Data modyfikacji:

12 potraw wigilijnych: barszcz czerwony w wersji fit

Autor: Paulina

Wielu z nas nie wyobraża sobie stołu wigilijnego bez parującego talerza barszczu z uszkami. Jeśli chcecie zjeść smacznie, zdrowo i dietetycznie, zupa ta będzie świetnym wyborem na Święta. A odpowiednio przygotowana sprawi, że nie poczujecie się ociężali i będziecie mieć siłę na dalsze biesiadowanie. Poniżej przedstawiamy przepis na lekką potrawę, doskonałą na rozpoczęcie wieczoru.

W związku ze zbliżającym się Świętami postanowiłyśmy wziąć pod lupę 12 tradycyjnych potraw wigilijnych. Świąteczna kuchnia nie uchodzi za nazbyt dietetyczną, dlatego w nowej serii podpowiadamy, jak ją ‘odchudzić’, zachowując przy jej walory smakowe i podkręcając ich wartość odżywczą i zdrowotną.

Co roku musimy wybierać: skosztować wszystkich pyszności czy trzymać się diety? Pokazujemy, że okres Bożego Narodzenia nie musi wiązać się z takimi dylematami.

Uszka w wersji fit

Może Was to zaskoczyć, ale odpowiednio przygotowane uszka z kapustą i grzybami są mniej kaloryczne od makaronu. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzić z ich liczbą. Robione są z ciasta, które jest dość silnym ‘zapychaczem’ bogatym w węglowodany. Na porcję barszczu od 4 do 5 w zupełności wystarczy.

Fit uszka? Przede wszystkim zamień zwykłą mąkę białą na pełnoziarnistą, np. żytnią, gryczaną. Podczas przygotowywania uszek warto rozważyć rezygnację z jajka i dodatkowej oliwy – obniży to ich kaloryczność. Zamiast dwóch wymienionych składników warto użyć mleka, które zapobiegnie rozpadaniu się ciasta podczas gotowania.

Uszka są bardzo smaczne, ale nie przejadaj się nimi za bardzo. Według wierzeń ludowych, należy spróbować każdej z 12 potraw wigilijnych. Ma to nam zapewnić szczęście na cały rok! Zostaw więc miejsce na kolejne dania z tradycyjnego menu.

Wigilijny barszcz czerwony

Tradycyjny barszcz wigilijny to najlżejsza, najmniej kaloryczna potrawa (nie licząc pływających w niej uszek). Podawana jest w wersji niezabielonej. W niektórych domach dodaje się do niego również suszoną/wędzoną śliwkę. Radzimy go ugotować dzień przed Wigilią, dzięki temu przez noc przeniknie aromatami składników i będzie lepszy w smaku.

Składniki:

  • 1 kg buraków
  • 2 l przegotowanej wody
  • marchewka
  • pietruszka
  • pół selera
  • małe jabłko
  • 5 ząbków czosnku
  • cebula
  • zioła: 3 liście laurowe, 3 łyżeczki majeranku, 7 ziarenek czarnego pieprzu, 3 ziarenka ziela angielskiego, tymianek, pół łyżeczki kminku
  • sok z 1/2 cytryny
  • garść suszonych grzybów
  • sól, świeżo mielony pieprz
  • Na kilka godzin przed rozpoczęciem gotowania zalej grzyby szklanką wody. Potem gotuj je przez około 45 minut we własnej zalewie. Następnie umyj, obierz i pokrój buraki w cienkie plastry. W ten sam sposób przygotuj jabłko. Oczyść marchewkę, pietruszkę i seler. Obierz cebulę oraz ząbki czosnku. Te ostatnie można naciąć przed dodaniem, dzięki czemu ich smak intensywniej przeniknie do zupy. Włóż do garnka ziele angielskie, liście laurowe i ziarenka pieprzu. Wszystko zalej 2 litrami przegotowanej wody. Dodaj grzyby wraz ze szklanką z ich wywaru. Następnie wsyp 1,5 łyżki soli i gotuj na wolnym ogniu, nie przykrywając, przez około pół godziny. Dla dodania kwaskowatości wlej sok z cytryny. Poczekaj aż zupa ostygnie i wstaw ją do lodówki. Następnego dnia wyciągnij jarzyny oraz jabłko. Gotując na wolnym ogniu, dodaj resztę przypraw. W razie potrzeby można jeszcze dolać soku z cytryny oraz wywaru z grzybów. Podane proporcje pozwalają na ugotowanie około 2 litrów barszczu.

