Dobry wygląd nie oznacza, że mamy wyglądać jak modele z czasopism modowych. To rozmowa o pracę, a nie wybieg. Na pierwszym spotkaniu z szefem trzeba jednak wyglądać dobrze, co należy rozumieć - właściwie do sytuacji. T-shirt lub koszula w kratę, nie są odpowiednie dla kandydata, tak samo jak garnitur od światowych projektantów mody. Czarna marynarka, biała koszula i klasyczne jeansy sprawdzą się zawsze.
Komunikatywność to niezwykle pożądana przez pracodawców cecha, dlatego nie wolno unikać kontaktu wzrokowego z pracodawcą. Pewność siebie również rekruterzy poczytują na plus, pod warunkiem, że kandydat nie przeszarżuje - zbytni luz, przejmowanie prowadzenia rozmowy, to niebezpieczne zachowania.
Niektórzy naukowcy pokusili się nawet o stworzenie algorytmu, który pozwoli ustalić, z jaką siłą należy uścisnąć dłoń w czasie spotkania, by wypaść dobrze. Tak na serio liczy się jednak co innego: jeśli podajemy komuś dłoń, zwłaszcza po raz pierwszy, trzeba to zrobić zasadniczo. Bardzo ważne jest również to, by ręka nie była spocona lub tłusta. Na wszelki wypadek, można przed rozmową posypać ją talkiem do rąk.
Tuż przed wejściem na rozmowę napij się kilku łyków wody. To delikatny zastrzyk energii i błogosławieństwo dla strun głosowych. Chrypka, kaszel, odchrząkiwanie nie są mile widziane przez potencjalnego pracodawcą. Również dlatego nie powinno się przed rozmową pić herbaty, która wysusza śluzówkę strun głosowych. Lepiej wypić wodę rano i tuż przed spotkaniem.
Stres sprawia, że trudno zebrać myśli, słowa ułożyć w zwięzłą wypowiedź i trzymać wątek w czasie wypowiedzi. Dlatego opanowanie stresu jest kluczową sprawą dla każdego kandydata. Naukowo dowiedziono, że systematyczny sport na stałe obniża poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, co oznacza, że ludzie, którzy ćwiczą potrafią lepiej panować nad sobą w stresującej sytuacji. Ale są również sposoby, które pozwalają opanować stres na chwilę przed trudną sytuacją. Trzeba zostać tylko ze sobą na około 5 minut i w tym czasie regularnie oddychać. Niezbyt głęboko, by nie doszło do hiperwentylacji. W ostatnich minutach można wziąć 5 głębokich oddechów, z krótkim zatrzymaniem powietrza w płucach i długim wypuszczaniem go przez usta.
Kłamstwo ma krótkie nogi i to jest święta prawda. Nie warto chwalić się w CV, że znamy 4 języki obce, skoro w rzeczywistości znamy jeden i to niezbyt dobrze. Okłamanie pracodawcy na pierwszym spotkaniu nie wróży niczego dobrego. Lepiej jest powiedzieć uczciwie : „nad językiem hiszpańskim wciąż jeszcze mocno pracuję”, aniżeli „ tak, mówię w stopniu komunikatywnym”.
Uczciwość to najważniejsza cecha pracownika. Nie można grzebać jej na pierwszym spotkaniu.