Data modyfikacji:

Dieta dla osób rzucających palenie

Autor: Sylwia Stwora

Przybieranie na wadze to najczęstsza konsekwencja rzucania palenia. Zwykle jeden nałóg zamieniamy na kolejny, którym jest sięganie po słodycze oraz wysokokaloryczne potrawy. Ratunkiem dla osób rzucających palenie jest zrównoważona dieta oraz odpowiednia dawkę ruchu.

Po papierosy sięgamy, aby się odstresować, poprawić sobie nastrój czy zabić głód, co jest możliwie dzięki nikotynie, która ogranicza odczuwanie smaku i zapachu jedzenia. Gdy przestaniemy dostarczać tę substancję, kubki smakowe oraz węchowe zaczynają się regenerować, a co za tym idzie wzrasta odczuwanie wszelkich, krążących wokół aromatów. Efekt? Chętnie sięgamy po potrawy, które je wydzielają. Najczęściej są to ciasta, fast foody czy tłuste dania. Ponadto potrzebujemy zająć czymś ręce, w których zwykle gościł papieros. Ponownie jego zastępcą staje się jedzenie, najczęściej w formie słodkości czy słonych przekąsek. Paluszki, orzeszki czy draże mogą stać się uzależnieniem, zwłaszcza jeśli paliliśmy bardzo dużo, a to najprostszy sposób na odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Aby zapobiec przybieraniu na wadze, koniecznie należy zadbać o zrównoważoną dietę. Ważne jest, aby nie robić zbyt dużych przerw między posiłkami, ponieważ w ten sposób zapobiegniemy napadom głodu, zagłuszanym najczęściej szybką i niezdrową przekąską. Osoba rzucająca palenie powinna jeść 4-6 posiłków dziennie co 2-3 godziny.

Głównym punktem jadłospisu powinny stać się warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste. Dzięki zawartemu w nich błonnikowi, który pod wpływem wody pęcznieje w żołądku, dłużej będziesz syty. Ponadto zadba on o prawidłową przemianę materii i zapobiegnie zaparciom. Dodatkowo znajdujące się w owocach i warzywach witaminy i minerały pomogą organizmowi pozbyć się szkodliwych substancji i opóźnią procesy starzenia się skóry. Na talerzu powinny często gościć również tłuste ryby morskie (tuńczyk, pstrąg, makrela, łosoś, itp.), które są cennym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, dbających o dobrą pracę układu krwionośnego oraz nerwowego. Postaw też na nabiał w postaci chudego mięsa oraz niskotłuszczowego mleka i jego przetworów. Niezbędne jest picie 2-3 litrów napojów w ciągu dnia, najlepiej w postaci wody oraz ziołowych i owocowych herbat.

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-12-18
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

2020-12-01
Jeśli znajdą się osoby, które nie lubią pierogów, to z całą pewnością można policzyć je na palcach jednej ręki. Tym bardziej, jeśli chodzi o pyszne, świąteczne ...
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-11-23
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.