By

Borykasz się z uporczywymi problemami gastrycznymi takimi jak biegunki czy bóle brzucha, choć starasz się, aby twoja dieta była zdrowa i urozmaicona? Być może padłeś ofiarą nietolerancji laktozy. O tym przykrym schorzeniu mówi się coraz głośniej i nic dziwnego – szacuje się, że nawet 30% dorosłych Polaków może doświadczać dolegliwości wynikających ze spożywania produktów mlecznych. Choć z drugiej strony barykady pojawiają się częste głosy mówiące, że problem jest „naciągany”, nie można go lekceważyć – w innym razie, nietolerancja laktozy może wyrządzić naszemu zdrowiu spore problemy!

Ja też to zauważam – w ostatnim czasie pojawiają się swojego rodzaju „trendy” na to, aby odstawiać substancje spożywcze, które do tej pory bezproblemowo służyły nam od całych wieków. Również z dystansem podchodzę do osób, które bez jakiejkolwiek refleksji i diagnostyki swojego stanu zdrowia zaczynają traktować gluten czy laktozę jak największe zło. Bywa bowiem, że wskutek dostosowania genetycznego nasz organizm całkiem dobrze radzi sobie z ich trawieniem, co jednocześnie nie przynosi mu negatywnych rezultatów. Sprawa wygląda inaczej, gdy nasze ciało jawnie daje nam do zrozumienia o nietolerancji pokarmowej, a my mimo to sygnały bagatelizujemy.

Czym właściwie jest nietolerancja laktozy?

To nic innego jak niezdolność do trawienia enzymu pochodzącego z mleka i jego przetworów, zawieranego także w produktach takich jak pieczywo, słodycze, produkty sproszkowane czy płatki śniadaniowe. Nietolerancja spowodowana jest z niedoborem lub całkowitym brakiem enzymu trawiącego laktozę w organizmie, wskutek czego nie może zostać ona rozłożona na cukry proste, a tym samym – poprawnie wchłaniana.

Kiedy podejrzewać nietolerancję?

Możesz przypuszczać, że nietolerancja laktozy dotyczy także ciebie, gdy zauważysz u siebie poniższe dolegliwości (następujące bezpośrednio po spożyciu produktów mlecznych). Skala dolegliwości zwykle równa się ilości spożytej laktozy. Niepokoić powinny:

  • Biegunki
  • Nadmierne wydzielanie gazów
  • Wzdęcia
  • Bóle brzucha
  • W skrajnych przypadkach – nudności i wymioty

i-lactofree-arla-mleko-bez-laktozy-1-5-1l

Szeroki wybór produktów bez laktozy znajdziesz tutaj

Diagnostyka i leczenie

Pamiętajmy, że samodzielne stwierdzenie nietolerancji może być niewystarczające. Gdy mamy podejrzenia, że laktoza wyraźnie nam nie służy, warto wybrać się do lekarza, którzy przeprowadzi badanie udowadniające, że cierpimy na niedobór enzymu ją trawiącego. Gdy badanie potwierdzi nasze przypuszczenia, będziemy zmuszeni zrezygnować ze spożywania produktów mlecznych oraz tych, które w swoich składach zawierają laktozę. Aby mimo to dostarczać organizmowi odpowiednią ilość wapnia, warto wprowadzić do codziennej diety warzywa strączkowe, orzechy i suszone owoce. Warto wiedzieć, że w wielu przypadkach cierpiący na nietolerancję laktozy mogą pozwolić sobie na spożywanie sfermentowanych produktów mlecznych, gdzie poziom laktozy jest bardzo niski.


2 Comments

  1. Andrzej / 28 marca 2017 at 13:01 /Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykuł:) fajnie i dobrze opisane

    • Joanna z dbamosiebie.pl / 28 marca 2017 at 14:06 /Odpowiedz

      Dziękuję Andrzej! Zapraszam częściej :)

Leave a Reply