By

Ma więcej witaminy C niż cytrusy, więcej beta-karotenu niż marchew. Jednocześnie jest niewielka, niepozorna, łatwo dostępna – rukiew wodna swoją prezencją z pewnością nie zdradza niesamowitych właściwości, o jakie posądzają ją dzisiejsi naukowcy. Roślina doceniana była już w czasach antycznych, dziś z kolei coraz częściej słyszymy opinie, jakoby miała by być najzdrowszą na świecie. Ile w tym prawdy? Sprawdźcie, co warto wiedzieć o rzeżusze wodnej.

Krótka historia rzeżuchy wodnej

Rukiew wodna, zwana również rzeżuchą wodną to roślina kapustowata, które swoje początki ma już w starożytności. Już wówczas znano ją z rozmaitych, prozdrowotnych atutów, takich jak chociażby łagodzenie zaparć czy kaszlu. W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o nowych odkryciach dotyczących rukwi. Spora grupa badaczy opowiada się również za tezą, że dzięki wielości dobroczynnych dla zdrowia składników rukiew wodna to najzdrowsza roślina dzisiejszego świata.

Co skrywa rukiew?

Czym zasłużyła sobie rzeżucha wodna na szlachetne miano tej najzdrowszej? Okazuje się, że trudno o warzywo zawierające podobne ilości minerałów i witamin. Rukiew wyprzedziła w tym rankingu brokuły, pomidory czy jarmuż.

W rukwi wodnej znajdziemy przede wszystkim pokaźne ilości dobroczynnej witaminy C (ponad 40mg w 100g). To więcej niż cytrusy! Tuż za nią znajduje się niemały zapas witamin z grupy B, a także A, K oraz E. Należy dodać, że rzeżucha wodna to prawdziwa kopalnia kwasu foliowego, luteiny i flawonodiów.

Jeśli chodzi o minerały, to w tej niepozornej roślince możemy spodziewać się przede wszystkim niemałej dawki wapnia (ok. 120mg na 100g). Znajdziemy w niej również fosfor, potas, magnez, żelazo, sód i cynk.

Rukiew wodna – hodowla

Rzeżucha wodna to warzywo, które łatwo zdobyć właściwie przez większość roku – okres jej zbiorów trwa od kwietnia do września. Łatwo możemy uprawiać ją również samodzielnie, w doniczce. Jak nazwa wskazuje, w naturalnym środowisku spotkamy ją głównie w okolicach zbiorników wodnych.

f-emsa-doniczka-na-ziola-potrojna-fresh-herbs-biala-em-515352

EMSA Doniczka na zioła potrójna Fresh Herbs biała – 135,00 zł

Rzeżucha wodna i jej wpływ na zdrowie

Czas przyjrzeć się temu, jak rukiew faktycznie wpływa na ludzki organizm. Pierwszą i najczęściej przytaczaną jej zaletą jest działanie antynowotworowe. Badania wskazują, że rzeżucha wodna skutecznie neutralizuje związki chemiczne, które u palaczy przyczyniają się do powstawania raka płuc. Rukiew zmniejsza również ryzyko zachorowania na raka piersi. Mało tego – podejrzewa się, że gdy nowotwór już powstanie, rzeżucha wodna może opóźniać jego wzrost, a tym samym stanowić doskonałe uzupełnienie leczenia.

Ponadto, rukiew wodną ceni się za kilka innych, ważnych dla zdrowia atutów:

  • Ma działanie wykrztuśne, dzięki czemu skutecznie zmniejsza kaszel,
  • Pomaga leczyć reumatyzm,
  • Jest moczopędna, dzięki czemu doskonale sprawdza się w detoksie,
  • Bogactwo witamin sprawia, że rukiew stosowana jest podczas awitaminozy,
  • Poprawia pracę wątroby i układu krwionośnego,
  • Zapobiega chorobom tarczycy,
  • Wspomaga pracę układu pokarmowego,
  • Zapobiega zaparciom,
  • Poprawia nastrój skuteczniej, niż słodycze :)

Wpływ rukwi na urodę

Zdrowie to nie jedyne pole, w którym rzeżucha wodna może dać spory popis. Badania udowadniają, że to warzywo pozwoli nam również zachować młody wygląd skóry. Rukiew zwalcza zaczerwienienia, obrzęki, spłyca drobne zmarszczki. Wszystko to dzięki beta-karotenowi oraz odmładzającym antyoksydantom – witaminom C i E.

Watercress Bread Salt Bread And Butter Frisch

Jak jeść rzeżuchę wodną?

Słyszałam, że na weselu księcia Williama oraz księżnej Kate podano tartę z rukwią i szpinakiem. Niewątpliwie fakt, że roślina ta występuje na stołach koronowanych głów wskazuje, że krążące pogłoski najpewniej nie mijają się z prawdą. Rukiew, dzięki swojemu wyrazistemu, nieco pieprzowemu smakowi doskonale sprawdzi się jako składnik sałatek, dodatek do mięs, zup, ale także i zdrowych koktajli. Osobiście, uwielbiam chrupać ją również w wersji solo.

f-camry-cr4058

Blender Camry CR4058 – 140,00 zł

Czy każdy może jeść rukiew?

Istnieje kilka przeciwwskazań, których powinniśmy być świadomi włączając rzeżuchę wodną w swoją dietę. Po pierwsze – nie przesadzajmy z jej ilością, ponieważ spożywana w nadmiarze może doprowadzić do podrażnienia dróg moczowych. Po drugie – jest grupa osób, które nie powinny spożywać rukwi. To przede wszystkim chorzy na wrzody żołądka, jelit, oraz na zapalenie nerek.

Przepis na zielone smoothie z rukwią

Rzeżucha wodna to niewątpliwie modne superfood, przez co często możemy spotkać ją w składach zdrowych koktajlów w ekstrawaganckich knajpach. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie zielonego smoothie samodzielnie – taniej i z większym polem do popisu.

Potrzebne nam będą:

  • Garść rukwi wodnej
  • ½ dużego banana
  • ½ awokado
  • 4 łyżki soku z cytryny
  • ½ pęczka natki pietruszki
  • ½ szklanki niegazowanej wody

Wszystkie składniki blendujemy ze sobą aż do uzyskania gładkiej masy i… gotowe. Nasz zdrowy koktajl z rukwią jest gotowy do spożycia. Polecam sięgać po niego rano – daje niesamowity zastrzyk energii. Pamiętajcie, że do zielonego smoothie możecie dodać to, czego dusza zapragnie. Chcecie, by było słodsze? Dorzućcie więcej banana, lub nieco mango. Amatorzy kwaśnych smaków – podobnie jak ja – mogą poszaleć z cytrusami, czy jagodami.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz