By

Choć wszyscy jesteśmy świadomi, że zdrowe jedzenie jest ważne, wielu z nas rezygnuje już na starcie sądząc, że trudno będzie pokonać dotychczasowe nawyki żywieniowe. To błąd – zdrowe odżywianie, wbrew ogólnemu przeświadczeniu wcale nie musi być trudne. Wokół tego tematu krążą stale także i inne mity – między innymi ten dotyczący ceny zdrowej żywności. Dziś udowodnię wam, że zmiana nie wymaga od was wielkich wyrzeczeń i grubego portfela.

Wielu z nas zna to doskonale – ciągle planujemy, że od jutra wprowadzimy do swojego jadłospisu zdrową żywność, jednak plany wciąż odwlekają się w czasie. Brakuje motywacji, a pokutujące mity dotyczące zmiany diety na lepszą stale nas zniechęcają. Tymczasem, nie chodzi tu wyłącznie o to, co wyląduje na twoim talerzu i czy będzie odpowiednio smaczne. W grę wchodzi przecież życie – dłuższe, z lepszym samopoczuciem i mniejszą podatnością na choroby.

Zdrowe jedzenie odbija się na twoim zdrowiu

Tak samo, jak to gorsze. Niestety, nie zawsze zastanawiamy się nad tym, co dzieje się z produktami, które fundujemy swojemu ciału. Jak wpływają na układ pokarmowy? Jak pracuje po nich nasz mózg? Tymczasem, wszystko, co dostarczamy ciału ma swoje odzwierciedlenie w jego pracy. Nieraz nie kojarzymy gorszego wzroku, wzdęć czy ospałości z naszym codziennym jadłospisem.

Należy zaznaczyć, że przecież dieta odzwierciedla się również w naszym wyglądzie zewnętrznym. Jedząc źle wyglądamy źle – widać to po kondycji skóry, włosów, mniejszym „blasku w oku”. Nie zapominajmy również o wpływie niezdrowych produktów na figurę. Dopiero wtedy, gdy żywieniowe grzeszki uwidocznią się w naszej aparycji zaczynamy się zastanawiać nad zmianami.

Zdrowe żywienie to też zdrowe nawyki

Pamiętajmy, że zdrowe odżywianie to nie tylko to zakupy w warzywniaku. Ważne jest i to, w jaki sposób i ile jemy. Jeśli chcesz rozpocząć zdrowe jedzenie, musisz pamiętać o kilku kwestiach, które obowiązkowo musisz wprowadzić w życie.

Posiłki niewielkie, lecz regularne

Jesz śniadanie, przez cały dzień nie potrafisz znaleźć chwili na porządny lunch, zaś wieczorem pochłaniasz ogromny talerz wysokokalorycznej kolacji? Zdrowe odżywianie bynajmniej nie powinno tak wyglądać. Pamiętaj, że jedzenie to nie tylko przyjemność – to przecież obowiązek względem twojego organizmu, który cały dzień ma pracować na najwyższych obrotach. Musisz zapewniać mu regularne i wysokojakościowe paliwo, inaczej nie spodziewaj się wydajnej pracy. Jedz regularne posiłki (3-5 dziennie) o niewielkiej objętości. Lepiej jeść mniej i częściej – taki sposób zapewni ci stałą dawkę potrzebnej do działania energii. Pod żadnym pozorem nie rezygnuj ze śniadania – pamiętaj, że to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, gwarantujący twojemu ciału „rozruch”.

Zdrowe żywienie to więcej warzyw i owoców

Jeśli w twojej diecie owoce i warzywa pojawiają się od święta, najwyższa pora to zmienić. To normalne, że nie wszystko ci smakuje – zwłaszcza, jeśli do tej pory żyłeś z roślinami na bakier, twoim kubkom smakowym niełatwo będzie się przyzwyczaić do smaku świeżego pomidora. Zacznij od tego, co najbardziej lubisz – odpowiednio przyrządzonej sałatki czy owoców w formie zdrowego deseru. Z czasem rośliny w wersji saute zaczną smakować ci bardziej.

Chcesz się zdrowo odżywiać? Czytaj składy

Zdrowe jedzenie to nie tylko owoce i warzywa, nad których składem nie musimy nadto się zastanawiać. W twojej diecie pojawią się inne produkty, jednak niezwykle ważne jest to, abyś wyrobił w sobie rozsądny nawyk czytania ich składów. Sięgaj po nabiał, przekąski czy soki pod warunkiem, że ich skład nie opiera się na sztucznych dodatkach i cukrze.

Zdrowe żywienie bez chemii

No właśnie – czego konkretnie się wystrzegać, chcąc jeść tylko zdrową żywność? Od teraz twoim wrogiem będą produkty wysokoprzetworzone, zawierające składniki takie jak olej palmowy, syrop glukozowo-fruktozowy, glutaminian sodu, sztuczne polepszacze smaku i zapachu. Nawet najzdrowszy surowiec w połączeniu z którąś z tych substancji nie wpłynie na twoje zdrowie dobrze.

