Data modyfikacji:

Alfabet zdrowia: prawda o jajkach. Mity, fakty, ciekawostki

Autor: Paulina

Jajka są dobrze znane wszystkim osobom dbającym o formę i zdrową dietę. Przez wiele lat narosło wokół nich bardzo dużo mitów. Dziś w Alfabecie zdrowia powiemy o nich kilka słów. Oto cała prawda o jajkach!

Jajka uchodzą za przedstawiciela superżywności. Ich bogaty skład docenili trenerzy i sportowcy. Obecnie cieszą się również uznaniem lekarzy i dietetyków. Są źródłem pełnowartościowych i dobrze przyswajalnych aminokwasów (jedno jajko zawiera nawet 6 g białka), kwasów tłuszczowych z grupy omega 3, witamin A, E, D, K i tych z grupy B. Ponadto bogate są wapń, żelazo, luteinę, fosfor, potas i magnez. Co więcej są niskokaloryczne, dlatego dietetycy i trenerzy polecają je wszystkim osobom przechodzącym na dietę redukcyjną.

Nie zawsze tak było. Ich reputacja jest dość nadszarpnięta przez dawne przesądy wynikające błędnych informacji na ich temat. Jaka jest zatem prawda o jajkach?

1.Książka kucharska z przepisami na dania z jaj, 18,65 zł

Jedzenie jajek prowadzi do wysokiego poziomu cholesterolu: MIT

Prawda o jajkach: zawierają dużo kwasów omega 3, które pomagają regulować poziom cholesterolu.

Nie wolno jeść więcej niż 4 jajka w tygodniu: MIT

To zalecenie bezpośrednio wynika z mitu o zasobności jajek w cholesterol. Jajka możesz jeść niemalże bez ograniczeń. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) pozwala nawet na zjadanie 10 jaj tygodniowo.

Żółtko jest tuczące i niezdrowe - trzeba jeść same białka: MIT

Białko rzeczywiście jest mniej kaloryczne niż żółtko, ale zawiera też mniej składników odżywczych. W żółtku oprócz omega 3, znajdziesz żelazo, znacznie więcej białka, wyższy zasób składników mineralnych i witamin. Ponadto zawarta w nich lecytyna dobrze wpływa na wzrok i układ nerwowy.

Jajka białe są bardziej szlachetne od tych brązowych: MIT

Kolor skorupki zależy od gatunku kury, a nie od jakości jaja. Na wartości odżywcze wpływ ma dieta znoszącej jej kury.

Jajka na miękko są zdrowsze o tych na twardo: PRAWDA

Im dłużej gotujemy jajko, tym więcej wytraca się z niego wartości. Najzdrowsze są jajka gotowane nie dłużej niż 4 minuty. Nie oznacza to, że jajko na twardo nie jest zdrowe. Jeżeli gotujemy je nie dłużej niż 10 minut, to zachowuje ono wiele wartości (po 10 minutach wydzielają się związki siarki, przez które jajko bardzo intensywnie pachnie). Prawdą jest, że jajka na twardo są trudniej trawione.

Na zdjęciu: Obręcze do smażenia jaj sadzonych w kształcie serc, 47,40 zł

Ciekawostki:

Co oznaczają cyferki nadrukowane na skorupce?

To oznaczenie metody chowu kury, od której pochodzą jaja.

  • 0 - chów ekologiczny
  • 1 - chów wybiegowy
  • 2 - chów ściółkowy
  • 3 - chów klatkowy
  • Co oznacza zapis "Wolne od GMO" i "Omega-3"?

    Te zapisy to informacja o rodzaju karmy podawanej zwierzętom, czyli paszy niezawierającej składników modyfikowanych genetycznie i paszy wzbogacanej kwasami Omega-3 (podobno powoduje to wzrost ilości tych kwasów w jajach, ale brak pewnych dowodów naukowych, które potwierdzałyby tę hipotezę).

    Czy wiesz, że jedna kura może znieść rocznie ponad 300 jaj?! Na zniesienie jednego jaja potrzebuje minimum doby (24 h).

    Jaja kurze to nie jedyne spożywane przez człowieka jaja. Równie chętnie raczymy się kaczymi, gęsimi i przepiórczymi jajami. Zawierają one nieco więcej żelaza i kwasu foliowego niż kurze. Są także bardzo smaczne. 

    Strusie jajo waży ponad 1,5 kilograma! Jest 25 razy większe od standardowego jaja klasy M! Zjedzenie takiej porcji pozwoliłoby kilkukrotnie przekroczyć zalecane dzienne spożycie witamin i minerałów.

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

    2020-09-01
    Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    zdrowe ksiązki kucharskie

    Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

    2019-11-26
    Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
    zdrowe przekąski

    Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

    2019-10-02
    Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!