Poznaj tłuszcze w swojej diecie

20 stycznia 2015 at 12:11  •  0 Comments

By

Tłuszcz jest jednym z podstawowych składników odżywczych. Szukając o nim informacji, natrafisz na mnóstwo sprzecznych opinii na jego temat. Nic dziwnego. Nie ma jednego tłuszczu, a wiedza, którą dysponujemy, zmienia się coraz szybciej. Możesz się bez trudu pogubić. Dlatego przedstawiamy uporządkowane informacje o rodzajach tłuszczów w diecie człowieka.

Jeśli spodoba Ci się jakiś produkt, kliknij w jego zdjęcie aby porównać ceny i kupić go taniej w Internecie.

Dozownik na oliwę 150 ml

Dozownik na oliwę 150 ml

Tłuszcz uchodzi za wroga diety. Obarczamy go winą za brzydkie wałeczki i dodatkowe kilogramy. Nie jest to do końca prawda. Fakt: tłuszcze są wysoko kaloryczne (1 g = 9 kcal), ale przez to są bardziej sycące. Ponadto odgrywają ogromny udział w procesach metabolicznych i wspierają pracę organizmu. Niektóre witaminy rozpuszczają się tylko w tłuszczach. Od nich zależy też prawidłowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej i cieplnej. Mają zbawienny wpływ na układ krwionośny i neurologiczny. Ale! Zalety dotyczą dobrych tłuszczów.

Zanim przystąpisz do rozsądzania, który tłuszcz jest dobry, a który zły, warto, byś dowiedziała się, jakie tłuszcze istnieją w ogóle.

1. Tłuszcze nasycone:

Do tłuszczy nasyconych zaliczamy głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Ich źródłem są: masło, sery, mleko, jaja (ogólnie nabiał), smalec i mięso. Do tej grupy należą także niektóre tłuszcze roślinne, np. olej kokosowy. Zaleca się ograniczać nasycone kwasy tłuszczowe, gdyż w nadmiarze wywołują wzrost cholesterolu i problemy z gospodarką cukrową (wyjątek stanowią jajka, gdyż są źródłem kwasów nienasyconych). Całkowite wykluczenie nie jest konieczne.

Olej kokosowy Bio Planet

Olej kokosowy Bio Planet

2. Tłuszcze nienasycone

Pod tą nazwą kryją się dwa rodzaje kwasów: jednonienasycone (powszechnie nazywane 0mega-3) i wielonienasycone (omega-6). Uznaje się je za tłuszcze zdrowe, jednak jest to duże uproszczenie. To prawda, mają bardzo korzystny wpływ na organizm. Pozytywnie działają na gospodarkę glukozową i lipidową (obniżają cholesterol), wspierają absorpcję witamin oraz pracę układów nerwowego i sercowo-naczyniowego. I znów pojawia się ALE. Osiągniemy to tylko przy odpowiednim stosunku kwasów omega-3 do omega-6. Proporcja 1:5 jest najlepsza dla naszego zdrowia.

Kwasy jednonienasycone m.in.: tłuste ryby (morskie), jaja kurze (najlepiej z wolnego wybiegu), olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej ryżowy, orzechy włoskie, migdały, olej lniany WYSOKOLINOLENOWY (olej budwigowy), awokado

Kwasy wielonienasycone m.in.: olej lniany NISKOLINOLENOWY, olej słonecznikowy, olej kukurydziany, olej z pestek winogron, olej z pestek dyni, olej sezamowy, olej sojowy, olej krokoszowy

Olej lniany budwigowy

Olej lniany budwigowy

3. Tłuszcze trans

Tłuszcze trans to wysoko przetworzony produkt powstały w wyniku procesu  katalitycznego uwodornienia. W trakcie tłuszcze w postaci płynnej są utwardzane, by na nasze stoły pojawić się w formie długowiecznych kostek margaryny. Dzięki uwodornieniu tłuszcz staje się odporny na działanie powietrza, więc nie psuje się. Należy wykluczyć je z diety. Badania wykazały, że źle wpływają na zdrowie człowieka. W składzie produktów kryją się pod określeniami: utwardzony, uwodorniony, cukierniczy. Zastanów się dwa razy, zanim wrzucisz je do koszyka.

Tytanowa patelnia do ryb z odczepianą rączką

Tytanowa patelnia do ryb z odczepianą rączką

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz