By

W porannym pędzie zapominasz o zjedzeniu śniadania? Mam dla ciebie złe wieści – pomijając je, narażasz się nie tylko na złe samopoczucie, ale i na wiele groźnych chorób. Dziś parę słów o tym, dlaczego nie warto wychodzić z domu bez wrzucenia czegoś na ząb, a także jeden z moich ulubionych przepisów na zdrowe śniadanie.


Wpływ śniadania na organizm

Często słyszysz, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. W tym stwierdzeniu nie ma ani grama fałszu: po kilkugodzinnym, nocnym odpoczynku, ale i głodówce, ciało potrzebuje zastrzyku substancji odżywczych, by prawidłowo funkcjonować.

W dobie ciągłego pośpiechu, wiele osób za śniadanie uznaje kubek gorącej kawy, czy soku. Niestety, to za mało, aby pobudzić organizm do rozpoczęcia nowego dnia. A nie potrzeba tu wiele: nawet niewielkie, szybkie śniadanie pomoże ci “rozkręcić” ciało i umysł, pozytywnie zaczynając dzień.

Przyjęte podczas codziennego śniadania składniki mają ogromny wpływ na wydolność psychofizyczną, a więc podejmowanie wysiłku fizycznego i umysłowego w pierwszej części dnia. Okazuje się jednak, że ospałość i rozdrażnienie to nie jedyne efekty, które pojawią się, gdy pominiesz śniadanie. Inne z nich są zdecydowanie groźniejsze.

Pomijanie śniadań, a wpływ na metabolizm

Rezultaty odpuszczania porannego posiłku najszybciej zauważysz, przyglądając się funkcjonowaniu metabolizmu. Dowiedziono, że osoby jedzące śniadanie wykazują niższe poziomy glukozy oraz insuliny we krwi, jak również niski poziom cholesterolu. Ci, którzy rano nie jedzą żadnych posiłków, po latach takich praktyk mają o wiele wyższe stężenie powyższych substancji we krwi.

Wyższy poziom glukozy i cholesterolu często przekłada się na wzrost masy ciała. Wychodząc do pracy o pustym żołądku sprawiasz, że metabolizm przejdzie na zwolnione obroty, tym samym odkładając większą ilość tkanki tłuszczowej “na czarną godzinę”. Dodatkowo, nie jedząc śniadania możesz być niemal pewna, że za parę godzin łapczywie sięgniesz po coś bardzo kalorycznego, by uzupełnić braki. Poranne posiłki powinny pojawiać się u każdego, kto chce cieszyć się dobrym zdrowiem, ale i u tych, którzy planują zrzucenie zbędnych kilogramów. Niektórym może wydawać się to nieco paradoksalne, jednak niejedzenie śniadania skutkuje nie chudnięciem, a tyciem.

Co zyskasz, gdy zjesz rano śniadanie?

Nawet szybkie i nieskomplikowane śniadanie sprawi, że poczujesz różnicę. Uwierz, że warto odpuścić 20 minut dodatkowego snu, by przez resztę dnia czuć się po prostu lepiej. Oto zalety płynące z codziennego jadania śniadań:

  • Szybszy metabolizm,
  • Więcej energii,
  • Brak napadów głodu,
  • Lepsza koncentracja,
  • Mniejsze ryzyko otyłości,
  • Dobry nastrój,
  • Zmniejszenie ryzyka cukrzycy i chorób wieńcowych.

Co na śniadanie? Składniki, na które zwracaj uwagę

  • W śniadaniu najistotniejszą rolę odgrywa pełnowartościowe białko. To ono spowalnia wzrost glikemii i wyrzut insuliny, dzięki czemu zachowasz energię na dłużej.
  • Inne substancje, które powinny pojawić się w twoim śniadaniu to węglowodany złożone. Trawią się wolniej, dzięki czemu dodatkowo zadbają o odpowiednie stężenie glukozy we krwi i zapobiegną pojawieniu się uczuciu głodu.
  • To ważne, aby w twoim śniadaniu znalazł się również błonnik pokarmowy. Doskonale opóźnia procesy trawienne, a także poprawia pracę jelit.

Powyższe składniki wprowadzisz do codziennego śniadania, jeśli skomponujesz je z produktów zbożowych, warzyw, owoców, chudego mięsa, nabiału czy jaj. Oczywiście – nie musisz stosować wszystkich tych produktów jednocześnie, jednak im więcej, tym lepiej!

Pojemnik na drugie śniadanie – 18,99 zł

Kawa do śniadania – tak czy nie?

Każdy zakątek świata ma własną kulturę jedzenia śniadań. W Polsce mało kto wyobraża sobie je bez kawy czy herbaty. To dobre rozwiązanie – kofeina i teina naturalnie pobudzają i dostarczają organizmowi cennych antyoksydantów. Warto wypróbować także działanie yerby mate, która z rana dodaje jeszcze więcej energii, niż kawa.

Warto pomyśleć o dodatkowym nawodnieniu organizmu, którego potrzebujesz z samego rana. Najlepsza będzie dobrej jakości woda mineralna. Nie tak dawno sprawdziłam, jak sprawdza się szklanka wody z sokiem z cytryny po przebudzeniu – efekty okazały się naprawdę rewelacyjne. Poza dobrym nawodnieniem, zyskasz dodatkową dawkę energii i wzmożoną odporność.

Zdrowe i dietetyczne śniadanie – przepis

Chcę podzielić się z tobą przepisem na jedno z moich ulubionych śniadań. Nie dość, że na długo gwarantuje uczucie sytości, jest pyszne i szybkie w przygotowaniu.

Omlet ze szparagami

Składniki:

  • 2 jajka
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
  • Kilka szparagów
  • Przyprawy: sól, pieprz

Przygotowanie:

  1. Jajka rozbijam w misce i roztrzepuję na gładką masę. Dodaję przyprawy.
  2. Posiekany czosnek podsmażam na oleju, dodaję szparagi. Smażę wszystko 2-3 minuty.
  3. Na patelnię wlewam jajka i czekam, aż się zetną. Proces przyspieszysz, gdy patelnię zakryjesz pokrywką.
  4. Po kilku minutach omlet jest gotowy. Na wierzch możesz dodać pomidorki koktajlowe, lub plasterki rzodkiewki. Smacznego!

 

Patelnia do omletów – 85,50 zł

 

Czy pamiętasz o tym, by codziennie jeść zdrowe, dietetyczne śniadanie?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz