By

Choć czas ich świetności minął latem, nie warto zapominać o pomidorach – ich spożywanie w okresie jesienno-zimowym zagwarantuje nam doskonałą odporność. Które z nich będą najzdrowsze? Jakie dodatkowe korzyści wyniesiemy jedząc pomidory na zimę?

Właściwości odżywcze pomidorów

Ten słoneczny, znany nam wszystkim owoc swoją prozdrowotną rolę pełni dzięki szeregowi dobroczynnych substancji, wśród których zdecydowanie wyróżnia się likopen. Czym się wyróżnia? To najsilniejszy przeciwutleniacz z grupy karetonoidów, niezwykle trwały (odporny na obróbkę termiczną).

Dodatkowo, w pomidorach znajdziemy niemal cały alfabet witamin, w tym witaminę A, K, E, C oraz witaminy z grupy B. Wśród minerałów zawartych w tych owocach dominuje wapń, zaś zaraz za nim znajduje się przyzwoita dawka żelaza, potasu, bromu, magnezu i fosforu.

Jesz pomidory? Choroby nie mają szans

Jak bogactwo cennych właściwości odżywczych zawartych w pomidorach przekłada się na nasze zdrowie?

  • Okazuje się, że pierwsze skrzypce gra tu wspomniany likopen, który dzięki własnościom przeciwutleniającym zapobiega rozwojowi nowotworów (w szczególności prostaty i macicy).
  • Pomidory to doskonały sposób na zachowanie odporności organizmu. Mają dużą zawartość witaminy C, dzięki czemu jedzenie pomidorów na zimę poprawia zdolności obronne organizmu, ale i leczy istniejące już infekcje.
  • Kolejnym z atutów pomidorów jest działanie moczopędne, co przekłada się na obniżenie ciśnienia krwi, a tym samym – poprawę pracy serca.
  • Brom zawarty w pomidorach doskonale wspomaga pracę układu nerwowego, gwarantując nam dobrą pamięć i koncentrację.
  • Pomidory to także cenne źródło błonnika pokarmowego, który wspomaga trawienie.

pomidor

Pomidory na zimę – tak czy nie?

Świeże pomidory najłatwiej jest kupić latem – wtedy też możemy pozwolić sobie na owoce pochodzenia polskiego, dojrzewające w naturalnych warunkach. Gdy za oknem chłód, jesteśmy zmuszeni kupować droższe pomidory na zimę hodowane w szklarniach, czy też te pochodzenia zagranicznego, co wzbudza obawy związane z ich transportem. Wielu z nas decyduje się na pomidorowe przetwory – w tym pomidory w puszce. Czy to dobry wybór?

Większość konserwowanych produktów zawiera bisfenol, który podejrzewany jest o wywoływanie otyłości i problemów natury hormonalnej. O ile same puszkowane pomidory nam nie zaszkodzą, to dodawany do nich zmiękczacz na pewno nie przyniesie naszemu zdrowiu korzyści. Jeśli jednak już musimy kupować puszkowane pomidory na zimę, jak najszybciej przełóżmy je do osobnego naczynia – bisfenol zawarty jest bowiem także i w metalu, z którego powstała konserwa.

Ketchup i przecier – zdrowe czy nie?

Innymi popularnymi przetworami, w których często poszukujemy substytutu pomidora na zimę są ketchup i przecier pomidorowy. Popularnie twierdzi się, że raczej lepiej ich unikać, jednak to przekonanie powinniśmy włożyć między bajki. Wszystko zależy od składu produktu – ketchup czy przecier z zawartością maksymalnie naturalnych składników będzie dla nas równie zdrowy co zwykły pomidor. Co ciekawe – te produkty mogą okazać się jeszcze zdrowsze od surowca, gdyż w wyniku obróbki termicznej pomidora ilość likopenu nie maleje, lecz… wzrasta.

ketchup

Krokus Ketchup Z Przetartych Pomidorów – 5,88zł

Pomidory przepisem na urodę

  • Warto wspomnieć o właściwościach pomidorów korzystnych dla naszej urody. Sęk tkwi przede wszystkim w wysokiej zawartości witamin C, A i E. Pierwsza z nich uszczelnia naczynia krwionośne, co jest niebywałą korzyścią zwłaszcza dla posiadaczek cer naczyniowych i wrażliwych. Witaminy A i E, zwane witaminami młodości zadziałają odmładzająco, stymulując do wzrostu włókna kolagenowe. Ponownie należy zauważyć dobroczynne własności likopenu, który jako antyoksydant zapobiega procesom starzeniowym skóry.
  • Pomidory to także naturalny filtr UV – ich jedzenie sprawi, że twoja skóra będzie bardziej odporna na działanie promieniowania słonecznego. Pojawia się tu zatem kolejna korzyść, jaką zapewnią nam pomidory – choroby skóry, takie jak czerniak będą nam znacznie mniej zagrażały.

Jak dbać o wygląd z użyciem pomidorów? Możesz przygotować najprostszą maseczkę, nakładając cienkie plastry owocu na twarz. Na rynku dostępne jest również mnóstwo kosmetyków bazujących na pomidorach. Nie zapominajmy, że o urodę należy dbać przede wszystkim od wewnątrz – zatem, włączmy pomidory do codziennej diety.

clarena
Clarena Tomato Cream Krem przeciwzmarszczkowy z pomidorem – 72,00zł

Jak jeść pomidory, by były najzdrowsze?

  • Jak wspomniałam, nie warto obawiać się przetworów pomidorowych pod warunkiem, że mają dobry, pewny skład. Gdy nie mamy możliwości sięgnąć po świeże pomidory z pewnego źródła, dobrze jest sięgnąć po dobrej jakości ketchup – zwracajmy jednak uwagę, by nie zawierał cukru, niepotrzebnych konserwantów czy substancji smakowych.
  • Unikajmy pomidorów puszkowanych, jednak gdy już je wybieramy, zaraz po zakupie przełóżmy zawartość konserwy do osobnego naczynia.
  • Zaprzyjaźnijmy się z zupą pomidorową – pomidory po obróbce cieplnej są jeszcze bogatsze w likopen.
  • Przyrządzając pomidory w piekarniku lub na patelni użyjmy oliwy z oliwek – wspomoże ona proces przyswajania likopenu.
  • Pomidor to obowiązkowy składnik zdrowej sałatki, jednak uważajmy na zestawianie go z zielonym ogórkiem – posiada on enzym, który niszczy witaminę C.
  • Kupując świeże pomidory zawsze myjmy je przed spożyciem.
 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
wpDiscuz