Data modyfikacji:

Alfabet zdrowia: uzupełnianie witamin

Autor: Kasia

Trudno znaleźć zdrowy produkt na literę „U”, ale ponieważ nie chcemy z niej rezygnować, w naszym Alfabecie zajmiemy się dzisiaj uzupełnianiem witamin. Powiemy, dlaczego prawidłowy poziom tych cennych substancji jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, utrzymania zdrowia oraz kondycji.

W zdrowej diecie najczęściej skupiamy się na prawidłowych ilościach białka czy węglowodanów i tłuszczy, natomiast witaminy są pomijane. Jak się jednak okazuje to właśnie te związki wpływają na przemiany metaboliczne oraz regulują i nadzorują szereg istotnych procesów w organizmie. Niedobór określonych witamin może znacznie wpływać na samopoczucie i zdolności ruchowe.

Źródło: drwillard.com

Uzupełnianie witamin

Witaminy należą do substancji organicznych i powinny być dostarczane razem z pożywieniem oraz składnikami mineralnymi dzięki czemu lepiej są wchłaniane i wykorzystywane przez organizm.

Witamina B1 - pełni istotną rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych, wpływa korzystnie na układ mięśniowy oraz pracę serca. Jej głównym źródłem w pożywieniu są między innymi: pełnoziarniste przetwory zbożowe, grube kasze i makarony, niełuskany ryż, groch, fasola, orzechy oraz mięso (wołowe i wieprzowe).

Witamina B2 – zbyt niski udział w diecie, może upośledzać procesy energetyczne oraz nasilać wytwarzanie kwasu mlekowego, co utrudnia prawidłową regenerację. Jej głównym źródłem w pożywieniu są: mleko i produkty mleczne, wątroba, drożdże, zielone warzywa, jaja, ryby, gruboziarniste przetwory zbożowe.

Witamina B6 – niedobór w organizmie może prowadzić do uszkodzeń nerwów, nieprawidłowego wytwarzania neurotransmiterów i niedokrwistości. Dobrym źródłem pirydoksyny pożywieniu są: drożdże piwne, kiełki pszenicy, ciemny ryż, wątroba, soja, orzechy.

Witamina B12 - odgrywa istotną rolę w przemianach węglowodanów i tłuszczów oraz dojrzewaniu czerwonych krwinek. Jednocześnie utrzymuje sprawność układu nerwowego, uspokaja, poprawia koncentracje i pamięć. Jej źródłami naturalnymi są: wątroba, wołowina, wieprzowina, jaja, mleko oraz sery.

Witamina B3 - nadmierne jej spożycie może jednak wpływać hamująco na rozpad kwasów tłuszczowych i zwiększone zużycie glikogenu w mięśniach. Głównym jej źródłem w pożywieniu są: chude gatunki mięs, ryby, kasze i przetwory gruboziarniste.

Witamina B5 - bierze udział w wytwarzaniu energii, zapobiega zmęczeniu. Naturalnie występuje przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, jej źródłem mogą być także: pełne ziarno zbóż, zielone warzywa, orzechy czy drożdże.

Witamina C - jej niedobory powodują osłabienie organizmu, podatność na zmęczenie i infekcje, zmniejsza wydolność fizyczną oraz adaptację do zmian temperatury. Jej naturalnym źródłem w pożywieniu są owoce dzikiej róży, cytrusy, warzywa kapustne, ziemniaki.

Witamina E - odgrywa zasadniczą rolę w ochronie krwinek czerwonych. Ponadto wspólnie z witaminą A zabezpiecza płuca przed zanieczyszczeniami z powietrza, zmniejsza zmęczenie i łagodzi kurcze łydek. Bogatym źródłem witaminy E w pożywieniu są oleje roślinne i produkowane na ich bazie margaryny miękkie, kiełki pszenicy, nasiona słonecznika, soja, orzechy włoskie.

Witamina A - występuje w dwóch formach: jako retinol, w produktach pochodzenia zwierzęcego (tran rybi, wątroba) oraz karoten w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego (marchew, ciemnozielone warzywa liściaste). Witamina A odgrywa zasadniczą rolę w procesie widzenia. Jeśli chcesz dowiedzieć się także na jakie sposby wykorzystać maść z witaminą A przeczytaj koniecznie.

Dla kogo witaminowe suplementy?

Na grafice: 1. Witaminy Vigor Up, 13,94 zł

Więcej witaminowych suplementów diety znajdziesz TUTAJ.

ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-05-06
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
5 sposobów na kaca (naturalnych i skutecznych!)

Domowe sposoby na kaca. Skuteczne "kliny" na zatrucie alkoholowe

2019-12-28
Za pasem sylwester, a to oznacza, że niejednemu z nas zapewne zdarzy się przeholować. Sprawdźcie 5 sprawdzonych sposobów na kaca.
Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

2019-12-10
Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.