Data publikacji:

Bieganie w ciąży – czy to jest zdrowe?

Ciąża to nie choroba – chyba każda ciężarna słyszała to stwierdzenie, ale czy to oznacza, że przyszła mama może sobie pozwolić na aktywność fizyczną w każdej formie? Oczywiście, że nie. Uprawianie sportu, szczególnie wyczynowo, powinno być skonsultowane z lekarzem. Poniżej odrobina wiedzy, która pomoże podjąć wam właściwą decyzję dotyczącą biegania w ciąży.
bieganie w ciąży
Bieganie a ciąża, ciąża a bieganie – to bardzo często wyszukiwane przez kobiety zagadnienia, które budzą dużo kontrowersji. Obawa o zdrowie płodu jest na tyle duża, że często ciężarne od razu rezygnują z aktywności fizycznej.

Dobra wiadomość jest taka, że sport w rozsądnych ilościach jest w ciąży nie tylko dozwolony, ale nawet wskazany. Jeśli przyszła mama uprawiała przed ciążą dyscyplinę, nie ma konieczność z niej rezygnować (chyba, że mówimy o sportach ekstremalnych lub wyczynowych).

Aktywność fizyczna ma wiele pozytywnych konsekwencji dla organizmu matki i dziecka. Przede wszystkim, zmniejsza dolegliwości ciążowe np. bóle, nudności, poprawia krążenie i wspomaga trawienie, a także dzięki hormonom szczęścia, które uwalniają się podczas wysiłku – poprawia humor i zmniejsza uczucie zmęczenia.

Sprawdź: Ćwiczenia w ciąży - propozycja treningu na piłce

Bieganie a wczesna ciąża

Pierwszy trymestr jest najtrudniejszym okresem ciąży, ponieważ to wtedy dochodzi do zagnieżdżenia się zarodka oraz rozwoju najważniejszych organów, które decydują o późniejszym prawidłowym rozwoju ciąży.

Wbrew obiegowym opiniom, nie ma badań, które pokazują zależność pomiędzy uprawianiem sportu a ryzykiem poronienia lub innymi niekorzystnymi konsekwencjami na tym etapie, co nie oznacza jednak, że można sobie pozwolić na wszystko. Chociaż nie ma przeciwwskazań do biegania w pierwszym i drugim trymestrze (jeśli ciąża rozwija się prawidłowo) to należy pamiętać o kilku istotnych rzeczach.


Po pierwsze warto zadbać o odpowiednie obuwie do biegania, które zabezpieczy stawy. Po drugie, podczas jakiejkolwiek aktywności w ciąży należy nawadniać organizm i robić sobie przerwy. Przed przystąpieniem do biegania trzeba także rozgrzać mięśnie.

Bieganie w ciąży 1 trymestr

Pierwszy trymestr wiąże się z wieloma zmianami w organizmie kobiety, dlatego bieganie należy dostosować do samopoczucia i kondycji przyszłej mamy. Jeśli przed ciążą biegałaś, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś robiła to dalej. Kobiety, które dopiero chcą zacząć biegać, a są w ciąży, powinny zacząć od krótkich, niewymagających dystansów. Najlepiej biegać na miękkiej specjalnie przygotowanej nawierzchni lub na bieżni, ponieważ podczas biegów przełajowych można narazić się na potknięcia i upadki, które mogą zaszkodzić przyszłej mamie.

Bieganie w ciąży 2 trymestr

Drugi trymestr ciąży to czas, kiedy kobiety zazwyczaj czują się najlepiej i mają najwięcej energii. W tym czasie również nie ma przeciwwskazań do uprawiania sportu (cały czas mówimy oczywiście o zdrowej, niezagrożonej ciąży).

Podczas biegania trzeba jednak obserwować swój organizm, w przypadku zadyszki lub uczucia większego zmęczenia lepiej przerwać aktywność i zrobić sobie przerwę.

Bieganie w ciąży 3 trymestr

W trzecim trymestrze, ciężarną dopada silne uczucie zmęczenia. Brzuch jest już naprawdę duży i kręgosłup jest bardzo obciążony. Z tego powodu, bieganie w tym ostatnim etapie ciąży nie jest rekomendowane.

Zwiększony wysiłek może wpłynąć na niedotlenienie płodu i zaszkodzić dziecku, dlatego lepiej zrezygnować z intensywnego wysiłku.
Bez względu na to, czy kobieta uprawiała sport przed zajściem w ciążę, swoje plany związane z aktywnością fizyczną i bieganiem w ciąży powinna skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Przeczytaj także:

Autorka: Oliwia Stradowska