Zamiast fast fooda, wybierz domowy obiad

Nawet, jeśli jesteś osobą zapracowaną, nie jest to argument przemawiający za spożywaniem śmieciowego jedzenia na mieście. Rozwiązań jest wiele – na przykład, możesz przygotowywać posiłki wieczorem, po powrocie do domu. W wygodnym opakowaniu zabierz je ze sobą do pracy lub szkoły, a niezdrowe fast foody przestaną cię kusić. Wykształć w sobie dobry nawyk gotowania w domu – w ten sposób zawsze wiemy, co znajduje się na naszym talerzu.f-black-blum-pudelko-na-lunch-box-appetit-zielone-bb-ba001

Black + blum pudełko na lunch box appetit zielone – 93,90 zł

Zdrowe jedzenie – zamienniki śmieciowych posiłków

Przyzwyczajenie do przekąsek z barów szybkiej obsługi może być silne, lecz i na nie znajdzie się skuteczna metoda. Chcąc wprowadzić zdrowe żywienie możesz przygotowywać zamienniki fast foodów w domowym zaciszu. Wystarczy, że ukochane frytki zrobisz z ziemniaków samodzielnie, piekąc je bez tłuszczu lub z odrobiną oliwy (rewelacyjnym pomysłem są również frytki z innych warzyw, np. z buraka). Zamiast hamburgera o tajemniczym składzie przygotuj kotleciki z ciecierzycy, pełnoziarnistej bułki i świeżych warzyw. Kochasz popcorn? Tu również sprawdzi się zamiennik w postaci prażonej ciecierzycy. Chemiczne sosy zamień na dipy domowej produkcji – oparte na jogurcie naturalnym i ziołach.

Zamiast kilogramów soli, które łatwo spotkać w produktach fast food doprawiaj swoje dania aromatycznymi przyprawami ziołowymi. Z czasem zorientujesz się, że taka opcja smakuje ci o wiele bardziej.

Zdrowa żywność musi kosztować?

Moda na zdrowe odżywianie sprawiła, że wiele restauracji wprowadziła w skład swoich menu produkty typu super foods. Poza tym, że są zdrowe, zwykle kosztują krocie, co przyczyniło do budowania wizerunku zdrowego jedzenia jako opcji drogiej, przeznaczonej dla „elit”. Zapomnieliśmy zupełnie o tym, że zdrowe produkty dostępne są praktycznie w każdym sklepie i wcale nie kosztują więcej, niż gotowe, niezdrowe dania. Co prawda – musimy poświęcić im więcej czasu i uwagi, jednak jeśli chcemy, aby w twoim jadłospisie zagościła zdrowa żywność, nie musisz mieć zawsze pod ręką jagód goji czy spruliny.

Co warto mieć w kuchni dla zdrowego żywienia?

Zdrowe odżywianie będzie jeszcze prostsze, gdy w twojej lodówce zawsze będą znajdowały się dobre jakościowo produkty. Dodatkowo – żaden z nich nie nadwyręży twojego portfela.

  • Otręby – zdrowy dodatek do jogurtów i domowych wypieków,
  • Pełnoziarnista mąka – do wyrobu domowego pieczywa ciast,
  • Żytni lub razowy chleb,
  • Pełnoziarnisty makaron i ryż,
  • Kasze – kuskus, jęczmienna, jaglana, gryczana,
  • Chudy twaróg,
  • Chude wędliny,
  • Ryby,
  • Pierś z kurczaka,
  • Jajka,
  • Jogurt naturalny,
  • Owoce i warzywa (dla wygody również mrożone).

Mając zawsze w domu taki zestaw zdrowych produktów nie musisz martwić się, że zabraknie ci pomysłów do przygotowywania zdrowych, pysznych posiłków. Zdrowa żywność nie musi być skomplikowana i droga – wystarczy odrobinę fantazji i odpowiedni plan.

Czego bezwzględnie unikać?

W opozycji do zdrowego jedzenia stoją produkty, których jak najszybciej musisz pozbyć się ze swojej kuchni. Nawet, jeśli do tej pory byłeś do nich bardzo przyzwyczajony, zaufaj – po niedługim czasie zapomnisz o ich smaku, a twój organizm będzie ci wdzięczny. Oto lista produktów, których powinieneś bezwzględnie unikać:

  • Produkty wysoko przetworzone, np. żywność gotowa,
  • Zupki błyskawiczne, galaretki, gotowe sosy w proszku,
  • Gotowe sosy takie jak ketchup,
  • Margaryny i „mixy z masłem”
  • Chipsy i inne solone przekąski,
  • Kremy do smarowania pieczywa,
  • Pieczywo pszenne, tostowe,
  • Biały cukier pod wszelkimi postaciami,
  • Słodzone dżemy i konfitury,
  • Mrożone pizze, frytki, zapiekanki,
  • Słodzone jogurty,
  • Rafinowane oleje roślinne,
  • Biała sól rafinowana,
  • Słodkie, gazowane napoje.

Całkiem sporo tego, prawda? To jasne, że każdy z nas od czasu do czasu popełni żywieniowy grzech, sięgając po coś z tej zakazanej listy. Ważne jednak, aby nie czynić z tych żywieniowych potknięć rutyny. Najlepiej, jeśli zadbasz o to, by powyższe produkty nie występowały w twojej kuchni – czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal.

Jak widać, zdrowa żywność wcale nie musi być skomplikowana w przygotowaniu, droga i niesmaczna. Aby odżywiać się zdrowo, potrzeba nam przede wszystkim chęci do zmian. Wtedy pozbycie się złych nawyków będzie o wiele prostsze, a skutki lepszego jedzenia odczujemy niezwykle szybko.

Jak u was przebiegała metamorfoza żywieniowa? 🙂

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz