Jak zadbać o zdrowy sen?

28 października 2017 at 15:42  •  0 Comments

By

To, że odpowiednia ilość snu jest ważna nie powinno nikogo dziwić – jego niedobór odbija się przede wszystkim na naszym samopoczuciu. Niewielu jednak wie, jak duże spustoszenie w organizmie może wywołać bezsenność lub sen zbyt krótki. Sprawdźcie, co zrobić, by móc cieszyć się zdrowym snem, a także jak rozpoznać, że w trakcie doby macie go zdecydowanie zbyt mało.

Sen, a zdrowie. Co się dzieje, gdy nie dosypiasz?

Przynoszenie pracy do domu, obowiązki, które zajmują ci czas do późnych godzin nocnych, a potem – budzik o 6 rano. Znasz to? Oczywiście – do wszystkiego można się przyzwyczaić, a stan permanentnego niewyspania szybko wejdzie nam w krew i nauczymy się z nim w miarę sprawnie funkcjonować. Nie zmienia to jednak faktu, że zbyt mała ilość snu oraz w skrajnych przypadkach bezsenność występujące długotrwale odbijają się na kondycji całego organizmu. Czas najwyższy przestać traktować sen jak marnotrawienie czasu – to chwila niezbędna dla twojego ciała, by naładować baterie i zregenerować się po ciężkim dniu. Oto kilka sfer, na które sen wpływa niezwykle istotnie:

  • Odpowiednia ilość zdrowego snu wpływa na prawidłową pracę układu krwionośnego. To oznacza, że dbając o regularne wysypianie się zmniejszamy ryzyko wystąpienia chorób wieńcowych, a nawet udaru mózgu.
  • Śpiąc zbyt krótko narażamy się na podwyższone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Bezsenność wpływa na insulinooporność, dlatego jeśli nie chcesz wkrótce odwiedzić diabetologa, lepiej porządnie się wysypiaj.
  • Zdrowy sen to najlepszy sposób na zachowanie wysokiej odporności. Niewyspany organizm jest bardziej podatny na infekcje, nie ma siły się „bronić”, przez co śpiąc zbyt krótko bardzo łatwo się przeziębiamy.
  • Zdrowie fizyczne to nie jedyny aspekt, na który sen ma istotny wpływ. Odpowiednia ilość snu, a zdrowie psychiczne to jedność – udowodniono, że ludzie z niską jakością snu o wiele częściej borykają się z nerwicą czy depresją.
  • Optymalna ilość snu jest bardzo ważna dla sportowców – wyspani jesteśmy bardziej wydolni fizycznie.
  • Najbardziej oczywisty wpływ sen wywiera na nasz układ nerwowy, który potrzebuje regularnego odpoczynku, by regenerować siły. Nie wysypiając się narażamy się na obniżoną zdolność umysłową, słabszą koncentrację i pamięć i rzecz jasna – nienajlepszy nastrój.
  • Osoby, którym zdrowy sen nie jest obcy wolniej przybierają na wadze. Jeśli chcesz cieszyć się ładną figurą, nie zaniedbuj tej sfery!
  • Śpiąc niedostatecznie długo narażamy się także na szereg innych, poważnych chorób: w tym chorobę Alzheimera, nadciśnienie, miażdżycę.

poduszka

QMED MDH PODUSzKA DO SNU STANDARD PILLOW  – 67,99 zł

Zdrowy sen – czyli jak długi?

Ile spać, by sen stał się naszym sprzymierzeńcem w walce o końskie zdrowie? Od lat badania niezmiennie wskazują, że optymalnym czasem snu w ciągu doby jest 8 godzin. Pamiętajmy, że co za dużo, to niezdrowo – sen 10 czy 12 godzinny nie przysłuży się naszemu zdrowiu bardziej, a jedynie wywoła uczucie otumanienia, a nawet bólów głowy.

Niedobór snu, a zdrowie widoczne gołym okiem

Jak rozpoznać, że niedobór snu lub bezsenność sieją spustoszenie w naszym organizmie? Oto kilka, fizycznych objawów, które mogą stanowić sygnał, że spędzasz zbyt mało czasu na zdrowym odpoczynku.

  • Zaburzenia łaknienia – niedobór snu zaburza prawidłowe działanie ośrodka głodu i sytości w mózgu. Jeśli zauważasz, że straciłeś bądź odwrotnie – zyskałeś nadmierny apetyt, najpewniej nie wysypiasz się zbyt dobrze.
  • Problemy z pamięcią – nie potrafisz znaleźć kluczy do domu lub zapominasz o ważnym spotkaniu? A może – pomimo spędzenia nocy przy książkach – zawalasz ważny egzamin? To poważna oznaka, że twoja pamięć zaczyna szwankować wskutek bezsenności.
  • Obniżona koncentracja – nie potrafisz skupić się na prostych rzeczach, trudno ci pozbierać myśli. Znaczy to tylko tyle, że twój mózg potrzebuje odrobiny wytchnienia.
  • Chorujesz częściej, niż zwykle – niedobór snu wpływa na obniżenie odporności organizmu, dlatego nie dosypiając narażasz się na częstsze infekcje.

spanie

Zdrowy sen, a uroda

Odpowiednia ilość przespanych godzin ma także niebagatelne znacznie dla tego, jak wyglądamy. To również idealny barometr ukazujący, że śpimy nieco zbyt krótko.

  • Śpiąc co najmniej 8 godzin  na dobę nasz organizm ma czas na regenerację – dotyczy to także skóry. Wyspana cera wygląda promienniej, a podrażnienia i niedoskonałości goją się na niej szybciej.
  • Będąc wyspanym z reguły nie musimy martwić się o sińce pod oczami, które doskwierają osobom niedosypiającym. Odpowiednia ilość snu istotnie wpływa na krążenie, dlatego cera ma zdrowy, prawidłowy koloryt.
  • Dbając o sen zmniejszamy ryzyko wystąpienia obrzęków pod oczami, a nawet cellulitu.
  • Piękne włosy i mocne paznokcie to kolejne zalety płynące ze zdrowego snu. Prawidłowo funkcjonujący układ krwionośny wyspanego organizmu doprowadza do komórek cenne składniki odżywcze, konieczne dla ich prawidłowego rozwoju.
  • Piękne i rozświetlone spojrzenie – nic dodać, nic ująć.

Proste sposoby na zdrowy sen

Jak już wiesz, sen, a zdrowie to niemal synonimy. Czas nauczyć się kilku metod na to, jak sprawić, by przesypiane godziny były naprawdę dobrej jakości. 8 godzin snu w byle jakich warunkach na niewiele się zda, dlatego zadbajmy, by odpływaniu w objęcia Morfeusza towarzyszyły nam:

  • Cisza – choć wielu z nas potrafi zasypiać w hałasie, sen w ciszy jest dla organizmu o wiele bardziej odprężający i nie spowoduje uczucia niepokoju. Alternatywą może być zasypianie do spokojnej, relaksującej muzyki.
  • Przewietrz sypialnię – nawet zimą zadbaj o to, by tuż przed położeniem się spać dobrze przewietrzyć pomieszczenie. Ten prosty zabieg bardzo ułatwia zasypianie.
  • Wygodny materac – skoro przesypiamy 1/3 doby, zatroszczmy się o wygodę i zdrowie kręgosłupa. Wybierzmy dobrej jakości materac, dostosowany do naszej wagi.
  • Odpowiednia temperatura – czyli zachowajmy złoty środek. W twojej sypialni nie powinno być zbyt gorąco, ale też nie za zimno. Skrajności w temperaturze to o wiele większe ryzyko bezsenności i zirytowania.

materac

Materac Janpol Wenus H3 160×200 – 884,00 zł

 

A jak wy dbacie o swój zdrowy sen?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz