By

Suplementacja jest popularnym sposobem wspomagania efektów ćwiczeń – tych, które mają na celu pomóc w zgubieniu zbędnych kilogramów jak i tych, które stosują osoby chcące zwiększyć masę mięśniową. Zanim podejmiesz decyzję o stosowaniu jakichkolwiek suplementów, powinnaś poznać kilka zasad zdrowego ich zażywania.

Suplementy diety. Nie daj się reklamom

Media zasypują nas reklamami cudownych środków, które mają w magiczny sposób pozbyć się nadwagi czy cellulitu. Nie powinnaś nabierać się na tego typu przekazy – wybór odpowiedniego suplementu diety powinien być uzależniony od indywidualnego przypadku. Zapoznaj się z regułami bezpiecznego wybierania suplementów i odżywek tak, by mogły ci odpowiednio służyć. Oto kilka kroków, które powinnaś podjąć, zanim zdecydujesz o zakupie.

Odżywki i suplementy – 5 zasad, którymi się kieruj

1. Dlaczego chcesz stosować suplementy?

Czy czujesz, że mogą realnie ci pomóc, a może ulegasz modzie lub reklamom? Pamiętaj, że podstawą zdrowia i dobrej sylwetki zawsze będzie odpowiednio zbilansowana dieta. Jeśli spełniasz ten warunek, a oczekujesz jeszcze lepszych efektów, możesz zainteresować się suplementami i odżywkami. Jeśli jednak oczekujesz, że te zastąpią ci zdrowy posiłek czy rozgrzeszą cię z braku ruchu – nie tędy droga!

2. Co jest twoim celem?

Budowa masy mięśniowej, czy zgubienie zbędnych kilogramów? Ustal cel, w osiągnięciu którego suplementy miałyby ci pomóc. Zażywanie ich bez jasno określonego kierunku nie ma większego sensu.

3. Suplementy w parze z dietą

Jak sama nazwa wskazuje, suplement diety uzupełnia twój jadłospis, nie odwrotnie. Twoja dieta powinna być zbilansowana, lecz ukierunkowana na cel, który określiłaś w poprzednim kroku. Dopiero, gdy przeanalizujesz średnie spożycie węglowodanów, białka i tłuszczy, powinnaś przejść do wyboru suplementu.

4. Czytaj etykiety

Nie wierz w ładne opakowania i zapewnienia producentów. Zwracaj uwagę na skład odżywek i suplementów – nie zawsze cena idzie w parze z jakością. Nieraz tańszy produkt jest bogatszy w substancje odżywcze niż ten, który czaruje piękną szatą graficzną i szokuje ceną.

5. Bierz tyle, ile należy

To, że zażyjesz więcej odżywki nie oznacza, że uzyskasz lepszy efekt. Ściśle trzymaj się zalecanych dawek, a unikniesz skutków ubocznych. Problem ten często dotyczy osób, które w nieodpowiednich ilościach stosują suplementy na masę.

Suplementy diety na odchudzanie

  • Jeśli twoim celem jest utrata wagi, postaw na suplementy i odżywki zwiększające zapas energii i poprawiające efektywność ćwiczeń. Pomogą ci w tym specyfiki BCAA.
  • Dobrze zadziałają specyfiki, które poprawiają przemianę materii, takie jak koenzym Q10.
  • W wielu przypadkach, przydatnym wspomagaczem okazuje się hoodia, czyli środek zmniejszający łaknienie.

Zanim zastosujesz suplementy diety na odchudzanie, zastanów się, czy jest to konieczne. Być może wystarczą drobne zmiany w codziennej diecie lub częstszy ruch?

1. Ostrovit, BCAA – od 35,66 zł
2. Swanson, koenzym Q10 – od 58,74 zł
3. Now Foods, Hoodia – 109,00 zł

Suplementy na masę

Chcesz zbudować masę mięśniową? Jeśli tak, twoim sprzymierzeńcem jest trening siłowy.

  • Najczęściej polecanymi suplementami, które budują mięśnie są kreatyna, białko serwatkowe, tauryna.
  • Regenerację mięśni po treningu przyspiesza HMB, co przyda się, gdy trenujesz bardzo intensywnie. Z kolei stosując CLA, wraz ze wzrostem tkanki mięśniowej zredukujesz masę tłuszczową.
  • Kulturyści sięgają często po mieszankę ZMA, która zwiększa poziom testosteronu, redukując jednocześnie ilość kortyzolu w organizmie. ZMA polepsza ogólną wydolność organizmu.

W przypadku suplementów na masę należy być szczególnie ostrożnym. Dobieraj je ściśle do specyfiki treningu i stosuj tylko w zalecanych dawkach. Zażywane w nadmiarze, mogą przynieść bardzo przykre konsekwencje.

1. Vitalmax, kreatyna – 30,11 zł
2. Olimp, HMB – od 58,90 zł
3. Scitec, ZMA – 22,90 zł

 

Suplementy na większą wydolność

  • Są popularne zwłaszcza wśród biegaczy. Jeśli zależy ci na tym, by twoje ciało było skłonne do dłuższych i częstszych ćwiczeń, sięgaj po odżywki z węglowodanami. Spotkasz je np. w formie zdrowych batonów czy żeli.
  • W przypadku stosowania odżywek z węglowodanami, aktywność fizyczna jest szczególnie ważna. Jeśli wysiłku energetycznego będzie mniej niż przyjmowanej energii, narażasz się na przyrost tkanki tłuszczowej.
  • Po treningu wytrzymałościowym, należy uregulować poziom aminokwasów. W tym celu sprawdzają się odżywki proteinowo-węglowodanowe.

1. Activlab, żel węglowodanowy – 3,99 zł
2. Activlab, odżywka węglowodanowa – 14,90 zł

Te suplementy zażywaj bez obaw

Jeśli nie chcesz zażywać żadnych ze specjalistycznych środków, możesz sięgnąć po te, które przydadzą się każdemu z nas – niezależnie od poziomu aktywności fizycznej.

  • Codziennie warto suplementować kwas Omega-3, pochodzący z bezpiecznego i sprawdzonego źródła.
  • Modnym suplementem w ostatnim czasie jest… czerwony burak w proszku. Zdecydowanie lepiej jest jeść go w nieprzetworzonej formie, jednak badania wskazują, że także ten zasuszony przynosi pozytywne efekty. To wygodny sposób na dodanie buraka np. do smoothie.
  • Spirulina to kolejny, modny superfood. Trzeba mu jednak przyznać, że naprawdę działa: wspomaga odchudzanie, dodaje energii i obniża poziom cholesterolu.
  • Probiotyki sprawdzą się zwłaszcza u tych osób, które chcą zadbać o zdrowie układu trawiennego, a tym samym – wspomóc smukłą linię.

 

Stosujecie suplementy, by wspomóc efektywność ćwiczeń?

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz