przekonaj się sama i zacznij częściej sięgać po produkty, które pozwolą mu pracować na pełnych obrotach.

Dieta na koncentrację - co jeść?

Wszystko cię rozprasza, a zamiast skupić się na książkach ty znowu bujasz w obłokach. Znasz to? Poza naturą lekkoducha, powodem takiego stanu rzeczy może być zapotrzebowanie na kilka substancji: kreatynę i witaminę B. Gdy ich brakuje, twój umysł sam broni się przed nadmiernym przemęczeniem.

Kreatyna - wsparcie twojej koncentracji

Kreatyna doskonale radzi sobie ze zmęczeniem, a nawet poprawą twojej motywacji i koncentracji. Wyraźnie uspokaja i pozwala szybciej się skupić, dlatego nie powinno jej zabraknąć w diecie ucznia, czy studenta.

Gdzie ją znajdziesz? Tłuste ryby (np. łosoś, śledź), wołowina i wieprzowina

Witaminy z grupy B

Rozdrażnienie i dekoncentracja mogą być również wynikiem niedoborów witamin z grupy B. Ich poziom drastycznie spada zwłaszcza wtedy, gdy w twojej diecie goszczą słodycze oraz alkohol. Tymczasem, jest ona świetnym sposobem na polepszenie twojej uwagi i co za tym idzie - szybszą naukę.

Gdzie je znajdziesz? Warzywa strączkowe (groch, fasola), mięso z indyka, tuńczyk, nasiona słonecznika

Kofeina - wróg czy wsparcie?

Wiele osób demonizuje kofeinę, co spowodowane jest pewnie jej dużą zawartością w niezdrowych napojach energetycznych. Nie ma po co odmawiać sobie jednak filiżanki kawy, oczywiście jeśli nie dotyczą cię żadne przeciwwskazania. Kofeina nie tylko wspomoże koncentrację, ale dodatkowo poprawi twój nastrój i odpręży cię, co ułatwi przyswajanie wiedzy.

Gdzie ją znajdziesz? Dobrej jakości ziarna kawy

Dieta na pamięć

Mimo, że uczyłaś się całą noc, rano nic nie pamiętasz? Czas sięgnąć po zdrowe wspomagacze, które pozwolą informacjom na dłużej pozostać w twojej pamięci. Zamiast wybierać suplementy na pamięć sięgnij jednak po produkty spożywcze, których działanie zostało potwierdzone naukowo.

Lecytyna

Jej niedobór to jeden z powodów rozwoju demencji starczej w podeszłym wieku. Lepiej jej nie bagatelizować! Lecytyna usprawnia nie tylko pamięć, ale i pozwala walczyć z ospałością.

Gdzie jej szukać? Orzechy ziemne, jaja kurze, Kiełki pszenicy

Dieta na przypływ energii

Pamięć, koncentracja i energia to czynniki, które muszą działać jednocześnie, jeśli chcesz osiągnąć sukces. W końcu niczego nie wskórasz, jeśli zaśniesz nad książkami. Po pierwsze: dobrze się wysypiaj, a po drugie - jedz zdrowo.

Glukoza

Również ilość glukozy w twoim organizmie powinna być odpowiednia, aby mózg pracował sprawnie. W tym wypadku musisz być ostrożna - szybkie zmiany poziomu glukozy wywołają jedynie zmęczenie. Najlepiej wybierać produkty, które powodują jej powolny wzrost, a tym samym powoli uwalniają energię (np. produkty pełnoziarniste).

Gdzie jej szukać? Ciemny ryż, pełnoziarniste pieczywo, pełnoziarniste makarony, owsianka

Magnez

To składnik, którego nie może zabraknąć - odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego. Magnez zmniejsza zmęczenie, zapobiega bolesnym skurczom mięśni, doskonale wpływa na serce. Pamiętaj, że magnez szybko “ulatnia” się z organizmu pod wpływem alkoholu, nadmiaru kofeiny, czy nikotyny.

Gdzie go szukać? Gorzka czekolada, pestki dyni, banany, awokado

Tyrozyna

To aminokwas niezbędny dla pracy twojego układu nerwowego. Zwalcza rozdrażnienie i zmęczenie.

Gdzie jej szukać? Mięso z kurczaka, parmezan, sezam

Dieta, która zabija szare komórki

Gdy już zaczniesz odżywiać mózg w sposób prawidłowy warto pamiętać, co mu szkodzi. A jest tego całkiem sporo! Na czarnej liście produktów, które osłabiają pamięć i koncentrację znajdziesz:

  • Tłuszcze trans - przyczyniające się nie tylko do nadwagi, ale i depresji. Czyhają na ciebie w sklepowych słodyczach i lodach. Jeśli masz ochotę przekąsić coś pysznego do nauki, zrób zdrowe ciasteczka owsiane, które wspomogą twoją pamięć.
  • Fast foody - udowodniono, że dania z barów szybkiej obsługi upośledzają hipokamp - część mózgu odpowiedzialną za pamięć;
  • Alkohol - oczywiście, od kieliszka wina jeszcze nikomu nie odebrało rozumu. Wiedz jednak, że regularne nadużywanie alkoholu trwale uszkadza mózg, przyczynia się do migren i trudności w myśleniu;
  • Ser żółty - istnieją hipotezy mówiące, że jego nadmierne spożycie przyczynia się do otępienia i pogorszenia koncentracji.
  • Macie swoje sposoby na szybką naukę?

    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Taśmy do ćwiczeń

    Taśmy do ćwiczeń. Trening w domu z gumowymi taśmami

    2020-03-16
    Taśma do ćwiczeń to prosty i tani gadżet, dzięki któremu wykonasz pełnowartościowy trening w domowym zaciszu. Są cenione przede wszystkim jako wsparcie w treningu pleców, jednak to nie jedyny sposób na ich wykorzystanie. Dowiedz się, co jeszcze możesz zyskać dzięki ćwiczeniom z taśmą!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    Sportowe walentynki - 7 pomysłów na to, jak je spędzić

    2020-01-20
    Niebawem Dzień Zakochanych, a ty nadal nie wiesz, jaką niespodziankę sprawić swojej drugiej połowie? Walentynki nie muszą oznaczać sztampowych róż, bombonierek ...
    5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

    Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

    2019-12-28
    Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.