By

Początek roku szkolnego lub akademickiego oddala cię od realizacji celu? Przez zajęcia w szkole lub na uczelni rezygnujesz z treningów? Teraz nie masz już wymówki! Podpowiadamy, jak znaleźć czas na ćwiczenia!

Paluszek i główka to szkolna wymówka! Odżegnywanie się od aktywności fizycznej to dość częsty problem młodych dziewczyn, które po wakacyjnej przerwie wracają do swojej edukacyjnej rutyny. Powód? Zajęcia w szkole czy na uczelni nie pozwalają im ćwiczyć regularnie. Tak przynajmniej twierdzą. Nie umniejszając wagi i trudu nauki, udowodnimy wam, że każda z was może wygospodarować czas na aktywność fizyczną. Zobaczcie, w jaki sposób zaplanować treningi w trakcie trwania roku szkolnego i roku akademickiego.

Sądzisz, że nie masz czasu na ćwiczenia? Nie musisz poświęcać na trening kilku godzin! Wystarczy, że będziesz aktywna 30-40 minut dziennie.

1. Przygotuj szablon

Twoim problemem jest to, że nie dostrzegasz ewentualnych możliwości i tzw. wolnych slotów. Pomocnym w tym narzędziem będzie tabela z planem tygodniowym podzielonym na dni i godziny. Dzięki niej zobaczysz, jak w rzeczywistości wygląda twoja siedmiodniowa rutyna. Tabela będzie materialnym, namacalnym dowodem, do którego w każdej chwili będziesz miała wgląd. Przygotuj szablon i nanoś na niego kolejne elementy. Możesz wykonać go odręcznie, w arkuszu kalkulacyjnym lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych i internetowych.

jak znaleźć czas na trening

Przykładowy szablon planu tygodniowego, na który możesz nanieść swój harmonogram (źródło: designyourlife.pl)

2. Sprawdź plan zajęć

Planowanie treningów zacznij od weryfikacji swoich zajęć szkolnych i uczelnianych. Dokładniej przejrzyj plan, analizując godziny poszczególnych lekcji i konwersatoriów. Upewnij się, ile czasu spędzasz w szkolnej ławie, o której zaczynasz i kończysz w poszczególne dni.

3. Analizuj plan w kontekście całego dnia

Nie wystarczy zobaczyć, jak długo przebywasz w szkole. Do lepszego zrozumienia harmonogramu swojego dnia niezbędne jest osadzenie go w szerszym kontekście, poczynając od momentu pobudki. Dolicz czas potrzebny na przygotowanie do wyjścia, następnie uwzględnij, jak długo zajmuje ci dotarcie do szkoły. Weź również pod uwagę inne stałe aktywności, np. zajęcia dodatkowe, korepetycje. Na koniec wyszukaj wszystkie luki i zakreśl je w tabelce; możesz oznaczyć je innym kolorem.

jak znaleźć czas na trening motywacja

Planowanie treningu wymaga przede wszystkim chęci i kreatywności. Nie zniechęcaj się i szukaj najlepszych rozwiązań.

4. Spójrz w perspektywie tygodnia

Wiesz, jak wyglądają poszczególne dni. Teraz przyjrzyj się tabeli w kontekście całego tygodnia. Planując treningi, musisz określić:

  • liczbę wolnych slotów, czyli wszystkich wolnych godzin w swoim grafik;
  • liczbę treningów, czyli ile razy w tygodniu chciałabyś ćwiczyć;
  • rodzaje treningów oraz ich cele – na tej podstawie oszacujesz długość jednej sesji treningowej;
  • dni regeneracji, czyli odstępy między poszczególnymi sesjami;
  • w jakich porach dnia możesz ćwiczyć – pomyśl o tym z perspektywy własnej wygody: czy wolisz trenować rano / wcześniej wstawać, czy preferujesz popołudniowe lub wieczorne ćwiczenia (po zajęciach).

Znając te parametry, jeszcze raz przeanalizuj swój harmonogram.

Kluczowe dla kolejnego etapu będzie także zdeklarowanie chęci bądź jej braku do korzystania  z usług profesjonalnej placówki (klubu lub siłowni). Zobacz, czym się kierować podczas ich wyboru (klik!).

5. PLANOWANIE

Planowanie przypomina układanie na wpół poskładanych puzzli: większa część jest dopasowana, ale brakuje jeszcze kilku fragmentów. Dobieranie elementów układanki też rządzi się pewnymi regułami. Oto kilka wskazówek:

  • dni z bardzo napiętym grafikiem: je warto przeznaczyć na dni regeneracji lub krótkie, ale intensywne treningi metaboliczne;
  • luźniejsze dni: treningi dłuższe, pełne sesje. W tygodniu zapewne będą to popołudnia lub poranne zmiany (przed zajęciami);
  • pamiętaj o weekendach: sobota i niedziela nie powinny umknąć twojej uwadze;
  • uwzględnij zajęcia z WF-u;
  • gdy danego dnia masz mniej czasu / coś ci wypadło: regularną sesję w klubie fitness zastąp treningiem w zaciszu domowym lub ćwiczeniami na świeżym powietrzu – zaoszczędzisz czas potrzebny na dotarcie do i z siłowni.

Dobrym rozwiązaniem są treningi zaraz po zajęciach. Idąc do szkoły z zapakowaną torbą sportową, zmniejszasz ryzyko rezygnacji z ćwiczeń. Po powrocie do domu mogłabyś prędko znaleźć jakąś wymówkę.

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Trening uczennicy i studentki – jak znaleźć na niego czas?"

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany

Ja mam zasadę, że ćwiczenia traktuję jako dodatkową godzinę pracy. To jest po prostu obowiązek. A innych obowiązków mam raczej nie mało, na pewno więcej niż przeciętna studentka – myślę, że najważniejsza jest konsekwencja 🙂

Chyba najważniejsza jest systematyczność, po jakimś czasie organizm się przyzwyczaja. Ja codziennie rano poświęcam 30 min na trening Zostań Fit. Nowa Ty w 180 dni Natalii Gackiej i teraz to już jest taka rutyna, że nawet nie zauważam, że wstaję tę godzinkę wcześniej 🙂

wpDiscuz