Data modyfikacji:

Alfabet zdrowia: daktyle

Autor: Paulina

W gorącym klimacie rośnie "drzewo życia", którego owoce miejscowi nazywają "chlebem życia". Daktyle to jedne z najdłużej znanych i uprawianych owoców na świecie. Przedstawiamy tajemnice popularności produktu na literę D.

Daktyle, owoce daktylowca, już od starożytności są popularnym składnikiem kuchni. Istnieje wiele odmian: można je podzielić ze względu na twardość owocu. Najtwardsze charakteryzują się dużą zawartością skrobi, są bardzo wysuszone. Ludy koczownicze nazywają je "chlebem daktylowym" (są dla nich podstawowym produktem spożywczym). Półtwarde - odmiana pośrednia - są delikatniejsze w smaku. Należy do nich najpopularniejszy gatunek: Deglet Noor zwany "królową wszystkich daktyli". Miękkie daktyle są bardzo soczyste. Uzyskany z nich sok to tzw. "miód daktylowy".

Owoc można spożywać pod postacią surową lub przetworzoną. Do Polski docierają przede wszystkim w wersji suszonej. Na rynku dostępne są również m.in. syropy daktylowe, słodycze z suszu, pasty. Właściwości "chleba życia" wykorzystuje też przemysł kosmetyczny.

Najbardziej charakterystyczną cechą daktyli jest ich słodycz. Miąższ jest bogaty w duże ilości cukrów prostych. Cieszy się uznaniem sportowców, gdyż szybko dostarcza dawki energetycznej i uzupełnia zapasy glikogenu oraz elektrolitów wytracanych w trakcie treningu. Jest również świetnym zamiennikiem słodyczy (cukierków) czy cukru. Pasta daktylową możesz dosładzać desery - będą znacznie zdrowsze (choć równie kaloryczne). Osobom na diecie zalecamy ostrożność i rozsądek - radzimy się nimi zbytnio nie przejadać.

Daktyle są bogate w witaminy i składniki mineralne: wit. A, B1, B2, B3, B5, C, K, niacynę, potas, ryboflawinę, magnez, mangan, wapń. Mają dobry wpływ na układy sercowo-naczyniowy (regulują ciśnienie, zapobiegają powstawaniu zakrzepów), gospodarkę tłuszczową (obniżają cholesterol) oraz układ trawienny - normują pH żołądka, pomagając w walce z nadkwaśnością, a wysoka zawartość błonnika rozwiązuje problemy z zaparciami. Zawarte w daktylach salicylany działają przeciwzapalnie (podobnie do aspiryny). Owoce wspierają funkcjonowanie układu nerwowego: suszone daktyle są źródłem tauryny - naturalnego środka antydepresyjnego.

serum

Wybieramy serum do twarzy – ranking najlepszych kosmetyków

2020-05-26
Serum uważane jest za kosmetyk bardziej treściwy niż krem, dlatego wiele osób ma wobec niego wysokie oczekiwania. Sprawdź nasz ranking!
ryż basmati

Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

2020-05-23
Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
tapioka

Tapioka – gdzie kupić?

2020-05-21
Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
Grejpfrut, a leki. Czy sok z grejpfruta może zabić?

Grejpfrut, a leki. Lista leków, które mogą zaszkodzić w połączeniu z owocem

2020-05-06
Sięgasz po ukochane cytrusy i myślisz – samo zdrowie. Tymczasem okazuje się, że łącząc niektóre owoce z lekami możemy sobie poważnie zaszkodzić. Świadomość na t...
Jak dbać o włosy

Jak dbać o włosy? 7 najważniejszych zasad pielęgnacji włosów

2020-02-21
Mówi się, że zdrowe i piękne włosy to dar od Matki Natury. Owszem, niektóre dziewczyny mogą nazwać się prawdziwymi szczęściarami, bo ich włosy są naturalnie piękne. Ale to wcale nie znaczy, że posiadaczki nieco rzadszych i mniej błyszczących włosów są na straconej pozycji. Wystarczy zdać się na kilka najważniejszych zasad pielęgnacji włosów, dzięki którym twoje kosmyki będą prezentować się świetnie. Przekonaj się zatem, jak dbać o włosy!
Produkty z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

2020-02-21
Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.