    Przed świętami zadbaj o swoje kulinarne królestwo: szeroki wybór garnków i patelni znajdziesz TUTAJ.

    [blockquote pull="" align="left" attributed_to="" attributed_to_url="{{attributed_to_url}}"]Wskazówka: nie zabielaj barszczu! Klarowna zupa będzie "lżejsza" dla żołądka. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie barszczu w czystej postaci, to zastąp śmietanę jogurtem naturalnym.[/blockquote]

    Barszcz z uszkami to dość pracochłonna potrawa. Odpowiednio przygotowany stanowi przepyszny dodatek do każdej wieczerzy wigilijnej. Warto zadbać o to, by był również zdrowy. Smacznego!

    Więcej poradników na temat zdrowej diety znajdziesz TUTAJ.

    Prezenty na Dzień Matki: 9 pomysłów

    Prezenty na Dzień Matki: 9 pomysłów

    2021-05-12
    To, jak wiele znaczy dla mnie mama staram się okazywać nie tylko od święta. Nie zmienia to faktu, że 26 maja jest dniem, który zawsze spędzamy wspólnie, a ja ro...
    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie [PRZEPISY]

    Proste i pyszne ciasta na Boże Narodzenie. Przepisy ze zdjęciami

    2020-12-18
    Święta Bożego Narodzenia to czas odpoczynku, uśmiechu, bliskości, ale także moment wielu kulinarnych popisów. Jeśli chcesz zaskoczyć swoich bliskich, po tradycyjnym barszczu i karpiu podaj pyszny deser w postaci dobrego ciasta. Zastanawiasz się, jakie ciasta na Boże Narodzenie upiec tym razem, aby pozytywnie zaskoczyć rodzinę? Mamy dla ciebie kilka podpowiedzi! Przepisy na ciasta będą łatwe i proste w przygotowaniu. Sprawdź nasze pomysły na wigilijne przepisy na bożonarodzeniowe placki.
    Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

    Jak zrobić świąteczne pierogi w wersji fit?

    2020-12-01
    Jeśli znajdą się osoby, które nie lubią pierogów, to z całą pewnością można policzyć je na palcach jednej ręki. Tym bardziej, jeśli chodzi o pyszne, świąteczne ...
    ryż basmati

    Czy ryż basmati jest zdrowy? Ile ma kalorii? Właściwości ryżu basmati

    2020-05-23
    Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych na całym świecie. Duży wybór gatunków tego zboża sprawia, że każdy bez problemu znajdzie ten idealnie dopasowany do indywidualnej diety. Jedną ze sławniejszych odmian jest ryż basmati. Jakie są jego właściwości odżywcze i jak wykorzystać go w kuchni?
    tapioka

    Tapioka – gdzie kupić?

    2020-05-21
    Tapioka to nic innego jak kasza wyrabiana z egzotycznej rośliny o nazwie maniok. Jakie właściwości ma tapioka oraz gdzie ją kupić? Sprawdź!
    Produkty z niskim indeksem glikemicznym

    Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jak ułożyć jadłospis na tydzień? Jakie produkty i zasady?

    2020-02-21
    Indeks glikemiczny (IG) jest parametrem, który pozwala na klasyfikowanie produktów spożywczych pod względem ich wpływu na podniesienie poziomu glukozy we krwi. Kontrola indeksu glikemicznego spożywanych posiłków jest szczególnie ważna dla cukrzyków, jednak coraz częściej zaleca się ją i zdrowym osobom, które chcą cieszyć się smukłą linią i zapobiegać wielu chorobom. Jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym? Sprawdź listę „dozwolonych” oraz „zakazanych” produktów.