Data modyfikacji:

Alfabet zdrowia: łosoś - czym Cię zaskoczy? 6 znaków zapytania

Autor: Paulina

Łosoś jest jedną z popularniejszych wśród osób trenujących ryb. Ma wiele pozytywnych składników odżywczych, które podnoszą jakość Twoich posiłków. Jednocześnie specjaliści ostrzegają przed przesadną konsumpcją jego mięsa. Po której stronie leży racja?

Łosoś występuje w czterech rodzajach: europejski, atlantycki, pospolity i szlachetny. Do naszych sklepów w większości trafia mięso ryb pochodzących z hodowli, głównie odmiana norweska o charakterystycznym pomarańczowym kolorze (wpływ serwowanej mu paszy). To właśnie ryby hodowlane wywołują najwięcej kontrowersji, ale o tym trochę później.

Łosoś - czym Cię zaskoczy?

Pierwszy znak zapytania: wartości odżywcze i tłuszcz

To jedna z najtłustszych ryb. W 100 g znajdziesz aż 14 g tłuszczu! Bez obaw, należy on bowiem do grupy kwasów omega 3 i 6, a więc tych przynoszących nam wiele korzyści (m.in. zabezpieczając organizm przed wieloma zgubnymi procesami i zbyt wysokim poziomem cholesterolu).

Szerokie spektrum witamin z grupy B obecnych w mięsie łososia dobrze oddziałuje na obszary, takie jak: układ nerwowy, system metaboliczny, odnowa komórkowa (m.in. włosy, skóra, paznokcie), krew (stymulacja produkcji czerwonych krwinek), układ odpornościowy.

Oprócz witamin B osoby spożywające mięso tej ryby dostarczają do swego organizmu cennych substancji mineralnych: selen, potas, cynk, jod (poprawa pracy serca, układu odpornościowego, funkcje tarczycy i urodę), a także witaminy A, E oraz D - w szczególności ta ostatnia jest cennym "nabytkiem", gdyż w naszej strefie klimatycznej cierpimy na jej niedobory (wit. D jest syntezowana przez ludzki organizm, lecz potrzebuje on do tego dużej ilości światła słonecznego).

1. Łosoś i pstrąg. Przygotowanie i podawanie - porady profesjonalistów, 4,08 zł

Drugi znak zapytania: białko

Białko łososia jest jednym z bardziej wartościowych protein, jakie możemy dostarczyć swojemu organizmowi. Bogata w pełnowartościowe aminokwasy ryba stanowi dobre źródło budulca dla naszych mięśni. Co więcej dzięki niej nasz posiłek jest sycący, lepiej zaspokaja głód (białka mają niższe IG).

Jest też druga strona medalu: białko łososia jest bardzo uczulające. Osoby cierpiące na alergie pokarmowe lub mające do nich skłonność powinny zachować czujność, a w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek podejrzane reakcji - wyeliminować go całkowicie z diety.

Trzeci znak zapytania: zanieczyszczenie i hodowla

Jednym z najbardziej problematycznych i niejasnych zagadnień pojawiającym się w dyskusji nt. łososia jest kwestia zanieczyszczeń znajdujących się w mięsie łososia, będących konsekwencją warunków, w jakich żyje ryba. Po pierwsze, uznaje się, że najbardziej wartościowe mięso pochodzi z ryb odławianych z naturalnych łowisk (dziko żyjący łosoś). Ten wariant jest droższy, co możesz odczuć w swoim portfelu jako konsument.

Tańszym wariantem (i bardziej dostępnym) jest łosoś pochodzący z hodowli. Ten jednak karmiony jest specjalną paszą oraz żyje w środowisku w wyższym stopniu nasyconym szkodliwymi substancjami, m.in. rtęcią. Dlatego odradza się spożywanie tej ryby w nadmiarze, zwłaszcza kobietom w ciąży, matkom karmiącym i dzieciom. Specjaliści nie są w stanie jednoznacznie określić rzeczywistego zagrożenia zatrucia organizmu toksynami znajdującymi się w mięsie z łososia (wyniki badań i opinie są dość rozbieżne). Zaleca się zachować umiar.

Czwarty znak zapytania: jak przyrządzać

Łosoś zachowuje najwięcej wartości odżywczych, gdy jego mięso jest gotowane na parze, grillowane lub pieczone w folii. A łosoś wędzony? No cóż, radzimy nie przesadzać z wersją wędzoną, gdyż znajduje się w nim rakotwórcza nitrozoamina (związek wytrącający się podczas procesu wędzenia). Spożywany od czasu do czasu raczej nie spowoduje nagłego rozwoju nowotworu.

1. Ryby i owoce morza, 17,36 zł

Piąty znak zapytania: czego unikać podczas zakupów

Po pierwsze: zawsze czytajcie etykiety. Produkty zawierające łososia (pasty, twarożki z łososiem itp.) z reguły zawierają jego znikome ilości. Płacicie wtedy za pięknie wyglądającą rybkę umieszczoną na opakowaniu.

Po drugie: unikajcie łososia porcjowanego na małe kawałki. Nie możemy ocenić, czy ryba jest świeża (ryzykujemy zatruciem pokarmowym).

Po trzecie: unikaj ryb, które dziwnie pachną (ostry, nieprzyjemny zapach), mają mętne oczy, matową lub uszkodzoną łuskę, a mięso jest twarde.

Po czwarte: nie kupuj mrożonej ryby, która pokryta jest więcej niż 10% glazury (pokrywa lodowa, która zapobiega przed wysuszaniem i uszkadzaniem mięsa).

Szósty znak zapytania: którą rybę wybrać

Najlepiej wybrać rybę świeżą, niemrożoną, sprzedawaną w całości. Wówczas mamy możliwość ocenienia parametrów świeżości mięsa. Na co zwracać uwagę?

  • na oczy: powinny być błyszczące
  • na łuskę: powinna być gładka, bez żadnych uszkodzeń i przebarwień, dobrze przylegać do ciała, optymalnie: pokryta warstewką śluzu
  • na strukturę mięsa: powinno być sprężyste i miękkie
  • na skrzela: powinny być intensywnie czerwone lub ciemnoróżowe
  • na zapach: delikatny zapach wody (jak po odłowieniu).
  • Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

    2020-09-01
    Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.
    zdrowe ksiązki kucharskie

    Zdrowe książki kucharskie – zobacz nasz ranking

    2019-11-26
    Zdrowe odżywianie to bardzo modny temat, który przyciąga coraz więcej osób. Jednak jak w prosty i szybki sposób zadbać o codzienne posiłki? Sprawdź
    zdrowe przekąski

    Zdrowe przekąski – pomysły na szybkie przegryzki

    2019-10-02
    Urządzasz imprezę i chcesz przyrządzić coś szybko oraz zdrowo? A może nie lubisz obiadów na mieście i wolisz wziąć do pracy coś z domu? Sprawdź!