Data modyfikacji:

Detoks organizmu

Autor: Marcin Szewczyk

Według zwolenników, detoks organizmu poprawia samopoczucie, cerę, dodaje energii i usuwa uczucie apatii i zmęczenia. Prawda czy modna i bardzo niezdrowa bzdura?

Prawidłowo funkcjonujący organizm wie, jak radzić sobie z toksynami. Skąd się one wzięły? Głównym winowajcą są niewłaściwa dieta i używki. Żyjemy szybko i pod presją czasu, dlatego zaspokajamy głód łatwymi do przygotowania posiłkami. A zwykle jest to żywność wysoko przetworzona, pełna substancji konserwujących, tłuszczów nasyconych, sztucznych aromatów i barwników, tzw. wzmacniaczy smaku i zapachu. – Żeby ich się pozbyć i poczuć się lepiej, niezbędnym zabiegiem jest dieta odtruwająca, czyli detoks organizmu – czytamy na niejednym internetowym forum. Najbardziej zagorzali miłośnicy detoksu radzą, by wykonywać go sobie nawet cztery razy do roku.

Z większością toksyn nasz organizm radzi sobie naturalnymi metodami. Wątroba, płuca, nerki to nasze filtry, które dzielnie walczą z zanieczyszczeniami. Niestety, istnieją również i takie związki, których nie można szybko się pozbyć. To właśnie przeciwko nim skierowany jest detoks.

Efekty na dłużej da tylko zdrowia dieta

Wielu lekarzy i dietetyków bardzo sceptycznie podchodzi do tego typu praktyk. Według nich, dużo zdrowsze i skuteczniejsze jest po prostu wyeliminowanie ze swojego jadłospisu szkodliwych i ubogich w składniki odżywcze produktów i zastąpienie ich pełnowartościową żywnością. Na początek należy odstawić największych zatruwaczy naszego organizmu – nikotynę, alkohol i ograniczyć liczbę wypijanych kaw do 1-2 filiżanek dziennie. Pożegnaj się z daniami w proszku, sosami, gotowymi wyrobami garmażeryjnymi, słodzonymi sokami i napojami gazowanymi, które – mimo że zwykle bardzo smaczne – nie dostarczają naszemu organizmowi zbyt wielu substancji odżywczych. Zamiast tego wprowadź do swojego menu niskoprzetworzone produkty. Twoja dieta powinna być też bogata w warzywa (najlepiej działają czosnek, brokuły, natka pietruszki) oraz owoce (śliwki, jabłka, gruszki oraz cytryny). Naturalne zdolności do odtruwania organizmu przyśpieszą również przyprawy (antyoksydanty), minerały, aminokwasy, wzmacniające odporność, a także selen, wspomagający żywotność wątroby.

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2020-09-01
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-05-06
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.